Avatar billede bx Nybegynder
10. juni 2008 - 09:55 Der er 10 kommentarer

Total remote backup af server

Hej.

Ved i hvordan man laver en total rmote backup af en debian linux server til min windows XP over Internettet?
Avatar billede xodeus Novice
10. juni 2008 - 12:19 #1
Værsgo.
http://bernaz.wordpress.com/2008/01/19/flyback-a-time-machine-backup-utility-for-linux/

Men det er vel noget med at oprette en ftp server på windows maskinen og sætte et cron job til at sende backup filen til windows serveren.
Avatar billede bx Nybegynder
10. juni 2008 - 14:01 #2
Det ser jo godt ud. Men jeg er lidt uklar på hvad mål gruppen er der. Det ser ud til at bruges bedst når man har direkte adgang til serveren. Jeg har kun adgang til serveren over SSH selvom der er ikke eksempel uden GUI.

Hvad med rdiff-backup, er det noget værd?

Det jeg ønsker følgende:
- Lave total backup af data + operativ system på min webserver.
- Hente den ned på min Windows XP via Internettet (FTP eller SSH)
- Kan evt gøres via SSH.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. juni 2008 - 14:58 #3
hvad med en et script der laver:

1. tar -czf totalbackup.tar.gz /  (og excl. backup-kataloget)
2. scp eller ftp den hjem til din windows (eller anden server)

eller bare hent tar filen på serveren vha. SSH og PuTTY
Du skal dog være opmærksom på at en backup af hele serveren (ALT), nok fylder nogle GB, og kan ikke anbefales at køre dagligt ;)

du kan istedetfor gzip (-z) benytte bzip (-j), som ofte giver en  bedre komprimering, men er væsentlig langsommere
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. juni 2008 - 13:15 #4
Jeg ville nok gå efter den løsning som fsconsult beskriver, kan evt gøres via rsync eller ftp til at kopiere "resultatet" ud med. Dette vil helt sikkert tage en del resourcer og tage lidt tid.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. juni 2008 - 13:15 #5
Du kan muligvis også bruge dd til at lave et komplet image med hvis du kan gemme det på en anden (ikke system) disk.
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 13:38 #6
Kom du videre?
Avatar billede bx Nybegynder
30. juni 2008 - 14:00 #7
Jep. Det har været meget informativt. Mange tak. Jeg har gjorde det til en procedure at få delt min backup således:

Total backup
- stadigvæk ved at finpudse det (bruger forslag ovenover).

PLESK backup
- backup af mit server styringssystem, indstillinger samt websites + databaser.

Indivduel kunde backup
- Backup af kundens database og website

Der er noget redundans. Men rent praktiskt er det nemmere at håndterer. Total backup og PLESK backup laves en gang om måneden. Individuel backup hver dag til en anden server som står hos et andet datacenter.

Jeg mangler bare at lave en MySQL database funktion i mine systemer så kunden selv kan tage backup af data. Skal lige have styr på timeouts.
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. juli 2008 - 23:36 #8
Kan du ikke lave et mysql dump, evt. eksportere den direkte til en tar.gz eller lign fil hvis databasen er meget stor?
Avatar billede gregersp Nybegynder
09. juli 2008 - 15:40 #9
Du kunne installere cygwin og køre rsync til serveren via ssh. Så kopierer du kun de ændringer, det måtte være foretaget og ikke hele molevitten, hver eneste gang.
Avatar billede mikjaer Praktikant
04. november 2011 - 18:15 #10
Brug http://backuppc.sourceforge.net/ det er nemt og overskueligt, og virker til både Windows, OsX, Linux, BSD og sikkert meget mere :-)