Avatar billede leoness Nybegynder
28. juli 2008 - 19:18 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Kan nogen redde min harddisk?

Okay, så jeg er lidt desperat.
Skrev for nogle måneder siden (okay flere måneder siden) ang. min eksterne SATA disk som på mystisk vis slettede data.
Løsningen blev presenteret i form af Kill Disk.

Men...

Den løsning skulle vise sig at være kortvarig.
Dvs. det virkede ikke helt alligevel.
Så jeg forsøgte at give den en omgang Kill Disk igen. Desværre blev processen afbrudt fem gange på grund strømafbrud. Men der var ikke nogen problemer med at starte forfra.
Så efter 10 timer var Kill Disk færdig, og jeg sætter mig for at give den en formatering gennem Windows XP.

Men så begyndte det hele at gå galt.
Formateringen var ikke mulig. Hvorfor?

Jeg prøver så at se om Norton Partition Magic kan gøre det bedre. Men heller ikke hér var der nogen hjælp at hente. Programmet kommer med en fejl meddelse om, at drevet ikke kan låses (drive could not be locked) - noget i den stil.
Uanset hvad jeg prøver i Partition Magic (slette/oprette), så vil programmet ikke røre disken med en ildtang.

Jeg kan se drevet under Denne Computer (er tilsluttet via USB).

Drevet er en Maxtor - DiamondMax 21, 320 GB, extern SATA.

Jeg er ikke helt sikker på jumper indstillingen på den her type drev, så jeg ved ikke om det er noget jeg skal pille ved.
Når jumperen er indsat, er den sat til "Limit to 1.5 Gb/s Operation", når den er taget ud: "3 Gb/s Operation".

Drevet et helt nyt, i den forstand at det er et år siden jeg har købt det, men jeg har aldrig rigtig fået brugt det på grund af alle de problemer jeg har haft.
Kan stadig ikke forstå hvorfor den slettede data lige pludselig: Når jeg tilsluttede drevet via USB, kører den den der scanning af alle filerne, og lige pludselig kom Windows op med en system advarsel om, at der var data som ikke kunne skrives til enheden, og at det var gået tabt.
Det skete på både min bærbare og min stationære computer.

Nåmen... hvis nogen kan hjælpe, vil jeg være meget taknemmelig.
Kan strømafbrydelserne have gjort permanent skade på disken?
Kan det være selve boksen til disken som er defekt?

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2008 - 19:51 #1
Er du sikker på at du afsluttede KILLDISK korrekt? Prøv evt at downloade og brænde INSERT www.helgec.dk/insert.iso boot op på cdèn og prøv så om du ikke kan formatere med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 20:39 #2
Hvis Killdisk giver dig problemer, så prøv at downloade en free trial af Paragon
Disk wiper. Deres prøve versioner plejer at fungere. Her kan du i windows se hvad
du laver. http://www.disk-wiper.net/demo.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 20:42 #3
Glem min kommentar! Havde overset:
Wipe Wizard and all other operations are available in virtual mode only. :(
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2008 - 20:46 #4
køb en ny HD?
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2008 - 20:49 #5
Prøv at skille alting ad, og sætte denne HD ind i computeren med strøm og kabler. Hvad siger den så ?
Avatar billede leoness Nybegynder
29. juli 2008 - 06:04 #6
Kan ikke umiddelbart se hvordan man kan afslutte Killdisk 'forkert'. Da den var færdig og kom op med en meddelelse om at processen var fuldført, gik jeg blot ud af programmet og genstartede computeren.

Hmm... den HD kostede mig $80 (ca. Kr. 400,-). Ikke den dyreste på markedet, men det ville da være trist at skulle bruge penge på en ny hvis jeg kan få den op at køre igen.

Jeg kan ikke sætte den ind i min stationære, da den kun kører med IDE (men der er måske en metode til at omgå dette problem?).

Jeg ser lige på helgec's forslag.
Kan du evt. fortælle mig hvad jeg skal gøre? Den situation du beskriver på websiden matcher ikke helt min, synes jeg. Eller?
Er bare nervøs når jeg roder med formatering af drev, da jeg altid er bange for at komme til at pille ved det forkerte drev.

Tak alligevel, jasveg. Sætter pris på dit forslag.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 07:23 #7
"Kan ikke umiddelbart se hvordan man kan afslutte Killdisk 'forkert'. " DEt jeg mente var om du havde tastet Esc. 2x så du igen stod ude i promten

"Kan du evt. fortælle mig hvad jeg skal gøre? Den situation du beskriver på websiden matcher ikke helt min," Det skulle det pokkers gerne, hvis du kigger på figur 1 kan du se at der står Gparted oppe i øverste venstre hjørne her klikker du og nu får du en undermenu hvor du kan vælge de forskellige diske, vælg den korrekte disk og følg så guiden. Da det tilsyneladende er en drilagtig disk så kør apply mellem hver proces, altså "tilføj partition" angiv størrelse og type -> apply. "Formater" angiv filsystem -> apply
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 19:58 #8
"Jeg kan ikke sætte den ind i min stationære, da den kun kører med IDE" Det må da
være et ældgammelt bundkort, som ikke har stik til et par Sata drev. Er du nu helt
sikker på det? Prøv at se i manualen eller på bundkortet.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. august 2008 - 19:11 #9
Fandt du ud af noget?
Avatar billede leoness Nybegynder
04. august 2008 - 17:07 #10
Min stationære er ikke ældgammel. Den er 1½ år godt og vel.
Men problemet er, at det er en kompakt Dell. Af den type hvor toweret ligger ned (horisontalt). Jeg har haft det åbent, og jeg kan simpelthen ikke få fingrene i harddisken som er placeret under DVD-drevet. Jeg vil mene at jeg er rimelig ferm til at skille og samle en computer, men skruerne til at få drevet ud sidder simplehen så tåbeligt at jeg ikke kan komme til dem. Og der er ikke nogen ledige bånd til en ekstra disk. Så den løsning kommer ikke til at fungere.

Jeg vil nu forsøge at bruge insert.iso på drevet som eksternt, og håbe på at det går godt.

Jeg lader høre fra mig.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2008 - 17:40 #11
Hvis du har mulighed for at bruge Skype vil jeg gerne guide dig - BRUGERNAVV: susebruger
Avatar billede leoness Nybegynder
04. august 2008 - 20:05 #12
Jeg har desværre ikke mulighed for at bruge Skype =(
Pt. bor jeg i USA, ude på landet, og det eneste Internet vi kan få herude er via et USB trådløst modem som kører over det mobile netværk. Godt nok kalder de det for 'bredbånd', men når man hele tiden bliver disconnected... så er der ikke meget bredbånd over det.
En samtale over Skype ville ganske enkelt blive meget frustrerende fordi jeg hele tiden bliver smidt af og kvaliteten får samtalen til at lyde meget elektronisk.

Men hvad med MSN eller AIM? Eller ICQ? Ikke fordi det er bedre, men det bruger i det mindste ikke så mange ressourcer som Skype.

Har downloaded iso filen (det tog mig bare 1½ time *ironisk*), så skal jeg bare lige brænde den ned.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2008 - 22:20 #13
Det lyder jo sindsygt at du bor "over there" og så kører du med snegleforbindelser og vi andre der bor i det mørke jylland har bare styr på det der, der er sgu da noget der ikke stemmer
Avatar billede leoness Nybegynder
05. august 2008 - 00:07 #14
Ja det siger jeg også til mig selv hver eneste dag. Super teknologisk land... som ikke engang kan forsyne folk på landet med en ordenlig internet forbindelse. Det bliver ikke bedre af, at ca' 500 m længere nede, har de bredbånd >_<

Ikke nok med det, men man skal sørme også udfylde papirsblanketter når man skal sætte penge ind i banken *fnis*
Når man er vant til bare at skulle aflevere sit dankort, så de kan 'swipe' det, så virker det lidt huleboer-agtigt.

Nåmen, jeg har nu fået brændt skiven, og vil prøve at se om jeg kan få min bærbare til at ordne sagerne (af én eller anden grund vil computeren ikke altid se CD-rom drevet, så vi håber på det bedste).
Avatar billede leoness Nybegynder
06. august 2008 - 05:36 #15
Okay. Insert.iso kører bare slet ikke for mig, så jeg prøvede med programmet Drive Backup (hvilket ser ud til at være et rigtig godt og brugervenligt program). Der fandt jeg så ud af, at grunden til at jeg ikke kan formatere drevet er på grund af en I/O fejl. Programmet foreslog mig endda at bruge et program som CHKDISK eller Scan Disk.

Men det ser ud til at Chkdisk ikke kan se USB-tilsluttede drev?
Og Scan Disk kan jeg slet ikke finde et ordenligt download til.

Går jeg den rigtige vej, eller? Er der andre lignende tools som kan gøre det samme?
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 11:35 #16
Jeg mente ikke du skulle pille harddisken ud af computeren, men bruge en ekstra
Sata indgang, hvis der var en. (Sata har ingen jumper)

Men jeg har et forslag. Tag kablet og strømstikket af den harddisk, som sidder i
computeren, og sæt den anden harddisk til i stedet. Og kør så en Powermax scanning.
Powermax er et diagnose program fra Maxtor. Du kan hente den på nedenstående link.
Det er en selvudpakkende fil, som indeholder en Iso fil, som skal brændes til en
bootfil, som du booter op på. http://www.sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/filer/
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 11:40 #17
Ps. Når harddisken sidder der, skal du kunne køre en chkdsk /r /p
Desuden skal det være muligt, at boote på en win CD og formatere.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 11:45 #18
Hvorfor vil INSERT ikke køre, har du testet den på en anden computer så vi kan udelukke at du har brændt den forkert
Avatar billede leoness Nybegynder
06. august 2008 - 16:14 #19
Der er ikke nogen ekstra indgang. Jeg har chekket. Der er kun et ekstra strømkabel (ja jeg ved det, den her computer er lidt mystisk). Det ser ud til at CD-rom drevet er Sata, men det skal jeg jo bruge.

Og ja, jeg har testet den på både min bærbare og min stationære. Men derfor vil jeg ikke udelukke at jeg kan have brændt den forkert.
Fortæl mig lige hvordan den -skal- brændes så jeg ved om jeg gør det rigtigt eller forkert. Jeg bruger Nero-burn 6.6

Jeg forsøgte at køre chkdsk F:/r  (hvor F: er mit eksterne drev som computeren kan se), men der kommer kun lige en dosprompt op i et splitsekund, og så sker der ikke mere.
Forsøgte så endnu engang at benytte mig af Windows' Error Checking tool, men før hvor jeg i det mindste fik en meddelelse om at det ikke kunne lade sig gøre, nu sker der ganske enkelt ingenting.

Findes der ikke nogle programmer som kan køre i windows som kan rette op på sektorene i en ekstern enhed?
Jeg støder på et program der hedder Flobo hele tiden, men jeg synes ikke det er så brugervenligt.
Avatar billede leoness Nybegynder
06. august 2008 - 16:56 #20
Jeg tog lige nogle billeder for at demonstrere hvorfor jeg ikke har forsøgt med dit forslag om at tage kabler og strømstik ud af den interne HDD, Jasveg:

http://i101.photobucket.com/albums/m44/LeonessDK/Tech%20and%20help/comp01.jpg

http://i101.photobucket.com/albums/m44/LeonessDK/Tech%20and%20help/comp02.jpg

http://i101.photobucket.com/albums/m44/LeonessDK/Tech%20and%20help/comp03.jpg

http://i101.photobucket.com/albums/m44/LeonessDK/Tech%20and%20help/comp04.jpg

Der er ikke megen plads til fingrene og slet ikke til at få en skruetrækker ned og ligge så jeg kan få Cd-rom drevet ud i det mindste.

Men jeg gør da gerne et forsøg igen hvis nogen har en idé til hvordan jeg gør.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 17:03 #21
Den harddisk som sidder fast i computeren, er det ikke en Sata? hvis det er, så må
der da være et sted på bundkortet hvortil den har forbindelse. Det er der du kan
sætte et kabel i: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Angående chkdsk, det har du fået helt galt fat i. Du skal vælge partition, lige
når du kommer ind i konsollen, og der spørges efter det. Men jeg tror slet ikke,
du kan vælge externt drev. Kommandoen F:/r giver ingen mening.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 17:08 #22
Jeg kan desværre ikke se mig tilrette med billederne. Men her er en recept på
Iso brænding med Nero Express:
Brænde Isofil til bootfil.
Nero Express, nederst
Image,project,copy. Klik.

I højre side, for neden: disk image or saved project. Klik.
Forneden i filtype, skiftes til: image files (*.nrg;*.iso;*.cue;*.img) Klik.
Så peger du med musen på din Iso fil og klikker.
Navnet på Iso filen vil så stå i "filnavn", som ellers var blankt.
Nero vil så automatisk skifte til den side du kan brænde fra
Og så er du klar til at brænde din bootfil.

Hvis du vil sikre dig, at brædingen er vellykket, så sæt flueben
i det lille felt forneden, hvor der står:
"Verify data on disc after burning".
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 17:13 #23
Avatar billede leoness Nybegynder
06. august 2008 - 17:26 #24
Okay. Jeg dykkede lige ned gennem kablerne og fandt da også sata indgangen på bundkortet. Dér kan jeg så tilslutter den eksterne. Men så må jeg lige lave noget fiks-faks med strømkablet. Det skulle ikke være noget problem.

Og ja, det med chkdsk har jeg vist fået galt fat i. Jeg havde det indtryk at det var et windows program som man skulle eksekvere igennem Kør kommandoboksen. Men hvor kan jeg så downloade chkdsk? Får hele tiden fat i sider som virker mere eller mindre... uærlige.

Men jeg prøver at brænde Powermax ned og se hvordan det kører.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 17:32 #25
chkdsk er ikke et program man downloader, det er en del af windows. Men prøv nu
først Powermax.
Avatar billede leoness Nybegynder
06. august 2008 - 17:36 #26
Ok. Den er nu brændt ned (og jeg brændte Insert.iso ned på samme måde, for en sikker heds skyld). Jeg vender straks tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 17:37 #27
www.helgec.dk/chkdsk.html hvis du da ellers er interesseret i hjælp fra mig overhovedet, jeg sætter stor pris på at folk tager sig tid til at kommentere den hjælp jeg efter fattig evne tilbyder
Avatar billede leoness Nybegynder
07. august 2008 - 04:44 #28
Ah, jeg er ked af hvis det virker som om jeg ikke sætter pris på din hjælp, Helgec. Det er dog ikke tilfældet. Det går bare lidt hurtigt for mig nogle gange når tingene ikke fungere. Men nu er jeg kommet hjem fra arbejde, og kan så meddele at det ser ud til at det kører nu. Desværre ville Powermax ikke virke. Den kom op med en fejl. Insert virkede heller ikke. Af en eller anden grund kunne den ikke indlæse systemet så den ville kun køre i en begrænset prompt. Så jeg endte med at give den en Windows formatering. Nu skal bare lige teste og se om den så stadig sletter filerne når jeg tilslutter den.

Uanset hvad, så vil jeg dele pointne imellem Jasveg og Helgec.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2008 - 07:31 #29
Hvis min forslag ikke har bidraget løsningen skal jeg naturligvis ingen point have
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 11:39 #30
Jeg må indrømme, at jeg står noget uforstående over for at du ikke kan boote på
Powermax og Insert. Det lyder for mig som om du har hardwarefejl? Måske skulle du
undersøge dine ram. Hvis du har mere end 1. blok. så tag den ene ud på skift.
Ellers kør en Ramtest - men det kan computeren vel heller ikke? Har du mulighed for
at låne nogle ram, som passer? http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede leoness Nybegynder
08. august 2008 - 18:38 #31
Selvfølgelig skal du da have point for at have bidraget til en process, Helgec. Også selvom det ikke var til en løsning.

For problemet er desværre ikke løst.
Jeg kopierede en masse filer til drevet i går. Ingen problemer. Så lukkede jeg ned for at beskæftige mig med andre ting.
Da jeg kommer tilbage og starter drevet op, får jeg følgene:

http://i101.photobucket.com/albums/m44/LeonessDK/Tech%20and%20help/comp06.jpg

Samme som før. Møj!
Jeg kan se filerne på drevet, men kan ikke køre dem.
Da jeg så tilslutter drevet til min bærbare, er alt væk, plus at drevet nu fremstår som at være uformatteret.

Jeg er stået helt af. Fatter ingenting.
Når jeg har fået modet tilbage vil jeg forsøge med de programmer igen som er bleven forslået, med mindre I har andre forslag.
Og hvis det så stadig ikke virker, må jeg så bare fastslå at harddisken er defekt.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2008 - 21:20 #32
At HD står som uformateret behøver ikke at betyde noget. Det kan ordnes. Men
jeg tror du skal prøve den HD af, godt og grundeig på en PC du ved er i orden.
Hvis den HD ikke er i orden, er der ingen grænser for de problemer du permanent
vil få. Den besked du får (som vises på linket) betyder, at windows ikke kan
skrive til disken. Jeg er heller ikke klar over hvor du står. Dine tilbage meldinger
er noget sparsomme. F.eks aner jeg ikke, om du satte den problematiske HD til kablerne i stedet for den som sad i computeren, eller om den stadig er sat til som
USB.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2008 - 22:38 #33
Fandt du ud af noget?
Avatar billede leoness Nybegynder
20. november 2008 - 21:52 #34
Beklager den lange ventetid, men min computer gik helt i smadder. Nu sidder jeg endelig med en helt ny laptop samt en mobil harddisk fra iomega. Er ked af at I måtte bruge så megen energi på noget som ikke lykkedes, men jeg sætter i hvert fald stor pris på hjælpen.
Jeg vil lige vente og se om I tilbagemelder med noget inden jeg lukker for spørgsmålet.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. november 2008 - 22:04 #35
Tilbagemelder om hvad? Der er sgu da ingen som kan huske hele den smøre som er
skrevet her. Og hvem gider læse det hele igen? Ikke jeg!
Avatar billede leoness Nybegynder
20. november 2008 - 22:44 #36
Du er rigtig i perlehumør, hva'?
Jeg valgte blot at holde spørgsmålet åben i tilfælde af at du eller helgec ønskede at få point for den hjælp I havde givet, også selvom det ikke førte til en løsning.
Men tak for venligheden.