Avatar billede donnyhus Praktikant
30. juni 2008 - 22:42 Der er 6 kommentarer

Geninstallere XP på Thinkpad X41 uden drev

Hej

Har en Thinkpad X41 uden drev, hvor jeg gerne vil geninstallere XP. Der ligger en skjult partition kaldet IBM_SERVICE - det fylder 3,99 GB men har ikke noget drevbogstav.

Når jeg starter kan jeg umiddelbart kun komme i bios - der starter intet reinstall program? Men måske ligger der slet ikke sådan et på?

Kan nogen opklare mysteriet?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2008 - 22:44 #1
Plejer det ikke at være F10 eller en anden F tast på IBM maskiner for at starte recovery?
Avatar billede donnyhus Praktikant
30. juni 2008 - 22:54 #2
har prøvet, intet sker
Avatar billede donnyhus Praktikant
30. juni 2008 - 22:55 #3
F12 så kommer jeg i bios
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
01. juli 2008 - 00:10 #4
ibm maskiner plejer at have en blå knap der hedder "access ibm" eller "thinkvantage"
når du trykker på den (når du tænder og bios skærmen kommer frem) skulle du gerne få adgang til recovery
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2008 - 09:01 #5
Start af BIOS-konfigurationsprogrammet Computeren indeholder programmet IBM BIOS Setup Utility, som du kan bruge til at vælge forskellige konfigurationsparametre. v Config: Revidér computerens konfiguration v Date/Time: Angiv dato og klokkeslæt. v Security: Angiv sikkerhedsfaciliteter. v Startup: Angiv startenheden. v Restart: Genstart systemetBemærk: Det er nemmere at angive disse parametre vha. programmet Think-Pad-konfiguration. Gør følgende for at starte BIOS-konfigurationsprogrammet: 1. Sikkerhedskopiér dine data og registreringsdatabasen for at sikre, at data ikke går tabt. Der er flere oplysninger i afsnittet ″Værktøjer til sikkerheds-kopiering og retablering af data″ i onlinehjælpen Access-hjælp. 2. Fjern en eventuel diskette fra diskettedrevet, og sluk derefter for compute-ren. 3. Tænd for computeren, og tryk på Access IBM-knappen, mens meddelelsen “To interrupt normal startup, press the blue Access IBM button” vises i det nederste venstre hjørne af skærmen. Rescue and Recovery-arbejdsområdet åbnes. 4. Klik på Adgang til BIOS. Vinduet Systemet skal genstartes vises. 5. Klik på Ja. Computeren genstarter, og skærmbilledet med BIOS-konfigura-tionsprogrammet vises. Problemløsning
Kapitel 2. Problemløsning 29
Hvis du har angivet et administratorkodeord, vises menuen IBM BIOS Setup Utility, når du har indtastet kodeordet. Du kan starte konfigurations-programmet ved at trykke på Enter i stedet for at angive administratorko-deordet, men så kan du ikke ændre de parametre, der er beskyttet af administratorkodeordet. Der er flere oplysninger i onlinehjælpen. 6. Brug markørtasterne til at flytte markøren til det punkt, du vil ændre. Når punktet er fremhævet, skal du trykke på Enter. Der vises en undermenu. 7. Revidér de punkter, du vil ændre. Brug tasterne F5 eller F6 til at ændre et punkts værdi. Hvis punktet har en undermenu, kan du åbne denne ved at trykke på Enter. 8. Tryk på F3 eller Esc for at lukke undermenuen. Du skal evt. trykke flere gange på Esc for at komme tilbage til hovedmenuen i BIOS-konfigurati-onsprogrammet. Bemærk: Hvis du vil genindlæse de værdier, som fandtes, da du købte computeren, skal du trykke på tasten F9 for at genindlæse standardindstil-lingerne. Du kan også vælge et punkt i undermenuen Restart for at ind-læse standardværdierne eller slette ændringerne. 9. Vælg Restart, og tryk herefter på Enter. Flyt markøren til den valgmulig-hed, du vil bruge til at genstarte computeren, og tryk herefter på Enter. Computeren genstarter.Retablering af forudinstallerede programmer Computerens harddisk indeholder et skjult, beskyttet område, der bruges til sikkerhedskopier. Dette område indeholder en fuldstændig sikkerhedskopi af harddisken, som den så ud, da den blev leveret fra fabrikken, samt et pro-gram, der hedder ThinkVantage Rescue and Recovery. Hvis du har udført en retablering vha. programmet Rescue and Recovery, har du også gemt en eller flere sikkerhedskopier, som afspejler harddiskens ind-hold på forskellige tidspunkter. Disse sikkerhedskopier findes på harddisken, et netværksdrev eller et flytbart medie, afhængigt af de indstillinger, du har valgt under sikkerhedskopieringen. Du kan bruge programmet Rescue and Recovery eller arbejdsområdet Rescue and Recovery til at retablere indholdet af harddisken til en tidligere tilstand vha. en af de gemte sikkerhedskopier. Rescue and Recovery-arbejdsområdet fungerer uafhængigt af Windows-styresystemet. Derfor kan du starte det ved at trykke på den blå Access IBM-knap, når computeren starter. Når Rescue and Recovery-arbejdsområdet er åbnet, kan du udføre retablerin-ger, selv om du ikke kan starte Windows. Der er flere oplysninger om Rescue and Recovery-arbejdsområdet i afsnittet “Værktøjer til sikkerhedskopiering og retablering af data” eller “Rescue and Recovery - introduktion” i Access-hjælp. Problemløsning
30 ThinkPad X40 Serie Guide til service og fejlfinding
Gør følgende for at retablere harddiskens oprindelige indhold: Bemærkninger: 1. Hvis det optiske drev ikke er tilsluttet ThinkPad-computeren under retab-leringen, installeres dvd-programmet og cd-brænderprogrammet ikke. Du sikrer, at de bliver installeret korrekt, ved at slutte ThinkPad-computeren til X4 UltraBase-udvidelsesenheden og installere det optiske drev i Ultra-bay Slim, før du udfører en retablering. 2. Retableringen kan tage op til 2 timer.Advarsel! Alle filer på det primære harddiskafsnit (normalt drev C) bliver slettet under retableringen. Før data overskrives, får du imidlertid mulighed for at gemme en eller flere filer på andre medier. 1. Gem alle filer, og afslut styresystemet. 2. Sluk for computeren, og vent mindst 5 sekunder. 3. Tænd for computeren. Hold øje med skærmen. Tryk på Access IBM-knap-pen, mens meddelelsen To interrupt normal startup, press the blue Access IBM button vises i nederste venstre hjørne af skærmen. Rescue and Reco-very-arbejdsområdet åbnes. 4. Klik på Retablér systemet. 5. Klik på Retablér harddisken til det oprindelige indhold, og klik herefter på Næste. 6. Følg vejledningen på skærmen. 7. Tryk på Enter, når retableringen er afsluttet. Computeren genstarter med det forudinstallerede styresystem, styreprogrammer og programmer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2008 - 09:02 #6
cool_m_f har ret :)