Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
18. august 2008 - 19:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværksdrev, bump/autoconnect

Hejsa

Jeg har et problem med mine netværksdrev. Jeg har 10 arebejdsstationer som alle har de samme 4 netværksdrev på en Windows 2003 server. Arbejdsstationer kører Windows Xp x64.

Jeg har lavet et login-script som .bat fil jeg kører under startup hver gang på hver maskine. Scriptet bruger Net Use /persistant.

Mit problem er, at på 2-3 nogle gange 4 (periodisk fejl!) af maskinerne, er netværksdrevene markedede med rødt kryds, altså at de er inaktive. Det er først når man klikker på dem at de kommer. Jeg bruger noget automatiseret software der er afhængig af netværksdrevene og det er derfor et problem at skulle alle maskiner igennem for lige at dobbeltklikke på drevene før de virker.

Nogen som har et forslag til hvordan man kan få dem til selv at bump/sige hej til netværksstien hver gang?

skal lige siges jeg ikke bruger serveren som domain controller, selvom den dog er installeret som og alle maskinerne er oprettet i AD.
Avatar billede juleulven Nybegynder
20. august 2008 - 09:01 #1
dit problem her er med stor sandynlighed at klienterne IKKE er tilmeldt domænet.
Dette resultere i et tillidsproblem imellem server og klient.

Dette kommer ofte til syne ved, at klienterne bliver forespurgt om username/password til serveren.
husk på at serveren har et FQDN navn ala server.domain.invalid mens klienterne bare hedder pc1, pc2 osv. Det er jo først ved tilføjelse til domænet at klienterne hedder det samme som server og derved har tillid til hinanden.

dette kan til tider løses ved at man på klienterne laver en "control userpasswords2"
man opretter en AD konto på serveren du f.eks kalder "fildeling" med et standard password.

1. klik start
2. klik kør
3. skriv "control userpasswords2"
4. klik avanceret
5. klik administrer adgangskoder (jeg sidder PT på vista men det skulle være identisk)
6. klik tilføj
7. i log på feltet skriver du servernavnet (evct IP-adresse hvis du har DNS problemer)
8. i brugernavn skriver du username@domain.invalid  (altså server dns-suffix)
9. skriv password

hermed opsætter du en klient specifik logon sekvens.
håber det hjælper :-)
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
20. august 2008 - 09:27 #2
Tak for svaret! Min admin konto er ens på pc1,pc2 osv. samt serveren. Så når først windows lige er kommet igang, logger de fleste maskiner på uden at spørge. Jeg har gjort det du siger med control userpasswords2 med undtagelse af, at jeg ikke har brugt den syntax du nævner med username@domain.invalid? Vil du uddybe? Jeg bruger //server/administrator etc. Umiddelbart ingen DNS problemer.

I mit AD har prøvet at oprette en konto 'render/render' som alle alle klienter loggede på med. Det ændrede ikke noget. Jeg har også oprettet alle PC'er derinde som "Add Computer". Men så længe man ikke logges på domænet er det vel underordnet.

Hele mit problem er simpelthen at jeg ikke bruger domæne? Hvis jeg gør det, kan jeg så godt få mine maskiner til automatisk at logge sig ind, ligesom jeg har gjort det nu via. control userpasswords2? Det er nemlig vigtigt at de selv kan boote.
Avatar billede juleulven Nybegynder
20. august 2008 - 20:02 #3
domain.invalid er bare et eksempel ... men når man laver en server opretter man jo et domæne på serveren (ikke noget med e-mail). Når man så sætter PC-navnet på får man et FQDN (Fully qualified domain name).

Når man så sidder med server 2003 eller derefter kan man logge på computeren via f.eks administrator@canondemo.local ELLER canondemo\administrator (sidstnævnte er bare den gamle logon metode)

der skulle ikke være nogen grund til, at oprette computerne i AD'et. For det er kun for de maskiner der decideret er meldt ind i domænet. (når man melder en maskine inde i et servermiljø udstikker serveren jo et SID (secure identifier) når en klient ikke har det Identifier får man en del forskellige problemstillinger med autorisering op imod serveren.

angående at logge maskinerne ind i netværket.... tjae så er det jo en vurderingssag ...  at køre komplet klient/server miljø er jo noget man gør for centraliseret styring, kontrol, opdatering, overvågning ... men det er groft sagt ikke nødvendigt...

men ja en del af problemet skyldes umiddelbart, at du ikke har klienterne i serveren ..
men test lige ordentligt med det tip jeg gav :-)  for intet er jo sikkert når vi skriver sammen :D
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
25. august 2008 - 14:15 #4
Det lader til at køre nu uden problemer efter jeg fik skrevet det ind i userpasswords to med den syntaks du gav mig.
Jeg har ingen knap til at lukke og give point hvilket undrer mig lidt, men det vil jeg ellers gerne.
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. august 2008 - 16:58 #5
jeg er glad for, at det virker :-)  super ...

du kan kun give point på et svar, men måske du ikke er logget ind?
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
25. august 2008 - 17:55 #6
Så det klaret, jeg takker for hjælpen. Blev lige lidt klogere =)