Avatar billede net-meister Nybegynder
24. april 2008 - 11:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ferie Penge. Er jeg ved at blive snydt?

Nu er vi jo snart henne ved der skal udbetales ferie penge, men jeg er lidt forvirret på området.

Jeg har ikke arbejdet så meget før, men over de sidste 15 måneder har jeg været i lære som Datatekniker, hvilket iflg hvad jeg har læst, giver mig ret til ferie penge på lige fod med alle andre ansatte.

Så idag ville jeg lige checke ind på atp.dk og her er hvad jeg fandt ud af:

Oplysninger

Navn:     xxxxxxxxxxxx
Optjent:     0,00     kr.     0,0     dage
Udbetalt:     0,00     kr.     0,0     dage
Tilgode:     0,00     kr.     0,0     dage
NemKonto

Det syntes jeg jo ikke ser skide godt ud?

Hvad mener folk her jeg skal gøre?

Er der noget jeg selv har glemt at gøre? For, jeg har intet gjort, udover at arbejde og modtage min månedlige løn, jeg har ikke udfyldt, indsendt eller underskrevet noget der havde noget med feriepenge at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2008 - 11:13 #1
hvorlænge har du arbejdet der. hvad siger dine lønsedler? Har du modtaget feriegiro?
Avatar billede net-meister Nybegynder
24. april 2008 - 11:14 #2
Nu udvider jeg topic lidt.

Jeg har lige fundet ud at jeg havde ret til 25 betalte ferie dage i 2007. Jeg havde 0.

Hvad gør man så?

Det skal siges at jeg startede på mim læreplads i marts 2007.
Avatar billede net-meister Nybegynder
24. april 2008 - 11:15 #3
Jeg får at vide af en kollega at det lidt anderledes her, der ingen feriepenge, men ferie med løn.

Jeg får lige kigget på en lønseddel og skriver tilbage
Avatar billede net-meister Nybegynder
24. april 2008 - 11:34 #4
Jeg sidder her med en lønseddel.

Det eneste der har med ferie at gøre på den er;

Feriegodtgørelse: (årsgrundlag)  28.787
Særlig Feriegodtgørelse:(Årsgrundlag)  28.787

Ferieregnskab år 2006: Restferie timer: 0

Lønsedlen er fra marts
Avatar billede net-meister Nybegynder
24. april 2008 - 13:10 #5
Jeg har fået det afklaret.

Jeg har ferie med løn, 5 uger selvfølgelig, og det er bare lønent ferie, ikke over feriekonto.

Hvad jeg så har fundet ud af, er at jeg er blevet snydt for 5 ugers ferie sidste år. Tak Chef.
Nu skal jeg bare lige ha det afklaret.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. april 2008 - 13:58 #6
Du er startet i marts 2007 så har du optjent 2,5 feriedag pr. måned i ferieåret 2007/2008 og har så ret til at holde ferie efter 1 maj 2008, og ferie med løn plejer at være din løn + 1% af årsintægten.
Om det er ændret inden for de sidste par år ved jeg ikke, men prøv at gå ind på ferieloven og kik der. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062
Avatar billede ravnemor Juniormester
24. april 2008 - 17:59 #7
Du har i 2007 kalenderåret optjent 20,8 feriedage (2,08 pr måned) som du kan afholde med løn i ferieåret 2008/2009 fra 1. maj 2008.

Når du stadig er ansat, vil de ikke blive afregnet til feriekonto. Hvis du fratræder lærestedet inden din ferie bliver holdt, vil resten blive afregnet til feriekonto, når du stopper.

Hvad du har haft ret til af ferie mellem 1/5-07 til 30/4-08 skal du kigge i ferieloven for elever efter. Der er nogle særlige regler efter hvilken dato de er ansat. Desuden burde du jo få 1,5% af din løn som særlig feriegodtgørelse her i udgangen af april. Det skulle være denne

Særlig Feriegodtgørelse:(Årsgrundlag)  28.787

som så vil blive 431,81 brutto.

Dette er selvfølgelig forudsat at du hele tiden har været månedslønnet. Hvis du har været timelønnet, vil dine feriepenge blive afregnet løbende til feriekonto, og så burde der være et feriekort på vej. Dermed vil du ikke få de 1,5%
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2008 - 20:24 #8
#ravnemor -> Hvis man starter på en læreplads før 1. august, har man krav på fulde 5 ugers ferie i det selvsamme ferieår. Så - som net-meister rigtig nok selv skriver - er han/hun faktisk blevet snydt for 5 ugers ferie for sidste ferieår.

Desuden er feriegodtgørelse IKKE på 1,5%, men på 1% iht. Ferieloven. Feriegodtgørelsen skal ikke længere udbetales i april/maj måned (men arbejdsgiver må godt gøre det). Arbejdsgiver kan vælge at udbetale feriegodtgørelsen i forbindelse med, at man afholder sin ferie. Dvs. at hvis jeg holder 2 dage i maj, så får jeg et totalt grinagtigt beløb ekstra på min lønseddel.

Tidligere måtte en arbejdsgiver modregne den feriegodtgørelse, som allerede var blevet udbetalt, når man fratrådte. Det må man ikke længere; til gengæld må arbejdsgiver så udbetale godtgørelsen i portioner ift. afholdelsen af ferie.
Avatar billede ravnemor Juniormester
24. april 2008 - 20:42 #9
word-hajen....

Vi kan godt blive enige langt hen ad vejen, men jeg har prøvet at google det, og kan se det kommer an på flere ting. Min erfaring er fra det offentlige, og der får man 1,5%
http://ida.dk/Ansat/Ansaettelsesvilkaar/Ferie+og+frihed/Ferietill%C3%A6g+og+s%C3%A6rlig+feriegodtg%C3%B8relse.htm

Blev lige lidt forbavset, da jeg selv arbejder med løn i det offentlige :-)

Jeg benægtede ikke at han havde 5 uger til gode fra 07/08, men nævnte bare at der var særlige regler for elever afhængigt af hvornår de er ansat.

Og lidt fra personalestyrelsen, har ikke læst det hele
http://www.perst.dk/visSideforloeb.asp?artikelID=12605
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2008 - 21:29 #10
#ravnemor -> Jeg ved godt, at feriegodtgørelse kommer an på flere ting - f.eks. om man er ansat under en overenskomst, der giver mere. Det er også derfor, at jeg har skrevet, at feriegodtgørelsen er 1% iht. Ferieloven.

Nu skal det ikke gå hen og blive "jeg-sagde-jeg-sagde-ikke" omkring optjening af ferie. Men jeg kender reglerne for optjening af ferie, når man er elev. Derfor min kommentar omkring starttidspunkt og fuld ferie hvis ansat før 1. august (en regel, som mange ikke kender). Derudover har net-meister ikke kun optjent 20,8 feriedage på sin læreplads i løbet af 2007, men har fuld ferie at spendere løs af i det kommende ferieår.
Avatar billede net-meister Nybegynder
15. maj 2008 - 10:36 #11
Jeg har nu fået det helt afklaret, og får pengene udbetalt.
Gik langt mere smertefrit end jeg troede.

Hvem vil ha point?
Avatar billede Jensen DK Novice
15. maj 2008 - 12:53 #12
De er sikkert helt ville for at skore kassen, jeg kan ikke bruge point til en sk.. så jeg springer over.