Avatar billede kbhadsten Nybegynder
01. juli 2008 - 18:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ampere angivelser på strømforsyninger til computere

Hej

Jeg sidder regner lidt på udgangseffekt på en strømforsyning, og kan ikke helt få tallene til at passe.

Vi kan tage en Corsair HX520W som eksempel.

Corsair HX520W Specifications: Model CMPSU-520HX
AC INPUT     90-264V ~ 9A 50/60Hz
DC OUTPUT     +3.3V     +5V     +12V1     +12V2     +12V3     -12V     +5Vsb
MAX CURRENT     24A     24A     18A     18A     18A     0.8A     3A
MAX COMBINED WATT  140W             480W             9.6W     15W
      TOTAL POWER: 520W

I ovenstående tabel angiver Corsair at man på 12V linierne kan trække 18A pr. stk. OK, men hvis man ligger tallene sammen, så giver det langt mere end 480 watt, hvorfor det?
12x18x3 = 648 Watt
Avatar billede grohnheit Nybegynder
01. juli 2008 - 19:08 #1
fordi en strømforsyning er fleksibel, og heldigvis for det da.

Den er bygget op i moduler, og hvert modul har en max effekt som det kan tåle. Men der er også nogle hoved komponenter i en strømforsyning, som skal kunne klare den samlede effekt. Og det er tit disse komponenter som producenter vælger at spare på, fordi de er langt de dyreste, og det er dem der skaber mest varme.

Så derfor kan man ikke bare tage 12v, 5v og 3v linjen og lægge dem sammen og så sige at man har den samlede effekt. for de kan ikke kører på fuld skrald alle sammen samtidig.
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
01. juli 2008 - 19:22 #2
og det gælder også for de enkelte 12V linier?
Avatar billede grohnheit Nybegynder
01. juli 2008 - 20:03 #3
jeps.

som du kan se her: http://www.corsair.com/products/hx.aspx

er 5v og 3,3v på samme modul som kan klare 140W, og de 4 x 12V er på et modul der kan klare 480W.
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
02. juli 2008 - 07:36 #4
Yes! det gir' mening hvad du skriver.
Har du nogle kilder jeg kan få links til som beskriver dette?

pft
Avatar billede grohnheit Nybegynder
02. juli 2008 - 16:36 #5
der står noget om det her: http://www.hardwaresecrets.com/article/534/4
Avatar billede grohnheit Nybegynder
02. juli 2008 - 16:38 #6
ellers står alt det man behøver at vide, plus det løse her: http://www.hardwaresecrets.com/article/181/8
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
03. juli 2008 - 07:19 #7
sweet, smid et svar og bliv lidt rigere ;o)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
03. juli 2008 - 10:02 #8
Har lige kigget artiklerne igennem! De er bare super. Endelig gir' det mening med den skide PSU!
Avatar billede grohnheit Nybegynder
03. juli 2008 - 17:17 #9
jamen det er da rart at kunne hjælpe :)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
03. juli 2008 - 19:19 #10
Har dog lige et par spørgsmål til.

På min Corsair HX520W har jeg forsøgt at belaste 12V rail 1 med alt hvad den kan trække (18A). Men min spænding falder markant under 12V, faktisk helt ned til 11,16 hvilket også er langt under ATX standarden. Er det fordi jeg trækker alle ampererne på den samme ledning, og det påvirker ledningens modstand som så resulterer i mine skæve resultatet. Skal man fordele ampererne over alle de sæt ledninger som trækker fra +12V rail 1. Hvis vi nu siger at der var 3 sæt ledninger til rail 1, ville det så blive 18A / 3 sæt = 6A pr sæt man skal trække?
Avatar billede grohnheit Nybegynder
03. juli 2008 - 23:20 #11
jeps, du har fat i det rigtige.

et er hvad strømforsyningen kan levere, noget andet er ledningerne.

jo flere, og jo trykkere ledningener, des bedre.

ligesom hvis man har nogle kæmpe højtalere, så bruger man heller ikke de tyndeste ledninger til at forbinde dem med forstærkeren.
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
04. juli 2008 - 07:43 #12
Endelig giver alt (i PSU verdenen mening). Har virkelig brugt lang tid på det her, og nu kan jeg forklarer hvorfor jeg får et skævt resultat. Det betyder også bare at det og bygge en PSU tester, som jeg troede var en smal sag, har vist sig at være en ret omfattende opgave da jeg er nød til at bruge alle sæt ledninger for et bestemt udtag når jeg skal belaste det og teste om den holder spændingen.

Jeg bukker og takker
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
04. juli 2008 - 07:43 #13
* Tråd lukket *