Avatar billede thesqunk Nybegynder
09. juni 2008 - 00:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg af forstærker til pladespiller

Hej Eksperter!

Jeg har et par spørgsmål angående køb af pladespiller.
Jeg er klar over at jeg har brug for en eller anden form for forstærker, men hvad skal, og endnu vigtigere, KAN jeg gå efter?

Fandt denne RIAA "omformer", så jeg ikke er afhængig af en pladespiller-indgang.

(http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=34596)

Kan jeg nøjes med f.eks. et micro-anlæg og slutte min pladespiller til en AUX indgang?

Mvh Nikolaj
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juni 2008 - 01:26 #1
Med RIAA forstærkeren, så vil du på output af denne have et liniesignal, som du kan overføre til en hvilken som helst linie indgang, så ja, du kan fra RIAA forstærkeren føre signalet til en AUX indgang. Du kan også sætte den til din PC's linie indgang.
Avatar billede jemic1960 Nybegynder
09. juni 2008 - 06:40 #2
Pladespillerens pickup har så lavt et udgangsniveau at den kræver en RIAA for at du skal kunne høre noget som helst udo ver sus og skrat. Du kan derfor ikke tilslutte den pladespiller direkte til en aux eller anden linieindgang. Den du nævner er et godt bud, skal du have virkelig kvalitet så kan du f.eks. vælge en Creek som du kan få hos Lydbutikken på Frederiksberg Allé i København. Hvis du benytter en moving coil pickup skal du være opmærksom på at der skal en særlig "forstæker" til da dens udgangsniveau er meget lavere end en trad. pickup af moving magnet typen.
God fornøjelse.
Avatar billede uffesteenberg Novice
09. juni 2008 - 11:18 #3
Ellers er der jo også muligheden for at købe en pladespiller med USB-stik. Kan selvfølgelig bruges på et alm. anæg men også kobles direkte til en pc..
Avatar billede thesqunk Nybegynder
09. juni 2008 - 11:39 #4
uffesteenberg > Jeg har også haft kig på pladespillere med USB, men har bestemt mig for en anden model. For mit vedkommende betyder udseenet en hel del, og synes godt nok ikke at de USB pladespillere jeg sådan umiddelbart kan finde er specielt pæne :)

dragonknight > Det var jo NETOP det svar jeg havde håbet at høre!

jemic1960 > Det er typisk som Københavnere altid antager at alle mennesker bor i København ;)
Kan ikke helt finde ud af om du modsiger dragonknight - eller bare foreslår en bedre RIAA "forstærker"?

Mvh Nikolaj
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2008 - 14:09 #5
Pick-up'er kan inddeles i to hovedgrupper - 'moving magnet'(MM) og 'moving coil' (MC).
Den RIAA forforstærker du linker til, kan bruges til MM pick-up'er og ganske få 'high output' MC'er.

MC pick-up's er generelt dyrere og stiller også større krav til tonearmen, så hold dig til MM.
Avatar billede jemic1960 Nybegynder
09. juni 2008 - 17:35 #6
TheSqunk> Efterhånden kan det meste jo købes på nettet - også hos Lydbutikken. Jeg modsiger egentlig ikke dragonknight - jeg uddyber blot og anviser et (københavnsk) alternativ

Er enig m. thov - hold dig til MM. Gode MC pickUps koster kassen og er temmelig hysteriske med arm, nåletryk, leveling, sporing - alt! Har brugt Ortofon MC30 MK II i mange år, men det er slut. For dyrt og for følsomt. Har købt en Grado (i ædeltræ) - den lyder sindsygt godt.

Nikolaj - held og lykke med jagten.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
09. juni 2008 - 18:09 #7
jemic1960> Jeg har netop tjekket med den pladespiller jeg havde kig på, og det viser sig at være med 'moving magnet' pickup.

Altså er du enig med mig i, at jeg uden problemer ville kunne koble min pladespiller til RIAA-dimsen og herfra stort set til hvad som helst uden nødvendigvis at have en forstærker indblandet?

For i så fald er min lykke da gjort.
Mvh Nikolaj
Avatar billede thov Forsker
10. juni 2008 - 01:04 #8
Ja, det kan alle være enige om :-)
Signalet fra pick-up'en vil være modforvrænget og boostet til linieniveau (0,775V), lige til computerens line-in.
Avatar billede jemic1960 Nybegynder
10. juni 2008 - 06:38 #9
Ja, det vil virke - er vel egenlig nu kun et spørgsmål om kabler med de rigtige stik
Avatar billede thesqunk Nybegynder
10. juni 2008 - 11:26 #10
Så lad os alle være enige!

Tusind tak for hjælpen til jemic1960 - jeg har accepteret dit formidable svar.
Kabler er heldigvis ikke noget jeg plejer at panikke over, når det endelig er.

Tak til jer alle.
Mvh Nikolaj
Avatar billede jemic1960 Nybegynder
10. juni 2008 - 20:07 #11
ØØhh, ja nu er jeg jo lidt sær hvad kabler angår. Hvis jeg forstår din kommentar ret så bør du ofre dine signalkabler lidt opmærksomhed (hvis ikke så om forladelse :) ). Man kan forbedre sit anlæg markant ved at ofre lidt penge (eller mange!) på nogle gode signalkabler. Og for den sags skyld også ved at benytte nogle gode højttalerkabler - og det er ikke de tykke fra Fona. Vi skal et par nivauer op :-)

Undskyld. Nu skal jeg nok holde min kæft.

//Jesper