Avatar billede peternielsen70 Nybegynder
16. september 2008 - 14:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HVIS med OG samt ELLER

Hej

Jeg skal lave en formel,
hvor flere betingelser skal være opfyldt:
fx =Hvis(OG(A1<10;B1<>20...
og hertil skal jeg have tillagt nogle andre betingelser, således
at det kun er den ene "række" betingelser som behøver at være opfyldt. Jeg skal vel kombinere OG med ELLER funktionen - men jeg kan ikke finde ud af syntaksen for dette?!
16. september 2008 - 14:19 #1
Prøv at beskrive alt hvad der skal med i formlen.
Avatar billede peternielsen70 Nybegynder
16. september 2008 - 14:26 #2
=HVIS(OG(B6+D6<>B6;B6+D6<>D6)Eller(C6+E6<>C6;C6+E6<>E6);"værdi";"OK")

Mit problem er, hvordan "ELLER" funktionen skal indsættes.
De to betingelser B6+D6<>B6 samt B6+D6<>D6 skal fx være opfyldt,
men behøver dog ikke at være det, såfremt betingerlserne C6+E6<>C6 og
C6+E6<>E6 er opfyldt?! Håber det giver mening. Syntaksen overfor virker ikke.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. september 2008 - 14:37 #3
Det er sådan set bare et spørgsmål om at omskrive til præfixnotation, som reelt er det man bruger til disse ting i Excel. Det betyder at vi skriver operatoren (OG, ELLER) før de ting vi kigger på, og at vi skriver vil udføre SIDST som det FØRSTE.

Lige nu har vi med infix-notation følgende: HVIS ((A OG B) ELLER (C OG D))

Dvs. at hvis A OG B ikke er opfyldt, så skal C OG D være det.

Vi vil starte med at finde ud af A OG B:

A OG B -> OG A B

Tilsvarende C OG D:

C OG D -> OG C D

Vi vil så lave ELLER på disse to ting:

(A OG B) ELLER (C OG D) -> ELLER (OG A B) (OG C D)

Og til sidst vil vi lave en HVIS for at finde ud af om det gav sandt eller falsk:

HVIS ((A OG B) ELLER (C OG D)) -> HVIS (ELLER (OG A B) (OG C D))

Dermed har du den struktur du skal bruge, og kan omskrive direkte:

=HVIS(ELLER(OG(B6+D6<>B6;B6+D6<>D6);OG(C6+E6<>C6;C6+E6<>E6));"værdi";"OK")
Avatar billede peternielsen70 Nybegynder
16. september 2008 - 15:03 #4
Perfekt, tak, det virkede!
Det vil jeg huske til en anden gang.
Sender du et svar, så er der points....
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. september 2008 - 15:13 #5
Værsgo :)

Jeg kunne selvfølgelig bare have givet dig svaret, men det er generelt en fordel hvis man forstår *hvorfor* det er som det er.