Avatar billede martinhrj Nybegynder
16. juli 2008 - 13:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

scroll til bookmark og ikke til pixel-position

Hej eksperter

Er det muligt med javascript, at scrolle til et bestemt "bookmark" på en side, ligesom med window.scroll(0, x)? Jeg har en lang side, som jeg vil indsætte et antal bookmarks på, og så lave links til dem i toppen.

Det må ikke være links ala page.aspx#bookmark, da der er nogle viewstate-ting der skal huskes.

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 13:36 #1
øh, hvad mener du med bookmark i denne sammenhæng? bookmark er da så vidt jeg ved ikke noget du umiddelbart kan tilgå vi javascript fra selve siden.
Avatar billede w13 Novice
16. juli 2008 - 13:38 #2
Du kan evt. prøve med:

function scrollBookmark(s){
  for(var i=0,im=document.getElementsByTagName("a");i<im.length;i++){
    if(im[i].getAttribute("name")==s){
      window.scroll(0,im[i].offsetTop);
    }

Og så kalde funktionen med:

scrollBookmark('bogmaerkenavn');
Avatar billede roenving Novice
16. juli 2008 - 14:10 #3
-- du kan da bare linke til anchors, det kan da ikke genere dine viewState-ting:

Gå til:
<a href="#Over1">Kapitel 1</a>
<a href="#Over2">Kapitel 2</a>
<a href="#Over3">Kapitel 3</a>

<h2 id="Over1">Kapitel 1</h2>
Tekst i kapitel 1 <br><br><br><br><br><br><br><br>
<h2 id="Over2">Kapitel 2</h2>
Tekst i kapitel 2 <br><br><br><br><br><br><br><br>
<h2 id="Over3">Kapitel 3</h2>
Tekst i kapitel 2 <br><br><br><br><br><br><br><br>
Avatar billede mike1963 Nybegynder
16. juli 2008 - 14:14 #4
jeg ville bruge #xxxx lokalt

det med page.aspx#bookmark skal blot være #bookmark1, 2, 3 osv

Oppe i toppen af kroppen skiver du bare <a href="#1">gå til A</a>

nede i kroppen skriver du <a name="#1">A:</a>

capiche ?
Avatar billede mike1963 Nybegynder
16. juli 2008 - 14:15 #5
roenving har ret - men det skal da være anchors både i ref og bookmark ?
Avatar billede roenving Novice
16. juli 2008 - 14:22 #6
Prøv det !-)
Avatar billede martinhrj Nybegynder
16. juli 2008 - 14:30 #7
Der kan man bare se. Jeg havde ikke prøvet det, da jeg var helt sikker på, at det ville smadre min viewstate, hvis jeg begyndte at lave links til anchors :)

Tak for svarene roenving og mike1963.

w13: Jeg har ikke forsøgt din metode, men når den anden virker, er det vist også lidt overkill :)

Smid et par svar, så fordeler jeg pointene.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
16. juli 2008 - 14:34 #8
Og forresten mike1963... der skal ikke anchors i både ref og bookmark. Det virker fint hos mig, uden anchors i bookmark.
Avatar billede roenving Novice
16. juli 2008 - 14:49 #9
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
18. juni 2009 - 18:02 #10
-- og tak for point ;~}