Avatar billede wupta Nybegynder
05. september 2008 - 18:15 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Computer gået helt død?

Hejsa. håber på at kunne få lidt hjælp herinde.

Min computer er gået død, den startede fint op, lige kommet ind på skrivebordet da den gik død.
Prøver efterfølgende at starte den igen. Kan hører cpu bløser og gf kort blæser kører. Samt strømforsyning.

Men kan ikke høre hdd´sne kører rundt.

Så mit spørgsmål er om hdd er brændt af eller om det evt er bundkortet .. hvad er jeres mening?

Samt vil gerne have jeres bud på en god gamer pc til ca 4000kr

På forhånd tak.

MVH torben
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 08:44 #1
Du kan kontrolere / teste din strømforsyning med den her vejledning.
http://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 08:53 #2
Har du mere end 1 HD i computeren? kontroler at ledninger/stik sidder rigtigt samt at ram klodser, grafikkort sidder rigtigt i deres sokler, kablet fra bundkort til HD. kan være defekt, eller tag dem af og sæt dem på igen.
En gamer til 4k du skal nok højere op, men find en med mindst 2GB ram og et grafikkort i den bedre ende 8 serie og opefter i Nvidia.
Avatar billede wupta Nybegynder
06. september 2008 - 10:36 #3
Strømforsyningen tror jeg ikke fejler noget da den er mindre en 4mdr gammel.

Har mere en HD i computeren ja.. har to.. Har prøvet at frakoble hver en og starte op, den gør intet.. blæserne kører de forskellige steder.
Har haft de to ramblokke ude en af gangen.

Men vil prøve at tjekke kablerne igen
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 13:16 #4
Du må da mindst kunne høre den ene HD. spinde op, de går ikke itu begge to på en gang, kan du komme til at måle om der er strøm til HD den ene skal have 12.V den anden ledning skal have mener jeg 5.V det er en gul og en rød ledning, den sorte er steld/minus.
Avatar billede wupta Nybegynder
06. september 2008 - 13:46 #5
Kan ikke høre nogen af dem starte op. så nej normal vis futter de ikke begge to af på samme tid
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 13:56 #6
Derfor skal du rette opmærksomheden mod datakablerne og strømforsyningen, selv om den kun er 4 mdr. gammel kan den godt krepere.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 14:01 #7
Har der været tordenvejr der hvor du bor? hvis ja kan det være at din indbo forsikring dækker skader på elektronik i forbindelse med lynnedslag.
Avatar billede wupta Nybegynder
07. september 2008 - 10:47 #8
Der har været tordenvejr ja, men den virkede ganske fint kort tid efter.. dagen efter ingen problem.. men der kan selvfølgelig være eftervirkninger.

Men tror det muligvis kan være bundkortet.. har fået den ene hd til at spinne, men ikke den anden endnu
Avatar billede wupta Nybegynder
07. september 2008 - 18:00 #9
Er kommet frem til den konklusion at det er bundkortet der er stået af.
Det bundkort der sidder i nu er et Asus k8N-E DELUXE Socket 754 ( http://shg.dk/p/310619 )

Søger en erstatning for det... kan dette bruges ?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384241&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede Jensen DK Novice
07. september 2008 - 18:25 #10
Hvis dit grafikkort er AGV typen så ser det fint ud.
Avatar billede wupta Nybegynder
07. september 2008 - 18:29 #11
Mit grafikkort er agp ja . det vil ikke give nogen komplikation med at flytte cpu over?
Avatar billede Jensen DK Novice
07. september 2008 - 18:29 #12
AGP skulle der stå.
Avatar billede Jensen DK Novice
08. september 2008 - 06:35 #13
Du må ikke blive ked af det hvis det viser sig at det er CPUen der er stået af, og den skulle kunne flyttes lige over, husk kølepasta til anlægsfladen mod køleklodsen, og kun et meget tynt lag.
Inden du begynder at rode inde i computeren så hold på en radiator/vandrør eller ligende samtidig med at du har fat i computeren, det gælder om at du har samme spænding som din PC.
Det gør ikke noget, at du gentager prosedyren flere gange, mens du arbejder på opgaven.
Avatar billede wupta Nybegynder
08. september 2008 - 08:05 #14
Tror ikke det er cpu'en men kan selvfølgelig ikke være sikker.

Synes nu aldrig jeg har hørt om det med radiotoren, men tak for tippet
Avatar billede Jensen DK Novice
08. september 2008 - 08:30 #15
Det er fordi du har en anden spænding end din PC, det bliver udlinet når du holder på radiatoren og PCen samtidig, ellers kan du beskadie kombonenterne i computeren.
Avatar billede wupta Nybegynder
08. september 2008 - 08:33 #16
hvis jeg sku have ny prosser til det bundkort jeg foreslog hvilken skal jeg så vælge?
Avatar billede Jensen DK Novice
08. september 2008 - 09:19 #17
Det er jo en ældre sag, der er ikke så mange oplysninger, den du har nu hvordan har den kørt? hvis godt, så køb en magen til, hvis den er defekt, jeg fandt en CPU som hedder AMD ATHLON 64 3200+ det er en mulighed, det ser ud som om at det bundkort du har fundet er til SATA HD. det skulle dit gamle bundkort også være med det jeg har kunne finde, kan det passer at det  fra 2004.
Avatar billede wupta Nybegynder
08. september 2008 - 12:54 #18
Det er korrekt det er en ældre sag.
Har en Athlon 3000+ i nu.
Har godt ide hdd'er siddende i nu.. kan de også bruges til det andet?
Avatar billede Jensen DK Novice
08. september 2008 - 13:37 #19
Det er nemlig det, jeg har undret mig over, jeg kan ingen steder se om der er ide altså PATA.
Avatar billede Jensen DK Novice
08. september 2008 - 13:43 #20
Har kigget på billedet med lup, der er en blå og en sort sokkel til PATA så den skulle være god nok.
Avatar billede wupta Nybegynder
08. september 2008 - 13:49 #21
takker for alle dine input.. det har været meget behjælpeligt
Avatar billede Jensen DK Novice
09. september 2008 - 14:23 #22
Hvis du har mere end en ram klods i dyret, så prøv lige om den starter op med en af dem i på skift, har været ude for at de kan lave sjove ting, bla. ikke starte op sort skærm.
Avatar billede wupta Nybegynder
09. september 2008 - 14:54 #23
har prøvet.. det hjalp ikke rigtig noget.
Avatar billede Jensen DK Novice
10. september 2008 - 06:41 #24
Det var bare en ide på faldrebet, havde været dejligt hvis det havde været fejlen, for rammene kan godt lave sådan en fejl.
Avatar billede wupta Nybegynder
10. september 2008 - 13:10 #25
Har købt noget samlet: http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?IDI=546214606

Skal afhente det her idag, for at se det er det jeg vil have