Avatar billede cool-wil Nybegynder
28. august 2008 - 17:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

lidt hjælp til exel

Jeg sidder og skal have overført omkring 2500 adresser fra en text fil og vil gerne importere det til exel i følgende format:

Navn / Adresse / Postnummer / By / Telefonnummer

Lige nu står der som følgende i text filen:
Gorrissen Federspiel Kierkegaard
Silkeborgvej 2
8000 Århus C
Tlf.: 86 20 75 00

og hvis jeg importere direkte som jeg gør nu kan jeg ike få det ud i mit ønskede format, men kun som overstående.. hvad gør jeg?

Chr
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2008 - 17:16 #1
er der en tom linje, eller andet imellem adresserne i tekstfilen, eller er der altid 4 linjer per adresse?
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2008 - 17:27 #2
Her er en makro, hvis der altid er 4 linjer per adresse.

Public Sub HentAdresser()
    Dim I As Integer, X As Long
    I = 1 ' kolonne
    X = 2 'Række
    Open Application.GetOpenFilename For Input As #1
    Do
        Line Input #1, linje
        Cells(X, I) = linje
        I = I + 1
        If I > 4 Then
            I = 1
            X = X + 1
        End If
    Loop Until EOF(1)
    Close
End Sub
Avatar billede cool-wil Nybegynder
28. august 2008 - 17:31 #3
med chance for at lyde som en idiot:-) hvor skal jeg komme den macro hen, og ja der er altid 4 linier, ingen mellemrum mellem de forskellige virksomheder..
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2008 - 17:48 #4
i dit excel ark,
tryk ALT+F11
Nu er du i VBA editoren

vælg Insert > Module, oppe i menuen

sæt koden ind på den hvide side, som du så får.

Luk igen på det øverste højre X, så er du tilbage på arket.

Gem mappen, hvis så din makrosikkerhed, står på høj, kan koden ikke køres.

Vælg Funktioner > Makro >sikkerhed, sæt den til lav, eller mellem, luk excel.

Åben excel igen med den mappe vi lavede før.

Vælg Funktioner > Makro >Makroer , find den på listen og vælg kør

Nu kommer der en stifinder, du vælger den tekstfil, der skal indlæses, tryk OK.

Så skulle du få den ind i det aktive ark.
Avatar billede cool-wil Nybegynder
28. august 2008 - 21:07 #5
hey kabbak , super guide, det duede bare:-) smid lige et svar så du kan få lidt for det:-)
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2008 - 21:21 #6
et svar ;-))
Avatar billede cool-wil Nybegynder
28. august 2008 - 21:26 #7
hey igen, nu går det hel galt, jeg har lige prøvet at impotere en 50-70 stykker og det duede ikke, kun de første to, resten bliver smidt ind i arket i vilkårlig rækkefølge, som om det er spejlvendt, nogen ide til hvad det kan være?
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2008 - 21:40 #8
Så er der ikke lige mange linjer per adresse
Avatar billede cool-wil Nybegynder
01. september 2008 - 23:07 #9
lige netop tak for hjælpen