Avatar billede newsrv Nybegynder
30. juli 2008 - 08:53 Der er 6 kommentarer

Fuld server installation

Hej.

Jeg står og skal til at installere min egen server. Men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal have det hele installeret. Den skal alt det hele;
* Web - krav: Apache
* PHP
* FTP - krav: ProFTPD med MySQL support
* DNS
* Mail - Skal være sådan at man kan sende, og modtage

Kan i hjælpe mig med guides, og evt. herinde? Helst ikke de der guides fra HowtoForge. Det skal være en ordentligt server.

Mht. til DNS og Web, så er jeg ved at købe et domæne som bare peger til min IP-adresse (f.eks. 1.2.3.4). Det skal gerne være sådan at man kan komme ind på min side ved at skrive domænenavnet, og ikke IP-adressen.

Jeg bruger Debian Etch.
Avatar billede leif Seniormester
30. juli 2008 - 09:26 #1
Avatar billede leif Seniormester
30. juli 2008 - 09:31 #2
Definer en ordentlig server ?

En server er jo blot en maskine med en masse services, såsom fx. Web, mail, osv.

Efter min mening installeres en ordentlig server installeres ikke ud fra en masse guides, men reelt ved at sætte sig ind i de produkter og programmer man ønsker at bruge.
Avatar billede newsrv Nybegynder
30. juli 2008 - 09:35 #3
Den hjemmeside har jeg kigget på. Men jeg bryder mig ikke specielt meget om den bl.a fordi nogle af tingene (kan se med et øjekast, at Apache-delen er outdated) ikke virker til at være helt nyskrevet.
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. august 2008 - 10:58 #4
debianguiden er ellers et fint sted at starte, det er dog efterhånden noget tid siden jeg har brugt det.

apache, installere du bare med apt-get install apache/apache2. Apache2 giver nogen fede muligheder med vhosts, som man kan loade/unloade som man ønsker.

Derefter skal du bare installere php5, og så rette din apache2 til så den loade php modulet.

skal du bruge dns internt, eller hvad havde du planer med hensyn til dette? Du skal bruge bind, som du kan installere med apt-get install

Mail vil jeg anbefale postfix. Der findes rigtig mange gode guides rundt omkring. Det understøtter også mysql, hvilket lader til at vil være en fordel for dig, da du allerede skal bruge det proftpd.

Umiddelbart kan en google søgning hjælpe dig rigtig godt på vej :)

Ellers må vi tage det step by step herinde
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. august 2008 - 15:54 #5
?
Avatar billede gulvlugt Nybegynder
07. august 2008 - 18:33 #6
Kan vi få det der DNS uddybet? Jeg skal pege mit nyindkøbte domæne til min server. Hvordan skal jeg lave det? Sådan med primær og sekundær navneserver.