Avatar billede larma Nybegynder
12. maj 2008 - 18:05 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Markering av linken som er aktiv

Jeg er på utkikk etter et skript/kode som markerer den menu-linken som er aktiv (trykket på) ved bruk av et overliggende image. I tillegg til at den aktive linken markeres ved det overliggende bildet, så skal den forandre farge fra sort til hvit. Menuen er helt enkelt uten submenuer. Tilsvarende:

Forside
Produkter
Tjenester
Kontakt informasjon

Skriptet skal (om mulig) utformes ved bruk av asp/vbscript.

Mvh
LarMa
Avatar billede w13 Novice
12. maj 2008 - 18:20 #1
Jeg ville lave det med JavaScript i stedet og sammenligne deres sti med sidens nuværende url-adresse. Så spares der også server-resourcer.
Avatar billede larma Nybegynder
12. maj 2008 - 18:56 #2
Du sier at du ville lavet det med JavaScript. Vil det i så fall være mulig å lave det med vbscript i stedet? Er ikke en hai på området, så hadde satt pris på et eksempel/forslag.
Avatar billede w13 Novice
12. maj 2008 - 19:28 #3
Jeg mener, det burde være noget i denne stil med JS:

<div id="links">
  <a href="side1.asp">side1</a>
  <a href="side2.asp">side2</a>
  <a href="side3.asp">side3</a>
</div>

<script type="text/javascript">
function MarkLinks(a){
  var sUrl=window.location.href.toLowerCase();
  sUrl=sUrl.substring(sUrl.lastIndexOf("/"));
  for(var i=0;i<a.length;i++){
    if(a[i].getAttribute("href").toLowerCase()==sUrl){
      //Gør det der style-halløj med linket
    }
MarkLinks(document.getElementById("links").getElementsByTagName("a"))
</script>
Avatar billede larma Nybegynder
12. maj 2008 - 20:52 #4
Takk for hjelpen så langt w13. Har forøvrig ikke fått testet det ut enda. Men er litt usikker på hvordan jeg får den aktuelle "style komandoen" til å agere på den riktige linken? Altså der hvor du har kommentert ut (//Gør det der style-halløj med linket).

Den aktuelle style komandoen i CSS vil være noe tilsvarende;
a {
color: white;
background: url('pics/menu_marker.png')
background-repeat: no-repet;
z-index:-1;
}
Avatar billede larma Nybegynder
17. maj 2008 - 20:55 #5
Sender du et svar w13 så skal du få litt point for din innsats.
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 13:21 #6
Hmm. Jeg fik da vist ikke en mail her.
Men her er et svar. :)
Avatar billede larma Nybegynder
19. maj 2008 - 13:35 #7
Det var for min del behov for å arbeide en del videre med den funksjonen jeg var på utkikk etter. Men ettersom ditt forslag fungerte som et godt utgangspunkt så vil jeg gi deg 70 av de utlyste pointene. Jeg tar da 30 av pointene for min egen innsats, og håper det er i orden for deg.

Mvh og takk for hjelpen

LarMa
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 13:47 #8
Jeg takker mange gange for point. :)