Avatar billede ctv! Nybegynder
23. april 2008 - 17:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kørekort på Bornholm - motorvej?

Hej eksperter

Håber der er nogle til stede fra Bornholm. :)

Jeg har væddet med en kammerat om det er lovpligtigt at køre på motorvej når man bor på Bornholm?
Der er jo som bekendt ingen motorveje på Bornholm.

Det ville være rart med noget dokumentation - jeg har selv forsøgt at google lidt, men kan ikke rigtig finde det jeg søger.

På forhånd tak.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2008 - 20:02 #1
Har sendt en mail til en gammel klassekammerat der nu har egen køreskole, så nu får vi at se :)
Avatar billede kox Nybegynder
23. april 2008 - 21:48 #2
Men der er jo ikke så langt til Sverige, så kan man jo samtidigt prøve at køre på færgen :-)
Avatar billede ctv! Nybegynder
23. april 2008 - 22:10 #3
jeg har selv mailet med en bornholmsk køreskole, og fik følgende svar:

Hej Morten.

Ja, det er rigtigt vi er fritaget for motorvejskørsel både for bil og mc. Det er også et frivilligt tilbud til bil-elever om de vil køre på motorvej – men jeg synes det er en god ide og derfor noget jeg tilbyder. Jeg har nogle gode kollegaer i KBH der gerne kører med mine elever for mig.

Yes - jeg havde ret. 100 kr tjent. :)

Spændende at se hvad din kammerat svarer...
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. april 2008 - 13:48 #4
Kommer her:
Hej John.

Hvis motorvejen kan nås indenfor 2 kørelektioner (2x45 minutter), skal kørsel på motorvej gennemføres. Kan dette ikke nås (f.eks. Bornholm J) skal der i stedet trænes kørsel på motortrafikvej/hovedvej med til- og frakørsler med sammenfletning.
Avatar billede __ak Nybegynder
25. april 2008 - 10:14 #5
Jeg kommer fra bornholm og har taget kørekort derovre for 2 år siden.
Det var frivilligt om man ville køre på motorvej, vi blev tilbudt det - men det stod os frit for.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. april 2008 - 20:31 #6
Ham jeg har forespurgt hat tjekket med dansk kørelærer union, og sådan forholder det sig idag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2008 - 15:47 #7
Smider et svar, så du kan få lukket :)