Avatar billede vint Nybegynder
28. juli 2008 - 23:01 Der er 1 løsning

Aggregate field i et clientdataset vises ikke

Hej.

Jeg har prøvet at følge denne artikel http://dn.codegear.com/article/29272 da jeg har en tabel, hvori der er et felt med nogle beløb. Jeg ønsker at summere dette felt gennem alle rækkerne i tabellen, således jeg får det totale beløb for alle rækker. Derfor vil jeg bruge en aggregate field' til denne funktion med expression sum(beloeb)

Jeg har brugt ovenstående artikel og gennemløbet den et par gange, men kan ikke se nogen fejl i mine valg. Dog får jeg ikke mulighed for at få vist min aggregate field i nogen data-aware grids eller editbokse.

Jeg har gjort følgende:

Jeg har oprettet en clientdataset og en datasource forbundet med hinanden og forbundet til en DBNavigator, DBGrid og DBEdit.

Jeg har indlæst data i clientdatasettet fra en foruddefineret fil. Dataene importeres uden problemer

Jeg har oprettet en aggregate field med expression sum(beloeb) hvor beloeb er et feltnavn. Jeg har sat currency til true

Jeg har sat aggregate fields active og visible til true

Jeg har sat clientdatasettets active til true. Det samme med AggregatesActive propertien.

Nu havde jeg så håbet på, at jeg kunne finde min aggregate field i min DBGrid når jeg vælger ny kolonne eller i min DBEdit under field. Det kan ejg bare ikke.

Kan i se noget galt?
Avatar billede vint Nybegynder
28. juli 2008 - 23:19 #1
Det viser sig, at det er mig, der er for doven og luksusindrettet.

Jeg ville gerne tro, at min aggregate field automatisk blev vist i mængden af felter i gridens / DBEdit'ens fieldname properti, men det gør den ikke. Men skriver jeg selv navnet på min aggregate field, så virker det alligevel :o)