Avatar billede perj2000 Novice
24. maj 2008 - 14:37 Der er 8 kommentarer

Tabelstørelse

Hej folks
Hvordan kan man se aktuel størelse på en tabel i en Access database?.
Hilsen
Per
Avatar billede jkrons Professor
24. maj 2008 - 14:55 #1
Hvilken størrelse taler vi om?
Avatar billede jkrons Professor
24. maj 2008 - 15:00 #2
Hvis du mener størrelsen i bytes, mener jeg ikke at du kan finde den nogen steder.
Avatar billede perj2000 Novice
24. maj 2008 - 15:12 #3
Ja, netop i bytes. F.eks. hvis mdb filen fylder 10 MB og indeholder 7 tabeller, så var det interessant at se hvor meget hvert enkelt fylder.
Jeg har ikke kunne finde denne oplysning noget steds.
Avatar billede jkrons Professor
24. maj 2008 - 15:27 #4
Proboemet ligger i, at MDB filen kan indeholde meget andet end tabeller. Og desuden findes der systemtabeller, indextabeller osv, som er skjulte, men som har betydning for pladsudnyttelsen.

Den interne filstruktur for MDB filen er ikke offentliggjort af MS, og derfor tror jeg simpelthen ikke det er muligt at finde den fysiske størelse på en enkelt tabel.
Avatar billede mugs Novice
24. maj 2008 - 15:27 #5
Jeg mener heller ikke, at du kan se størrelsen på hver enkelt tabel medmindre, at du eksporterer tabellen til en eksterne db og her i db's egenskaber checker størrelsen. Men hvad er det nærmere formål med en sådan operation?.

10 Mb er ikke ret meget da en Access db kan være ca. 2 Gb. Men rpøv at komprimere db i menuen Funktioner > Databasefunktioner > Komprimer og reparer db. Kontreoller herefter størrelsen igen.
Avatar billede perj2000 Novice
24. maj 2008 - 15:39 #6
Tak for svarene
Det er mest af nysgerrighedsgrunde. Jeg har en database der pludseligt voksede fra 2 mb til 250 mb. Der er omkring 100 tabeller i den og så tænkte jeg at det var da nemmere hvis man kunne se hvor meget hvert enkelt tabel fylder og dermed identificere den der har vokseværk. Og man kan jo godt få kolonner med timestamp for oprettelse og rettelse på, så hvorfor ikke størelse. Men det kan man nok ikke.
Avatar billede mugs Novice
24. maj 2008 - 16:39 #7
Du skal huske på, at pladsen fra evt. slettede poster ikke bliver frigjort før du komprimerer db. Du kan sætte den til automatisk at komprimere ved lukning i Funktioner > Indstillinger > Generelt.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
26. maj 2008 - 16:46 #8
Og husk ikke at bruge OLE-felter i en .mdb-databasen og heller ikke gemme billeder i databasefilen. Den form for indhold skal der blot linkes til, ved at gemme stien til multimediafiler. Hvis man gemmer billeder i databasen svulmer den meget op. Problemet er løst i Acces 2007.