Avatar billede tribalroots Nybegynder
05. oktober 2008 - 15:51 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Nogen grund til jeg ikke skulle købe denne cooling fan?

Jeg har kig på en Arctic Cooling Freezer 7 Pro til min nye processor. Jeg ønsker blot at vide om der er nogen herinde som kan give mig en grund til ikke at sætte denne køler på min maskine. Måske manglende kompatibilitet som jeg har overset, eller personlige, dårlige erfaringer.

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 / 2.83 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 12 MB ( 2 x 6MB (6MB per core par) )
Avatar billede coderdk Praktikant
05. oktober 2008 - 16:36 #1
Vær sikker på, at den kan sidde på bundkortet (der er faktisk kølere der ikke er kompatible med visse bundkort) ;)

Du har ikke købt BOX-udgaven af processoren? Jeg har den samme, og standardkøleren synes jeg er fin :) Min CPU siger lige nu, at den er 22 grader varm :o
Avatar billede coderdk Praktikant
05. oktober 2008 - 16:36 #2
(Det skal så lige siges, at jeg har fjernet Intels kølepasta og smurt noget på selv)
Avatar billede tribalroots Nybegynder
05. oktober 2008 - 20:49 #3
Det er boxudgaven, tænkte bare lidt på støjreduktion!
Avatar billede Beach Mester
05. oktober 2008 - 22:27 #4
coderdk--->
Du skriver 22C.... Er maskinen slukket eller sidder du udendørs eller i et kølerum?
Enten så er dine målinger forkerte eller også er der noget helt galt i dit setup du ikke fortæller noget om:-)

//Beahc
Avatar billede coderdk Praktikant
05. oktober 2008 - 23:00 #5
beach, Ja, det lyder sindssygt. Men CPU-temp siger lige nu 25 grader, core0 32, core1 23, core2 30 og core3 30 grader - en ukendt temperatur er 38 grader og system temperaturen er 34 grader - der lyder lidt som om at det er "systemtemperaturen" der burde være CPU-temp... Min lille E8200 på arbejdet er 10, 15 nogen gange 20 grader varmere ;P

tribalroots, Umiddelbart ville jeg sige at du sagtens kan bruge Arctic Cooling Freezer 7 Pro!
Avatar billede coderdk Praktikant
05. oktober 2008 - 23:01 #6
(Min rumtemperatur er 21 grader)
Avatar billede Beach Mester
07. oktober 2008 - 02:02 #7
coderdk--->
Der er uanset de sidste målinger stadig noget helt galt i laksegade:-)

Du kan umuligt via luft der er 21 grader køle din CPU ned til 25 grader uanset hvor mange watt din CPU frigiver i varme.

Jeg kan hjælpe dig med at udregne C/W på din køleevne hvis du oplyser hvilken CPU du kører med lige nu.

Hvis vi går ud fra du kører med en Intel Core 2 Quad Q9550 på 95Watt så ser regnestykket således ud:
CPU temp = 22 grader
Delta temp = 22-21 = 1
C/W = Deltatemp (1) / CPU Watt (95) = 0,0105

Et realistisk regnestykke med vandkøling kunne se således ud:
CPU temp = 45,4 grader
Delta temp = 45,4 - 20 = 25,4
C/W = Deltatemp (25,4) / CPU Watt (80) = 0,3175

Det maximale prod. skriver er en C/W på 0,1700 hvilket er mere eller mindre urealistisk da selv de bedste væskekølede setups ikke kan komme i nærheden af disse værdier!

Info omkring C/W målinger->
Rise Above Ambient & C/W:

Rumtemperaturen har som nævnt en afgørende rolle for kølerens potentiale - 10°C varm luft har f.eks. en noget større køleeffekt end 30°C varm luft. Derfor noteres den gennemsnitlige rumtemperatur for køler og Rise Above Ambient temperaturen ved full load regnes ud (CPU temperatur minus rumtemperatur) og angives.

En kølers faktiske ydelse er svær at angive i tal, men selve "netto-effekten" af kølingen kan angives som stigningen i temperatur i forhold til CPUens W-afgivelse:

C/W = (CPU Temperatur - Rumtemperatur) / Effektafgivelsen

Tit ser man en C/W angivelse på producentens hjemmeside, der typisk er 0.XX - jo lavere desto bedre. Dette tal tager hensyn til Rumtemperaturen, men dog ikke overfladens størrelse, så tallene er ikke 100% sammenlignelige på tværs af CPUer med forskellige DIE-størrelser. C/W tallet for hver køler er også udregnet og angivet under testresultaterne.

-------------------->

Så med mindre du som tidligere skrevet sidder og leger med din computer i en kummefryser men har dit termometer inde foran kaminen, så er regnskabet ikke noget man kan opnå med mindre du har fejl i dine målinger eller skjuler noget over for os andre *S*

//Beach
Avatar billede coderdk Praktikant
07. oktober 2008 - 02:35 #8
Jeg sidder i et badekar med flydende nitrogen.

:D Aj, men det er en Q9550... De temperaturer du beskriver er vel ved fuldt load? Når maskinen kører hårdt på, har jeg set den stige til ~50 grader, de enkelte cores varmere. Men stadig meget køligt, efter min mening :)

Den er godt nok rated til 95W, men er det reelle ikke en del mindre på mange af Intels 45nm?

Det lyder også lidt som om, at jeg har et af de Asus P5Q Deluxe boards hvor temperaturerne er lidt forkerte - eller også er det CPU'en... Jeg har hørt om andre i hvert tilfælde.

SpeedFan og Everest viser ikke helt samme temperaturer på cores, men CPU er ens. Everest viser cores ~5 grader varmere end SpeedFan (35 mod 30 f.eks.)

Underligt :)
Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 08:03 #9
Er det ikke muligt at køle noget mere end rumtemperatur? Der er vel også en grad af chillfaktor involveret eller???
Avatar billede Beach Mester
09. oktober 2008 - 01:32 #10
tribalroots--->

Både ja og nej:-)

Hvis du kun tænker i luft / væskekøling er svaret nej, der kan max køles ned til C/W 0, altså teoretisk til samme temp som rummet.

Chillfaktoren er ikke en reel måling af kulde, men en påvirkning af kroppen så kulde / varme føles kraftigere end virkeligheden. Selve temp er nøjagtig den samme.

Årsagen til, at vinden får kulden til at føles meget værre, er, at det isolerende luftlag tæt på huden hele tiden bliver blæst væk. Luftlaget gør, at kroppen kun afgiver lidt varme i stille vejr, men når det blæser, kommer huden hele tiden i kontakt med ny, kølig luft.

Ønsker du at køle under rumtemp findes der forskellige løsninger hvor kemi er den bærende faktor. Tøris og nitrogen bliver brugt ved kortvarig forsøg med overclocking, men er ikke noget man kan bruge i hverdagen.

I hverdagen er kompressorkøling det absolut bedste, kan bruges helt uden at tænke når først det er installeret rigtigt. Du kan opnå ned til minus 50C med sæt som disse--->
http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=471
http://www.asetek.com/content/view/51/101/
Bemærk at det er et dansk produkt:-)

En anden metode er TEC køling. Her bruger man et element der påsat spænding bliver meget koldt på den ene side men modsat lige så varmt på den anden side. Bagdelen ved TEC-køling er at det er vigtigt at holde den varme side af elementet ned på et fornuftigt leje, dette sker typisk med et kraftigt vandkøleanlæg som igen kræver en stor radiator og flere blæsere--->
http://www.vcore.dk/shop/swiftech-h20-220-compact-1303p.html
http://www.vcore.dk/shop/swiftech-h20-220-apex-1304p.html
http://coolerkit.dk/product.asp?product=732

Du kan læse mere omkring alt dette her--->
http://www.h2okoeling.dk/

Bemærk at sitet er nede dd. men kommer forhåbentlig op og køre i morgen:-)

//Beach
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2008 - 21:42 #11
beach, Kan det virkelig passe, at *Anandtech* ikke ved det? Se http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3427&p=3

Ambient temperature: 29 deg C
CPU temperature (Zalman CPU fan/heatsink): 21 deg C
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2008 - 21:53 #12
C/W på 0,17 er da muligt med heatsink/fan: http://www.silentpcreview.com/article842-page4.html
Faktisk er der mange heatsink/fans der er under 0,3 :)
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2008 - 21:55 #13
(og det er vel at mærke under load!)
Avatar billede Beach Mester
10. oktober 2008 - 02:36 #14
Så er H2O sitet oppe og spille igen
Forklaring på C/W--->
http://www.h2okoeling.dk/?site=show&id=179
Forklaring på TEC køling--->
http://www.h2okoeling.dk/?site=show&id=184

coderdk--->
Jeg tør ikke sige under hvilke forhold de tester og hvilket grej de måler med, men har mange gange set at det for sådanne sites i lige så høj grad handler om at "sælge" eller "promovere" en varer end en egentlig test der måske får et testet produkt til at se ud som det det er-> Noget dyrt crap der ikke er et hak bedere end bilkas den værste:-)

Et godt eks. er ham her Rodney Reynolds--->
http://www.3dgameman.com/

For 6-7 år siden var hans tests ganske troværdige men i dag er det mere et forklarende site omkring de produkter han får igennem, end en kretisk gennemgang af hvad der er godt og dårligt.
Hører man godt efter i de nyere tests, så er der stort set aldrig noget negativt at sige om produktet og alle (og jeg mener alle!) får mærket Kickass bla bla....
Han har for ikke så lang tid siden også skrevet at det er en forretning der skal køre og at sitet egentlig kun kører på samme måde som hvis en skole skal skrive en "anbefaling" af en elev. Denne skal altid holdes i god tone og fremhæve elevens gode egenskaber....? Hvad hulen skal man bruge det til:-)

Det jeg vil frem til er bare, at du måske skulle være lidt kritisk over for meget af det du læser på nettet, også (eller måske specielt) fra sites der lever af at teste.

En smule sund fornuft er heller ikke af vejen. Prøv at omstille det til andre ting når vi snakker køling->

Fordel næsten 100 watt varme på en lille felt på 4X4cm og prøv så at sætte fingerne på. Hvad sker der? Der mangler kun ketchup og sennep da du lige har ristet pølserne.

Prøv så at sætte en passiv køler på der kun består af heatpipes og en bunke metal. Jeps, feltet bliver nedkølet på overfladen, men vil aldrig nå i nærheden af stuetemp.

Sæt så en masse blæsere på til at svale både den påsatte køleprofil og den omgivende luft så der ikke er noget luft i omgivelserne der står stille. Vi er stadig rigtig langt fra stuetemp.

Ovenstående er selvfølgelig en "test" under fuld load  hvor "CPU" frigiver alt den varme den kan komme med. Men stadig er det ikke muligt at komme i nærheden af en mere eller mindre total udligning af temp.

Tænk på den radiator du har i dit hjem. Dette er den omvendte effekt og uanset hvor meget du skruer op for den, så vil rummet hvor den står i aldrig nå den samme temp. som overfladetemp på radiatoren. Den kan hos mig nemt komme op på 50-60 grader (et gæt!) men tvivler sgu på at jeg nogensinde ville kunne få min rumtemp op i de luftlag selv med effektiv isolering og en masse blæsere til at cirkulere luften i rummet *S*

Skal vi gå til yderlighederne så prøv på en gammel CPU at liste HS af og sæt en probe ind til at måle temp under forskellige forhold. Tro mig, den sveder under load næsten uanset hvad du påvirker den med udefra.

Jeg har tidligere omtalt kompressorkøling hvor selve overfladen på profilen kan komme ned på minus 50-60 grader. Her er der stadig omkring 20-40 graders forskel i den posetive retning når først det går løst. Jeps, det er stort set altid under heftig OC, men tankevækkende at der selv med så kraftig en påvirkning er SÅ stor en deff. på CPU temp og den påførte temp.

Nå... Det var ikke meningen det skulle blive en doktordisputat, kom vist bare til at skrive de ting ned der kom frem *LOL*

//Beach
Avatar billede tribalroots Nybegynder
10. oktober 2008 - 14:58 #15
Viser sig at køleren fra Intel stort set ikke siger en lyd, så for nu benytter jeg blot den. Har så, derudover, tilføjet noget Artic Silver 5.

Jeg vil gerne takke jer begge for jeres input, som udover at have hjulpet mig ud, også har lært mig en masse! =)

Smid mig et par svar, så smider jeg jer begge 50 duderioes!
Avatar billede coderdk Praktikant
10. oktober 2008 - 15:54 #16
:)
Avatar billede Beach Mester
10. oktober 2008 - 17:38 #17
Det er jo altid godt at lære noget, det er kun dumme mennesker der påstår de ved alt*S*

//Beach