Avatar billede scavenger Nybegynder
09. april 2008 - 13:19 Der er 8 kommentarer

Ram "mangler"?

Hej folkens.

Jeg har lige fået en ny pc som består af:
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400652
Ram: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=401847
CPU: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881
GFX: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=437264

Den kører fint og stabilt, men jeg kan ikke få den til at godtage de 4 GB ram der sidder i den, den vil max godtage 3 GB.

Har haft begge ramstænger i enkeltvis, hvilket den registrerer som 2 GB og kører upåklageligt, men sætter jeg begge i registrerer den det som 3 GB.

Jeg har prøvet forskellige bios settings som jeg kendte til betydningen af, men "tør" ikke rode med dem jeg ikke kender til.

Har endnu ikke set om der er kommet en nyere version af bios, så det kunne måske være én løsning.

Har i kloge, dygtige folk andre forslag/svar?
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2008 - 13:23 #1
Du skal have et 64bits styresytem, hvis du vil have alle ram vist.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
09. april 2008 - 13:46 #2
Det er korrekt. Windows xp understøtter ikke 4 gb ram.
Avatar billede frand Nybegynder
09. april 2008 - 13:51 #3
Hvis hans bios kun registrerer 3 GB, så kan det vel næppe være på grund af Windows
Avatar billede bubbaa Nybegynder
09. april 2008 - 14:13 #4
32 bits adresse rum giver 2^32 som burde give 4 gb ram, men da der altid er
reserveret plads til PCI-enheder o.s.v., vil man aldrig kunne bruge det
hele som almindeligt RAM-område.
Avatar billede frand Nybegynder
09. april 2008 - 15:11 #5
Det gælder inde i Windows. Moderne hardware skulle da gerne have et adresserum der er noget større end 2^32
Avatar billede scavenger Nybegynder
09. april 2008 - 17:59 #6
Jeg har Vista 64-bit, men det er sagen totalt uvedkommende :)

Så længe BIOS ikke opfanger 4 GB, er jeg ret ligeglad med hvad windows siger ;)

Bundkortet understøtter op til 8 GB ram, så 4 GB burde ikke være noget problem overhovedet.
Avatar billede frand Nybegynder
10. april 2008 - 13:52 #7
Du kan prøve at lede efter noget memory remap i din bios, det skulle fritlægge den ram der ligger bag ved pci
Avatar billede stasiu Nybegynder
12. april 2008 - 01:48 #8
Windows Vista Service Pack 1 gør så den viser mere ram end 3,25!!(også på 32bit's) Installerer den enten på Engelsk nu, eller vent til der kommer en dansk udgave af SP1 til Vista.