Avatar billede anders02 Nybegynder
10. juli 2008 - 11:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket videoformat er bedst i 320x240 til at sikkerheds-gemme i?

Hej
Jeg har nogle xvid og divx-videoer, som jeg gerne vil gemme på en måde, så jeg altid kan se og høre det, men jeg skal ikke vise det frem på mit tv, måske bare lige på min computer, så jeg kan se det, jeg gerne lige vil se - også om 10 år. Kvaliteten behøver altså ikke at være så høj.

Jeg har overvejet at komprimere det til WMV-formatet vha. Windows Movie Maker. Er WMV et godt "fremtidssikret" format at gøre det i? Kan WMV ses på de fleste computere, måske også på en Linux-pc med Ubuntu om 5 eller 10 år. Hvad tror I?

Vil I anbefale et andet format? Jeg har købt divx Converter til 200 kr., og den virker rigtig godt til divx, og foruden "normale" divx film kan den også lave en streamet udgave af divx, den kaldes "Mobile", og den fylder halvdelen cirka af divx. Vil det være en bedre idé at bruge den til "fremtiden" i stedet for WMV?

Mvh anders02
Avatar billede mtychsen Praktikant
10. juli 2008 - 11:24 #1
Hej Anders,

WMV-format er et format udviklet af Microsoft. Dvs. det er ikke kompatibelt med meget andet end Microsoft-produkter. Jeg vil ikke kalde det fremtidssikret.

Et godt kendt format, som alle computere (PC, Mac, Linux) kan afspille er mpeg2. Men DivX kan alle jo også afspille med det rette codec.

Skal det være i rent, råt format, så er der DV AVI - men det fylder altså 3,6 mb/s.

Var jeg dig, ville jeg kopiere filmene og gemme dem på en CD/DVD. Det format de er i nu, kan du allerede i dag afspille på Mac og Linux med rette codec.

Du kunne jo også eksportere dem til rigtige DVD'er - DVD'er vil vi nok kunne afspille rigtig mange år ud i fremtiden. Selv i dag kan man jo afspille VHS-bånd der er mange mange år gamle... store kendte formater dør ikke så nemt ud.
Avatar billede thov Forsker
10. juli 2008 - 11:44 #2
Og gemmer du på CD eller DVD, skal du lave en ny kopi med 3-4 års mellemrum - hjemmebrændte skiver holder ikke evigt.
Avatar billede anders02 Nybegynder
10. juli 2008 - 12:30 #3
Tak for svarene, men der er lige nogle ting, jeg gøre mere klart:
Der er IKKE tale om "fine familiefilm", men om nogle dokumentariske klip, som jeg egentlig bare skal gemme på  "en eller anden måde", og som divx fylder de for meget.
Hvad gør jeg så? Jeg skal bare kunne se dem "et eller andet sted" på en pc - også i fremtiden.

De film, jeg holder af, vil jeg gemme som divx eller DVD, og dem vil jeg gerne bruge noget mere plads på, men de andre skal bare komprimeres mest muligt.

DV AVI fylder så lige så meget som divx Mobile. Hvad kan komprimere til DV AVI? Jeg troede, at DV AVI ville fylde meget mere?

Hvad andet kan komprimere en hel del, lidt ligesom WMV 320x240 og er nemt at have med at gøre?

Mvh anders02
11. juli 2008 - 06:23 #4
Ja, wmv er en relativ effektiv komprimering, men begrænset til windows.
Et mere fremtidssikkert format er "mpeg4-h264". Denne komprimering bliver også brugt i flere af de nye HD-formater, og i digital broadcast. Og her kan man bibeholde mere kvalitet ved en lavere bitrate end ved fx. mpeg2.
Det er godtnok ikke alle afspillere der kan afspile mpeg4-h264 endnu, men det kommer (men VLC kan fx godt).
Du kan bruge dether program til konvertering:
http://www.erightsoft.com/S6Kg1.html
Den kan konvertere flere filer ad gangen, og relativt hurtigt.
En komprimering til fx. 1000kbps(billede)/160kbps(lyd) vil give et ganske pænt resultat.

DV-AVI og mpeg2 skal nok være der om 3-4 år, men det fylder bare for meget.
Avatar billede uffesteenberg Novice
11. juli 2008 - 11:34 #5
"Super" er fin og gratis og denne her er nærmest identisk:

http://www.nchsoftware.com/prism/plus.html
Avatar billede anders02 Nybegynder
11. juli 2008 - 21:51 #6
til h13 - eller andre:
Hvorfor er WMV begrænset til Windows?
Kan man ikke afspille WMV på Mac? Eller på Linux i fremtiden, hvis man bare har en afspiller?
mpeg4-h264 var måske en god idé, men som du skriver, så kan mange afspillere ikke afspille den endnu, og jeg er måske nok på jagt efter noget, der kan virke mere bredt, og så bare i 320x240 til "mini-format" til at gemme i - altså IKKE til DVD-afspilleren eller på tv overhovedet, kun til pc-skærm.
"SUPER" er jeg VILDT utilfreds med. Jeg har ALDRIG lykkedes med at komprimere noget med den. Den virker simpelthen ikke (for mig). Så vil jeg hellere give cirka 200 kr. for en, der virker.
Mvh anders02
11. juli 2008 - 22:59 #7
WMV kan selvfølgelig afspilles på alle platformer, med den rigtige software (ligesom mpeg4), det er bare Microsofts eget videoformat til Windows, så de styrer selv formatets fremtid. Hvor de andre formater er mere "fælles".
Og mpeg4 vilmeget snart være normalt, og h264-komprimeringen, er bare meget mere effektiv end, stortset, alt andet.
Men hvis du vil have en "bredt" format, skal det nok være mpeg2, -det vil jeg skyde på er det bredeste lige nu.

Det er ærgeligt at du ikke kan få "Super" til at virke. For når man får den til at virke er den ret god, og hurtig.
Men ellers er der:
http://avidemux.berlios.de
Og den førnævnte Prism;
http://www.nchsoftware.com/prism/plus.html
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. juli 2008 - 03:16 #8
Tja, Super har også drillet mig et par gange, men der er MANGE der er vilde med den. Prism har altid fungeret fint...
Avatar billede anders02 Nybegynder
12. juli 2008 - 08:50 #9
Hej
Nå, jeg har givet mtychsen og h13 point begge to. Tak for svarene.
h13: Kan WMV også afspilles på Linux, når jeg engang sikkert om tre år ender med at få det som styresystem på min pc i stedet for Windows?
Mvh anders02
12. juli 2008 - 12:29 #10
Nu bruger jeg ikke selv Linux, men jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre.
Jeg kan læse mig til at bla. VLC kan;
http://www.videolan.org

Men det er nok noget med at installere codecs, ved siden af, og sårn.