Avatar billede hansjacob Nybegynder
19. august 2008 - 08:30 Der er 10 kommentarer

Makro til at flytte emails

Hej,

Jeg kunne virkelig godt bruge en makro, der åbner en folder browser som derved prompter hvor den enkelte email skal kopieres til.

Det jeg gerne vil have er, at når jeg modtager en email, bliver jeg automatisk promptet om hvor jeg vil kopiere den indkomne email til. Hvis jeg trykker esc (el. annuller) bliver beskeden ikke kopieret. Hvis jeg vælger en bestemt folder bliver emailen kopieret til den folder jeg vælger. Samme makro vil jeg så kalde, når jeg sender en email.

Er der nogen der kender til en sådan makro?

VH Jacob
Avatar billede levich Nybegynder
19. august 2008 - 08:46 #1
Jeg er næsten 100% sikker på at det kan lade sig gøre.
Du skal oprette en regel for e-mails under funktioner -> regler og beskeder...

Her kan du bl.a. vælge at køre et script, når bestemte betingelser ved en modtaget/afsendt e-mail er opfyldt. Jeg har desværre ikke kunne finde et eks. på en script til dig formål.

Her står lidt mere: http://support.microsoft.com/kb/306108
Avatar billede hansjacob Nybegynder
19. august 2008 - 09:21 #2
Hej,

Ja, det kan sagtens lade sig gøre at kopiere til en bestemt folder. Problemet er bare, at jeg skal se emailen inden jeg ved hvilken folder den skal kopieres til. Hvis jeg på forhånd vidste hvor den skulle kopieres hen, er det rigtigt, så kunne jeg bare have lavet en regel. Men desværre.

VH Jacob
Avatar billede kedde65 Praktikant
19. august 2008 - 10:56 #3
Hej

Følgende script virker til det du beder om i Outlook 2007.

Du skal kopiere koden ind i det kodemodul der hedder "This Outlook Session"

Private Sub Application_NewMailEx(ByVal EntryIDCollection As String)
    Dim mail As MailItem
    Dim intInitial As Integer
    Dim strEntryId As String
    Dim intLength As Integer
    Dim fld As Folder

    intInitial = 1
    intLength = Len(EntryIDCollection)

    strEntryId = Strings.Mid(EntryIDCollection, intInitial, (intLength - intInitial) + 1)

    Set mail = Application.Session.GetItemFromID(strEntryId)

    Set fld = Application.GetNamespace("MAPI").PickFolder

    If Not fld Is Nothing Then
        mail.Move fld
    End If

End Sub

/Christian
ck@officekonsulenterne.dk
Avatar billede levich Nybegynder
19. august 2008 - 18:19 #4
Jeg mente også et-eller-andet script, som skulle spørge efter en folder, når du havde set e-mailen. Jeg kunne blot ikke finde selve scriptet, men her kom kedde65 jo heldigvis ind i billedet.

NB: Flest point til kedde65.
Avatar billede kedde65 Praktikant
19. august 2008 - 21:40 #5
Hejsa

Hvis jeg skal være helt fair, så kan jeg faktisk ikke huske om den event jeg har brugt i koden, den findes i Outlook 2003. Hvis ikke den gør, så skal der benyttes et script (som jeg har på lager) samt levich's løsning med regler.

/Christian
ck@officekonsulenterne.dk
Avatar billede hansjacob Nybegynder
21. august 2008 - 10:32 #6
Beklager, jeg er lidt novice på Outlook scripting fronten.

Når jeg paster ovenstående ind i min VB editor (i ThisOutlookSession) sker der ikke noget. Den kommer ikke frem, når man prøver at kalde et script og heller ikke under regler.

Jeg har prøvet at fjerne "Private".

VH Jacob
Avatar billede kedde65 Praktikant
21. august 2008 - 11:00 #7
Den skal ikke optræde i regler, den skulle gerne kunne fungere af sig selv. Så hvis du modtager en mail, så skulle boksen gerne komme op af sig selv.

/Christian
ck@officekonsulenterne.dk
Avatar billede hansjacob Nybegynder
21. august 2008 - 11:28 #8
Ahhh, jeg ser. Nu brokker den sig over at Folder er en user defined type...
Avatar billede kedde65 Praktikant
21. august 2008 - 11:35 #9
Hvis du går ind i VBA vinduet og går i menuen tools - references er der så et flueben ved "Microsoft Outlook <nr> Object library" hvor <nr> er enten 10, 11 eller 12?
Avatar billede hansjacob Nybegynder
21. august 2008 - 11:40 #10
Ja, det er nr 11 - og der er hak i den.