Avatar billede kbhadsten Nybegynder
15. juli 2008 - 19:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Regler for antal forbindelser til stel

Hej

Som elektronik noob kommer der her et spørgsmål til forholdet mellem plus og stel.

Må jeg bruge samme stel til mange f.eks. +12V i en PC strømforsyning? Jeg skal lave en belastningskreds og skal trække nogle ret store strømme som afsættes i nogle effektmodstande. Men må jeg godt bruge den samme stel til mine +12V?
Avatar billede peet-49 Novice
15. juli 2008 - 19:57 #1
Hvis den er kraftig nok, stel skal kunne afgive samme som plus.
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
15. juli 2008 - 20:10 #2
Ja, men det tror jeg bare ikke den er. Jeg mener ikke kablerne generelt er meget tykkere end 0,75mm2, og så kan jeg vel ikke trække mange ampere. F.eks. 30A
Avatar billede ebea Ekspert
15. juli 2008 - 21:45 #3
I dette link, kan du lidt nede på siden, se hvad du skal bruge af kvadrat på dine ledninger, både til + og -  Der er vist hvad de kan bære i Ampere, både til stel, og som Pover forsyning.
http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm
Avatar billede ebea Ekspert
15. juli 2008 - 22:15 #4
PS: Nu skriver du godt nok at du vil bruge en PC strømforsyning. Men rent belasningsmæssigt, er det en rigtig dårlig løsning, fordi den effekt den leverer, er ikke beregnet til at trække større strømme i længere tid. Med hensyn til brug af flere Stel forbindelser, til din fælles 12V forsyning, er der ikke noget i vejen for det, bare de kan bære strømmen. (kig i linket)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
15. juli 2008 - 22:19 #5
Hej

Super link, god tabel!

Omkring det med belastning af en PC PSU! Hvorfor er det så en dårlig ide. Hvis PSUen er opgivet til at kunne levere 15A ved 12V, så kan jeg vel godt trække 15A i længere tid, eller hvad?
Avatar billede ebea Ekspert
15. juli 2008 - 22:32 #6
På papiret ja, men ikke i virkelighedens verden. Det er switchmode strømforsyning, og er ikke bygget til vedvarende belastning. Kig på den smule kerne som trafoen har, så vil du kunne se i forhold til en traditionel strømforsyning.
Avatar billede thov Forsker
16. juli 2008 - 01:52 #7
->ebea, du kan ikke bruge kernestørrelse som et udtryk for effekten. Formålet med switchmode, er netop at reducere kernemassen - dette opnås ved at transformere ved en meget højere frekvens, 400Hz eller mere.

Jo højere frekvens, desto bedre udnyttes transformatorkernen, og jo mindre behøver den at være, for at overføre den samme strøm som en 50Hz trafo.
Avatar billede ebea Ekspert
16. juli 2008 - 08:26 #8
thov - ja, det har du da ret i - jeg ved godt hvordan en Switch mode virker (er selv tekniker) men det er stadig kun på papiret. Hvis man som her begynder at snakke om strømme på 30A og 12V, så vil jeg holde mig til en traditionel Lineær strømforsyning.
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
16. juli 2008 - 12:55 #9
Ja, men vi snakker ikke om hvad der er bedst liniæer eller switchmode.
Spørgsmålet gik mere på om jeg kunne strække flere + ledninger til stel, og svaret var at så længde stel lederen kan klare de antal ampere, så er der intet problem i det.

Intet spørgsmål kommer ud af den blå luft, og jeg spørger fordi jeg skal bruge det i forbindelse med en belastningskreds til PC stræmforsyninger. Ved at belaste strømforsyningen med så mange ampere som den kan klare, vil jeg kunne se om strømforsyningen holder en stabil spænding og måle for støj på linien. Det er derfor fokus ligger på switchmode PC strømforsyninger.
Avatar billede ebea Ekspert
16. juli 2008 - 13:39 #10
Nej du har ret, kbhadsten, og svaret var at du kan godt bruge samme stel, hvis kvadratet på lederen er stor nok. Og så er alt andet jo kun sidebemærkninger. Men held og lykke med projektet.
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
16. juli 2008 - 15:48 #11
Præcis, smid et svar og du bliver lidt rigere ;o)
Avatar billede ebea Ekspert
16. juli 2008 - 16:04 #12
:)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
16. juli 2008 - 16:19 #13
*Tråd lukket*