Avatar billede helle-j Nybegynder
16. april 2008 - 10:48 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Kopiere disk

Jeg har to ens hardiske(type, str.), af sikkerhedshensyn vil jeg gerne have et komplet "spejl" af den ene disk, hvor der på nuværende tidspunkt ligger Windows XP pro, opsætning af netværk samt diverse programmer og filer. Den anden disk er tom. Kan dette lade sig gøre og i givet fald hvorledes er fremgangs måden.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 11:19 #1
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 11:21 #2
ovenstående program har jeg rigig gode erfaringer med. Det er et betalinsprogram et engangsbeløb.  Det er både billigere og bedre end Ghost fra Norton En præcis kloning der også kan startes op hvis windowos slet ikke fungerer
Avatar billede helle-j Nybegynder
16. april 2008 - 11:36 #3
Vi har fået stjålet vore pcére 4 gange nu og for at spare tid, hvor vi ikke kan producere, har jeg en forventning om at kunne tage den ekstra disk og sætte i en ny pc og så være "kørende" igen - hvis vi skulle være uheldige igen!

Vil ovenstående kunne det?
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 11:49 #4
jeg er i tvivl om det er lovligt?

Det vil også kræve at programmet er på alle de maskiner i vil genskabe systemtet på hvad der også vil kræve at windows er installeret først. Så det er nok ikke noget du kan bruge
Avatar billede thov Forsker
16. april 2008 - 12:35 #5
Her er et 'giv-væk' program http://www.computeractive.co.uk/hdmanager8/index
Både download- og registrerings-link duer endnu, selvom tilbuddet udløb for et år siden :-)
Her er et par gratisprogrammer:
http://partitionlogic.org.uk/
http://www.clonezilla.org/

Der er bare lige problemet med 'Product-key' og hardware drivere, for monterer du en harddisk som er en klon af den stjålne computer, så passer tingene ikke sammen.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 12:51 #6
Avatar billede off-line Nybegynder
16. april 2008 - 14:20 #7
Enig i, at Acronis True image,  kan klare at lave en clon af din HD.
Det gøres hurtigt og uden problemer. Og jo det er lovligt.
Der er dog 2 problemer, hvis Acronis image skal bruges på en anden PC.
Hvis chipsettet ikke er det samme, kan windows ikke køre. Det kan dog sommetider
klares med en "Repair" Det andet er, at hvis windows er OEM, altså købt til en
bestemt PC, kan det ikke køre på andre maskiner.
Men altså, hvis windows ikke er OEM og chipsettet er det samme i de to maskiner,
ja så kører det bare.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. april 2008 - 14:27 #8
Ps. Jeg ser, at thov har lagt et link til Paragon, det er bestemt også et godt program.
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
16. april 2008 - 23:35 #9
Hej Helle

Du har reelt to muligheder.

1.
At lave et spejl af disken med f.eks Acronis.
Problemet med det, er at hvis den nye PC du køber ikke er magen til den gamle, kan PC'en måske ikke starte.

2.
At lave en totalbackup med f.eks. Acronis over på en USB disk.
Hvis du også køber Universal restore modulet med til Acronis (koster vist ca. 50 kr.) kan du altid restore din backup også til andre maskintyper (f.eks. en nyindkøbt) og kunne starte den op uden problemer.
(Du vil dog skulle installere de drivere dit nye system kræver, fra den medfølgende driver CD)

Når du nu installerer Acronis og Universal Restore på PC'erne skal du lige huske at bygge en Acronis bootCD inde fra Acronis programmet. Så kan du nemlig boote den nye tomme PC på CD'en og restore din backup ned på harddisken. (Husk at vælge punktet "Use Universal Restore").

Til sidst har du problemet med at windows opdager at den er på ny hardware og kræver at blive "gen-aktiveret". Du ringer bare til MS voice response på 80701315 og følger vejledningen. (På de fire spørgsmål trykker du "1", "2", "1", "2") og så får du en ny aktiveringsnøgle.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. april 2008 - 23:46 #10
samohtrelhe - Universal restore, kan den bruges på True image 11? kræver den ikke
True image Workstation? Har du selv prøvet den? Jeg spør b.la. fordi jeg selv har
den, uden at have prøvet den.
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
17. april 2008 - 18:08 #11
Hej

Den jeg pt. bruger er "Acronis Universal Restore For True Image Echo Workstation v9.5"

Det er ikke pis. Det virker kanon! Jeg har feks backet en IBM T60 (intel bærbar) op og restoret den til en Dell med AMD. Ingen problemer overhovedet!!
(Bare i med driver CD'en bagefter og du er i luften)

Kan du ikke se på hjemmesiden om der er universal til v. 11 ?

Jeg har iøvrigt også en reatogo boot CD med Acronis WS og ERD Commander 2005.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2008 - 19:30 #12
samohtrelhe - Tak for info. Så må jeg prøve det, når jeg skal have nyt bundkort.
Min True image workstation er ikke Echo. Echo er da vis et kæmpestort program?
Nej jeg mener ikke, Universal restore findes til Acronis 11.
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
17. april 2008 - 19:53 #13
Næhh  det er nu ikke så galt og med den boot CD jeg bruger, behøver jeg slet ikke installere noget. Jeg booter bare på CD'en og laver backup/restore eller kloning. (universal funktionen virker IKKE ved direkte kloning)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2008 - 22:18 #14
Godt nok, jeg laver sådan en boot CD med det samme, så har jeg den:)
Avatar billede helle-j Nybegynder
21. april 2008 - 10:44 #15
Samsonjens og samohtrelhe kunne i ikke droppe et svar så jeg kan give points.

Jeg har valgt, at anvende Acronis samtidig har jeg købt en computer magen til vores "hoved computer" som jeg vil opbevare til, når eller hvis vi får uindbudte gæster igen. Det er immervæk en billigere løsning end, at have vores produktion til at ligge stille i en periode.

Tusinde tak for indputs! og samohtrelhe tak for den fine brugsanvisning!
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2008 - 11:14 #16
:o)
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
23. april 2008 - 00:19 #17
Jo da. og pøjpøj med det. Med en maskine magen til får du ikke problemer med aktivering af Windows og ej heller med drivere. Du restorer bare dit backup image på den nye maskine ved hjælp af Acronis boot CD'en og starter den op.

Husk nu at gemme din backup et andet sted end hvor PC'en er ;-)