Avatar billede bricki Nybegynder
27. august 2008 - 12:11 Der er 4 kommentarer

Emulering af printersprog fra navigator

Hej, jeg har lige sat en hp 3600 op på navision 356a.
Da jeg prøver at printe ud, kommer der "printersprog ikke tilgængelig" på printerens display.
Ved ikke hvordan jeg gør for at få printeren til at emulere printersproget fra Navigator?
Avatar billede jo_nav-supp Nybegynder
27. august 2008 - 14:52 #1
Hej
NAV 3.5x understøttes jo ikke længere og dermed laves og har der ikke været lavet printerdrivere til den i mange år, men nogle af de eksisterende printere kan måske godt anvendes med din HP 3600.
Jeg vil tro du skal vælge en HP Lasernet printe i Navision, og så skal du ændre porten på den, så den matcher hvor din printer sidder. Herefter skal Lasernet printer vælges i Printervalg.
Avatar billede jo_nav-supp Nybegynder
28. august 2008 - 14:19 #2
Lige en yderligere kommentar:
under Design, Printer skal du under Rediger, hvor det er muligt at tilføje spool eller direkte angive porten. Du kan bruge F1 til at se hvordan du skal udfylde felterne.
Avatar billede bricki Nybegynder
28. august 2008 - 15:21 #3
Hej tak for svar.
Jeg har prøvet mange printere og ændret portene på den, også den printer som var før og som virkede.
HP laserjet 4 virker heller ikke.
Så det kan ikke være selve drivere direkte men hvordan jeg connecter.
Jeg har aldrig arbejdet med navision så..
Jeg laver porten til ip og under "skriv til" er stien  \\server\sharenameprinter
Jeg er lidt usikker med denne spooler, så den holder jeg mig lidt væk fra i første omgang.

Er det plc5 der laver problemer?, hp 3600 støtter pcl5 og 6, ihvertfald ifølge manufacter, men navision 356a støtter den pcl6?

Jeg er ved at give op og er ved kalde en navision gut og kommer dermed til at sætte min æra på spil.
Avatar billede sunset Nybegynder
29. august 2008 - 22:51 #4
De koder som HP4 i standard 3.56 kørte på er PCL4. Derudover kan jeg huske nogle problemer med at skrive stien direkte (Nogle gange virkede det, andre gange ikke) Vi plejede at bruge capture istedet. Noget i stil med capture \\server\printer lpt1: og så lade navision skrive til lpt1