Avatar billede LLG Juniormester
30. juni 2008 - 22:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad foregår der på min harddisk? Den arbejder i det uendelige!

Jeg har købt en ny HP PC 3 MB RAM med Win Vista på. Harddisken arbejder så at sige konstant. Jeg har læst her om andre med samme problem, men har ikke kunnet finde svaret. Jeg har slået indeksering fra, som forslået et sted, uden resultat. Er det Vista der "bare" er sådan? Er der nogen der kan hjælpe med en løsning? Jeg tror der er mange andre end mig, der har problemet.?

MVH
Avatar billede moenbo Nybegynder
30. juni 2008 - 23:07 #1
Det har jeg også! men jeg troede det var mit virusprogram som kørte, så jeg lod den køre, og så holdt den op igen efter en rum tid. Prøv at ændre din opdates på virusprogrammet så ikke den henter hver gang du åbner, men bare en gang om måneden måske!
Avatar billede montago Praktikant
30. juni 2008 - 23:18 #2
Brug joblisten (CTRL + SHIFT + ESC)

vælg kolonner og marker nogle af dem med DISK IO...

herefter kan du se hvilke programmer som moser harddisken(e) og evt. lukke det.
Avatar billede LLG Juniormester
30. juni 2008 - 23:27 #3
Det er ikke mit virusprogram, det er sat så dette ikke sker.

I jobliste, hvor vælger jeg kolonner?
Avatar billede montago Praktikant
30. juni 2008 - 23:50 #4
har du brugt mere end 1 minut på at kigge på joblisten ?? ;-)

tryk : vis / vælg kolonner

du skal lægge mærke til de programmer som bliver ved med at tælle op, i een af de disk IO målinger du vælger... derefter får du navnet på den EXE fil (program) som bruger diskene...

søg derefter efter filen hvis ikke navnet er sigende nok (Explorer.exe f.eks.)
Avatar billede thov Forsker
01. juli 2008 - 01:36 #5
Vista defragmenterer også i baggrunden - ikke bare indexerer, så det er det der kører (temmelig længe).
Avatar billede LLG Juniormester
01. juli 2008 - 07:09 #6
Defragmentring har jeg også haft en mistanke til. Kan bare ikke se, hvor det kan ses at være det, eller hvor man i givet fald kan slå det fra.
Avatar billede thov Forsker
01. juli 2008 - 12:19 #7
Nemt nok - Start->Kør: DFRGUI og her fjerne flueben ved "Kør efter tidsplan".

Det er ikke særlig fornuftigt, for så skal man selv huske at defragmentere en gang imellem.

Hvis du vil se en diskstatistik, så kør cmd.exe (som administrator) og tast: defrag c: -a
Avatar billede LLG Juniormester
01. juli 2008 - 19:09 #8
thov- Der er ikke noget flueben ved "Kør efter tidsplan", så det kan ikke være derfor.

Montago- Jeg har i jobliste fundet kolonner. Den mulighed er kun fremme når fanen "Processer" er valgt. Af disk IO målinger du omtaler mener du da der hvor der står I/O læse - I/O skrive osv.
Avatar billede montago Praktikant
02. juli 2008 - 07:09 #9
Jeps - lige præcis

man kan desværre ikke sortere nyttigt med disse kolonner. Men man kan iagtage hvilke processer som bruger diskene. Hvis een af dem knaser mere end de andre, eller bruger mere CPU... kan man jo gætte på at det er den... :-)
Avatar billede frand Nybegynder
04. juli 2008 - 10:55 #10
En anden service, som også løbende benytter harddisken, er superfetch.