Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 11:08 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

4GB RAM i Vista

Hej,

Jeg har en Acer 7720G notebook der kører Vista Ultimate med flg. spec's:

Dual 2.4 Ghz CPU
GeForce 8600M GT 512MB (+ 768 MB)
4 GB RAM

A) I BIOS står der 4 GB RAM, i Windows står der 3 GB - hvad gør jeg for at sikre at Vista med sikkerhed bruger alle 4 GB?

Jeg har fundet dette link: http://www.vistaguide.dk/nyheder/nyheder/article/1/slaa-support.html men følger jeg anvisningerne så siger den "Lageret med startkonfigurationsdata kunne ikke åbnes. Adgang nægtet."

B) Hvordan får jeg mest mulig ud af mit grafikkort/hele maskinen når jeg bruger maskinen til at game på - skal jeg justere RAM? (hvordan gør man?)

Scorer i indbygget test:

Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7700 @ 2.40GHz 5,3
Hukommelse (RAM) 3,00 GB 5,5
Grafik NVIDIA GeForce 8600M GT  4,3
Spilgrafik 1280 MB samlet tilgængelig grafikhukommelse 5,1
Primær harddisk 63GB ledig (111GB samlet) 5,1

Grundscore 4.3
Avatar billede j3ppah Novice
24. april 2008 - 11:39 #1
det er fordi du kører med vista 32 bit's version..
du SKAL have vista 64 bit hvis den skal kunne bruge alle dine ram....
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 11:45 #2
Ved at google lidt fandt jeg noget hvor jeg fik indtrykket af at SP1 faktisk lader Vista bruge 4 GB+ RAM - men det kan være forkert...
Avatar billede j3ppah Novice
24. april 2008 - 11:51 #3
jjensen. hvis du har vista 32 bit, selv med sp 1. understøtter den ikke over 3.5 gb ram eller hvor mange det nu er... kan ikke helt huske om det er 3 eller 3.5
Avatar billede frand Nybegynder
24. april 2008 - 12:19 #4
Det vil kræve der sammenlagt skal adresseres mere end 4GB, og det vil Microsoft ikke tillade fordi nogle drivere går i stykker ved det
Avatar billede j3ppah Novice
24. april 2008 - 12:33 #5
så du skal have vista 64 bit..
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2008 - 14:58 #6
Avatar billede frand Nybegynder
24. april 2008 - 15:09 #7
Glem den artikel på vistaguide, den kan ikke bruges til at få adgang til mere ram.
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 15:10 #8
@treatmenice

Jeg har nogle kommentarer til dit link - de står at læse i mit spørgsmål A), du svarer på :)
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 15:14 #9
Det ser ud til at svaret der går igen, er at medmindre jeg kommer op i et 64 bits styresystem, så kan jeg ikke bruge mere end 3 GB RAM. Jeg har imellemtiden set at nogle meninger det simpelthen er restriktionen i 32 bit der gør det: 2^32.

Er der nogen der har kommentarer til om jeg skal dedikere mere hukommelse til grafikkortet for at få bedre ydelse?
Avatar billede j3ppah Novice
24. april 2008 - 15:15 #10
hvorfor installere du ikke bare 64 bit :S?
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2008 - 15:18 #11
det er nok UAC der spøger.

step 1
http://www.vistaguide.dk/tweaks/tweaks/browse/3/article/5/slaa-brugerko.html

step 2

http://www.vistaguide.dk/tips/tips/browse/4/article/6/slaa-super-ad.html

det er et spørrgsmål der går igen og du må prøve dig frem.
Avatar billede frand Nybegynder
24. april 2008 - 15:18 #12
PAE gør det teknisk muligt, at gå over 4GB i et 32bit OS. Vista bruger dog PAE til noget helt andet, så selvom PAE er aktiveret, så er der stadig ikke adgang til mere end 4GB.

Om et 64bit OS vil gøre forskellen afhænger også af hardwaren. Den skal også understøtte mere end 4GB + memory remapping
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 15:19 #13
Well... styresystemt fulgte med da jeg købte PC'en. Så prisen for at kunne udnytte den sidste 1 GB RAM vil være prisen for et nyt 64 bits styresystem - som koster??
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 15:25 #14
@treatmenice: jeg få fejl når jeg kører bat filen i step 1: Hersiger den også 'Adgang nægtet'
Avatar billede j3ppah Novice
24. april 2008 - 15:29 #15
købte du computeren samlet ??? for så skal du bare ringe ned og klage... de kan jo ikke sælge dig en computer med et OS der ikke passer til hardware konfigurationen...
Avatar billede frand Nybegynder
24. april 2008 - 15:32 #16
2x2GB er vel efterhånden en billig konfiguration, og det giver dual channel. Så det er vel okay
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 15:33 #17
@treatmenice: jeg fik nu gennemført step 1 - (glemte at køre som administrator) men step 2 siger: "Systemfejlen 5 opstod. Adgang nægtet"

@j3ppah: Den er købt med 3 GB RAM og jeg tilkøbte i samme forretning et 2 GB modul som jeg satte i. Det er dårlig rådgivning når jeg ikke fik at vide at Vista ikke kan køre med 4GB RAM plus Grafik hukommelse, Ja!
Avatar billede j3ppah Novice
24. april 2008 - 15:45 #18
jamen så ring der ned og sig det... se om du ikke kan få dem overtalt til at give dig en x64 i stedet for.
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 16:03 #19
@treatmenice: Så lykkedes det, efter genstart. Derefter step 3 som er selve aktiveringen a tweak der skulle understøtte det. Men den skriver stadig kun der er 3 GB RAM installeret (BIOS siger 4GB) €

Så måske har frand ret - den artikel skal man glemme?

@j3ppah: Jeg ringede til ComputerCity og forklarede det. Svaret var jeg ikke ville få et 64bit Ultima styresystem forærende (4495 kr.) MEN at ServicePack 1 rent faktisk vil supportere 4 GB RAM - er det også Jeres mening?
Avatar billede frand Nybegynder
24. april 2008 - 16:17 #20
SP1 supporterer ikke mere ram. Microsoft har bare valgt flere steder at vise hvor meget ram der er installeret, i stedet for som nu, hvor meget der kan udnyttes
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 16:24 #21
Frand: Okay - tak - forstår...

Så må jeg overveje om jeg vil bytte mit 2 GB til et 1 GB modul, og få udbetalt differencen. Som jeg ser det, har jeg intet at kan bruge den sidste 1 GB til. Og kommer heller ikke til det, medmindre jeg ofrer et nyt styresystem på computeren.

Mvh.
John
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2008 - 16:37 #22
Avatar billede jjensen Juniormester
24. april 2008 - 16:45 #23
God artikel treatmenice - jeg går udfra du først har fundet den nu, da du ellers vel ikke ville guide mig til http://www.vistaguide.dk/nyheder/nyheder/article/1/slaa-support.html :)

Artiklen understøtter hvad frand/j3ppah har sagt hele tiden også siger...
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2008 - 09:43 #24
der er jo kun 1 måde at finde ud af det på.

vend tilbage når du har servicepack 1 installeret.

som jeg læser det vil den vise 4 gb men om den bruger det må fremtiden jo vise.

jeg er i det samme dilemma fordi jeg også har 4 gb i min men min situation er lidt bedre da jeg har både 32+64 bit vista ultimate.

allenfalds er det et af de mærkelige tiltag der er med vista. man fik at vide den skulle bruge mere ram og folk købte ram og hvad så.
den kan måske slet ikke bruge dem - ja ja da microsoft - er det ikke lidt finurligt.
i realiteten er jeg ligeglad hvad vista bruger af ram - den må følge bundkort producentens anvisninger af mængde ram og ikke en eller anden anvisning som i føler er gældende regel. få så lavet den fix så vi dødelige kan bruge vores ramkredse optimalt.

m.v.h
Avatar billede jjensen Juniormester
25. april 2008 - 14:05 #25
Microsoft selv skriver, at det blot er en rapporteringsmæssig ændring: således der efter SP1 vil fremgå hvor meget fysisk hukommelse der er installeret på computeren og ikke længere hvor meget hukommelse der er tilgængeligt til operativsystemet.

Så jeg behøver vist ikke vente med at se om Vista bruger det - når de ordret selv  skriver det kun er en rapporteringsmæssig ændring, fra at vise hvor meget operativ systemet har tilgængeligt/anvender, til at vise hvor meget fysisk hukommelse der er installeret på computeren. - Men mange tak for alle kommentarerne alligevel :)

"Ændringen opstår, fordi det i Windows Vista med SP1 rapporteres, hvor meget fysisk hukommelse der er installeret på computeren. I alle versioner af Windows NT-baserede operativsystemer før Windows Vista Service SP1 rapporteres det, hvor meget hukommelse der er tilgængeligt til operativsystemet. Ændringen i Windows Vista SP1 er kun en rapporteringsmæssig ændring."