Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 18:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Video i forkerte dimensioner

Hej alle eksperter

Jeg har løbende de seneste år optaget nogle film af motorer og dernæst redigeret dem og overført dem til vores hjemmeside. Men jeg har et slemt problem...

Videoklippene er ikke i de korrekte dimensioner! Det virker som om filmene er mast sammen fra siderne, og alt på filmene ser nu ud som om det var strukket ud lodret og er blevet aflangt.

Det ses særligt tydeligt i følgende video klip:
http://motorsamling.com/video/specvideo/video7-003.asp?id=3
når man ca. midt inde i filmen ser direkte ind på svinghjulet, der i stedet for at være cirkulært er blevet ellipseformet. Problemet er det samme for alle andre filmklip.

Jeg har optaget videoklippene med et alm. digitalt videokamera, og overført dem fra kameraet til PC'en og redigeret dem vha. Windows Movie Maker - den version, der fulgte med Windows XP styresystemet.

Jeg ved ikke om Movie Maker er skyld i problemet, eller om jeg har angivet nogle forkerte indstillinger uden at være klar over det.
Men ikke desto mindre, så er der ingen problemer med det Windows Movie Maker, der følger med Vista.

Jeg er meget interesseret i løsningsforslag til, hvordan jeg kan redde videoklippene! Er det muligt på en måde at 'mase' videoklippene sammen fra toppen og bunden, så dimensionerne passer igen?

På forhånd tak.

  // Steeven
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 19:31 #1
Du kan prøve at gå ind i html koden på din fremviser og ændre på fremviserens  størrelsen, den rette formation skulle være width:444 height:388 Så skulle du få et helt almindelig billede på igen.
MVH
Emmani
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 19:58 #2
Ja jeg er næsten sikker på at det er dine formationer på fremviseren der står forkert, obs, hvis du vil have billedet mindre kan du bare fjerne lige meget på begge. feks. width:244 og height:188
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 20:03 #3
Hej Emmani

Det virker deværre ikke! Hvis jeg retter i højden, bliver hele filmen blot mindre - altså, filmen holder de dimensioner den har nu, og højde/bredde følges ad.

Jeg har benyttet Flash 8 Video Encoder til at gemme filmen som .flv-fil, hvori play-knap mm. indgår.

.flv-filmen er så tilføjet hjemmesiden vha. følgende kode:

<object classid='clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000' codebase='http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0' width='662' height='531' id='FLVPlayer'>
<param name='movie' value='FLVPlayer_Progressive.swf' />
<param name='salign' value='lt' />
<param name='quality' value='high' />
<param name='scale' value='noscale' />
<param name='FlashVars' value='&MM_ComponentVersion=1&skinName=Halo_Skin_3&streamName=video7-003&autoPlay=true&autoRewind=false' />
<embed src='FLVPlayer_Progressive.swf' flashvars='&MM_ComponentVersion=1&skinName=Halo_Skin_3&streamName=video7-003&autoPlay=true&autoRewind=false' quality='high' scale='noscale' width='662' height='531' name='FLVPlayer' salign='LT' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' />
</object>

Det er så her, de to steder der står "height", at jeg har prøvet at ændre i højden, men uden succes.

Skal jeg indsætte filmen på en anden måde, for at kunne rette i dimensionerne, som du beskriver? Er der en enkelt smart metode? Jeg har læst om embedding, men har aldrig brugt det...

  // Steeven
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:09 #4
Altså jeg kender ikke din video encoder men du kan prøve at rette begge prøv med W:444 og H:388 det er selve fremviseren der er med forkerte tal i forhold til hinanden, således trækkes billedet i en forkert retningMVH
Emmani
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:12 #5
<object classid='clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000' codebase='http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0' width='444' height='388' id='FLVPlayer'>
<param name='movie' value='FLVPlayer_Progressive.swf' />
<param name='salign' value='lt' />
<param name='quality' value='high' />
<param name='scale' value='noscale' />
<param name='FlashVars' value='&MM_ComponentVersion=1&skinName=Halo_Skin_3&streamName=video7-003&autoPlay=true&autoRewind=false' />
<embed src='FLVPlayer_Progressive.swf' flashvars='&MM_ComponentVersion=1&skinName=Halo_Skin_3&streamName=video7-003&autoPlay=true&autoRewind=false' quality='high' scale='noscale' width='444' height='388' name='FLVPlayer' salign='LT' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' />
</object>
Så skulle det være som ovenfor
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 20:22 #6
Du kan se filmen igen, nu hvor jeg har ændret koden til dit forslag:
http://www.motorsamling.com/video/specvideo/video7-003.asp?id=3

Men det er stadig samme højde/bredde-forhold, og filmen 'mases' stadig sammen fra siderne. Det har altså ikke hjulpet, størrelse af filmklippet er bare blevet mindre.

Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre på den måde, når filmen på forhånd er gemt som .flv-fil - så er den jo netop gemt med navigation og ramme omkring osv. Eller hvad?

  // Steeven
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:27 #7
Ja det kan også være, hvilken konvetering bruger du måske er det indstillingerne derinde der er forkert, men det har jeg ikke meget begreb om, plejer bare at bruge normal indstillingerne, jeg har konverteret denne i  super til wmv http://petitoschihuahua.dk/Video.html og den passer i formationerne i forhold til hinanden og dit program kan vel konverterer i flere formater og størrelser?
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:29 #8
har du original filmene stadig altså uredigeret?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 20:46 #9
Nej desværre. Og det er også noget så dumt af mig, ikke at gemme råmaterialet.

Jeg har overført alt materialet fra kameraet til computeren vha. Movie Maker. I den forbindelse har jeg så straks redigeret i filmen og sat den sammen, som den skal se ud, og den færdigredigerede film har jeg gemt i .wmv-format.
Denne originale film i .wmv har jeg dog stadig. Den har jeg gemt urørt, men det helt oprindelige råmateriale direkte fra kameraet har jeg ikke mere.

Denne originale film i .wmv har jeg så komprimeret til .flv, vha. dette Flash 8 Video Encoder.
Jeg har altså nu det samme videoklip i .wmv og .flv, og det er .flv-filen, der er sat på hjemmesiden.

Da denne oprindelige .wmv-fil også har forvrængede dimensioner, kan det altså ikke være Flash 8 Video Encoderen, der er synderen.

Håber du har nogle gode ideer.

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 20:48 #10
Dit videoklip er sat på din hjemmeside vha. embedding, kan jeg se i koden. Kan man i det tilfælde ændre på højden, uden at bredden følger med?

  // Steeven
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:53 #11
Det kan man godt prøv at bruge. og den kan du også ændre i formatet.
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 20:56 #12
Nu er det min mors side for på min egen er jeg ved at lave om i video fremviseren og der har jeg så problemer med at videoklippet ikke vises som det skal
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 20:59 #13
Hmm...

Okay, jeg prøver lige med lidt embedding - det ser rimeligt simpelt ud.
Vender snart tilbage...

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 21:34 #14
Nej, at indsætte filmen ved embedding:

<embed src="../originaler/vidoe7-003.wmv" width="444" height="388" autoplay="true">
</embed>

virker heller ikke. Forstået sådan, at man stadig ikke kan ikke ændre på dimensionerne.

Er der mon et videoredigeringsprogram, der kan klare det?

  // Steeven
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 21:42 #15
Der må jeg blive dig svar skyldig, det kender jeg ikke noget til. Men håber da at du kan finde hjælp til det... Har du prøvet at bruge din video i wmv istedet flv, måske du var heldig at den kunne løse problemet...
Avatar billede emmani Nybegynder
04. oktober 2008 - 21:45 #16
Sorry kan jeg jo se på kodelinien
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 11:33 #17
Jeg har løst problemmet vha. en metode i Flash Video Encoder'en, der kunne ændre i dimensionerne.
I Movie Maker var det umuligt at finde en løsning!

Men ellers tak for dine svar og forsøg på at hjælpe.

  // Steeven

P.S.: Med hensyn til de første to indlæg de skrev; Jeg tror ikke at man kan gøre et filmklip mindre, ved at ændre størrelsen på den måde. Hvis størrelsen 444/388 er korrekt for en film, så kan man ikke bare tage 200 fra både bredden og højden og få 244/188. Så passer dimensionerne jo netop ikke!
Der skal ikke lægges lige meget til eller trækkes lige meget fra hvert tal. Derimod skal forholdet passe, og hvis du vil have filmen dobbelt så stor, så ganger man begge tal med to. Og dividerer med 4 fx hvis man vil have filmen en fjerdedel så stor. Man skal gange/dividere begge tal med en størrelse, ikke trække fra/ligge til.
Hvis du fx har en film med størrelsen 20/8, så kan du jo netop ikke trække fx 10 fra hvert tal, men derimod halvere begge tal.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 11:35 #18
Ellers tak for hjælpen Emmani.

  // Steeven