Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 08:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Heeelp (vræl)

Min nye maskine opfører sig ikke ligefremt optimalt. Jeg har samlet alting efter manualernes indstrukser. Mit primære problem er at Bundkortet signalerer CPU fejl/skade halvdelen af tiden, men starter fint op den anden halvdel. Nogen som har erfaring med dette?
Avatar billede geforce3 Praktikant
07. oktober 2008 - 11:50 #1
Meget sigende overskrift... =S
Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 11:57 #2
I know, beklager, det er fordi jeg overstresser lige nu. Hjernen spiller ikke helt som den skal tror jeg!

Jeg kan lige tilføje system specs, som er lidt mere sigende.

=============== System Specs===============
Mainboard: MSI P45 Platinum

CPU: Processor - 1 x Intel Core 2 Quad Q9550 / 2.83 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 12 MB

Ram: Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance TwinX Matched - 8 GB ( 4 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR2 - 1066 MHz / PC2-8500 - CL5 - 2.1 V

GFX: MSI N9800GX2-M2D1G 1024MB DDR3 SLI (I use only 1 gfx)

HDD: 4x Maxtor DiamondMax 22 - Harddisk - 1 TB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 32 MB

PSU: Corsair TX650W - PSU ( intern ) - ATX12V 2.01/ EPS12V 2.2 - AC 90-264 V - 650 Watt - aktiv PFC - Europa

=============== =============== =========
Avatar billede geforce3 Praktikant
07. oktober 2008 - 12:12 #3
Det kunne jo være der var noget om det den skriver. Kender du ikke nogen der ligger inde med en c2d eller c2q processor, så du kan tjekke efter?
Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 12:19 #4
Desværre ikke! :-(
Avatar billede thov Forsker
07. oktober 2008 - 14:18 #5
Selv helt nye bundkort kan have for gamle BIOS'er.
Din nyeste BIOS er f.eks. fra 11/9 og har med RAM kompatibilitet at gøre. Se her: http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=1479
Avatar billede corleonedk Nybegynder
07. oktober 2008 - 14:20 #6
Kunne også være dårlig kontakt..Har du husket kølepasta?..
http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/
Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 14:40 #7
hmmm, kunne prøve at flashe bios'en, vil lige kigge på hvilken version jeg kører med.

kølepast- jeg benytter den som var med processoren. Bør jeg benytte anden, og i så fald, hvilken kan anbefales?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:09 #8
Hvis du har husket pasta er det ikke problemet tribalroots..Men et lille sidespor omkring pasta,er det der kommer med CPUén ofte ikke det bedste.Langt de fleste sværger til Artic Silver 5
Avatar billede geforce3 Praktikant
07. oktober 2008 - 15:57 #9
Jeg tror mere på hardware fejl. Altså, når der sker lige når man tænder computeren, så når den ikke at blive over 90-100 grader hvor de kan finde på at begynde at lave regnefejl =) Du kan prøve at køre memtest, den kan i visse tilfælde også give et hint om hvis der er fejl i CPU'en
Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 16:34 #10
Gutter, jeg er hængt op for idag, men jeg vender helt sikkert tilbage imorgen med mere info om problemet! =)

Nåede dog lige at tjekke system og core temp. CPU lå mellem 28-32 grader celcius. og system på max 38 grader. Har bestilt Artic Silver 5 kølepast, ikke fordi jeg behøver det (det viser temp. aflæsningerne job), but better to be on the safe side. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2008 - 21:36 #11
Prøv eventuelt at skille hele PC'en ad og samle den igen, skridt for skridt. Det er muligvis ikke det og kan være en hardware fejl, men det kan også være et stik eller et kort der ikke sidder helt som det skal!
Avatar billede tribalroots Nybegynder
07. oktober 2008 - 21:58 #12
Ok, er kommet et skridt videre. Grundet min desperation har jeg threads kørende over div. sites. Kig evt. med på denne thread, den har hjulpet mig en del, og kan evt. også give jer gutter inspiration til at hjælpe mig igennem:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/256591-13-panic-argh-please#t1857817
Avatar billede geforce3 Praktikant
07. oktober 2008 - 22:02 #13
dit sidste spørgsmål; hvorfor viser windows kun 3 gb ram..

- 32 bit kan kun køre med 3. 64 bit kender jeg ikke lige begrænsingen på, mener det 8 for home basic og 16 for home prem.
Avatar billede tribalroots Nybegynder
10. oktober 2008 - 21:31 #14
Viste sig at være et defekt bundkort. Smed et nyt i, mage til, og ny spiller det! =)

I skal dog stadig have tak for jeres forsøg!
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. oktober 2008 - 13:21 #15
Ja sådan kan det gå,men godt du fik det løst :)