Avatar billede martinsir Nybegynder
07. oktober 2008 - 23:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

DVD/CD drev + HD kører med Placering 0 (Primary ATA Channel)

Jeg har en Asus DVD/CD drev og en WD Haddisk der kører med Placering 0 (Primary ATA Channel)

ved ikke hvad det betyder men har lidt på fornemmelsen at de ikke kører optimalt med den placering.

Er helt galt på den ?

ps. kan ikke finde oplysningerne nu, men på Western Digital fandt jeg nogle oplysninger om at min HD kunne kører på placering 2,..8... kan ikke helt huske hvad der stod men er helt sikkert på der var et 2 tal men ikke nogle 0'er

Haddisk- Western Digital - WD2500JS
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1343&p_created=#jumper

DVD/CD Drev - Asus - DRW-1814BLT
http://www.asus.com/products.aspx?l1=6&l2=35&l3=0&l4=0&model=1488&modelmenu=2

Spørg hvis i mangler nogle specifikke oplysninger.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2008 - 23:45 #1
Hmm når du har 2 S-ATA diske, skal du (efter højeste sandsynlighed(sådan virker det for ATA)) placere PIN så den ene er MAIN og den anden er SECOND, dvs.: læs i den medhørende guide hvor PIN skal være for at være for at være MAIN eller SECOND, osv. og placer deraf PIN så f. eks: harddisk er MAIN og dvd drev er SECOND.

Er dog ikke helt 100.
Avatar billede matcho Nybegynder
08. oktober 2008 - 00:00 #2
Normalt skal du bare sætte boot rækkefølgen i bios hd første boot,og kun under ny installation skal der skiftes til dvd.
Avatar billede milter Ekspert
08. oktober 2008 - 20:45 #3
Det tyder på, at både din harddisk og DVD/CD-drev kører på ATA.

Hvis de begge kan køre på SATA, og dit bundkort understøtter det, kører de ikke optimalt.

Hvad hedder din computer? Er den hjemmebygget eller ...?

Lidt oplysning om forskellene mellem ATA og SATA i linket herunder:

http://ezinearticles.com/?ATA-vs-SATA&id=8599
Avatar billede martinsir Nybegynder
08. oktober 2008 - 21:08 #4
Jeg har sat den til at boote med hd som første prioritet og derefter dvdr

Mit bund kort kan i se her: Asus striker extream - http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=117&l3=0&l4=0&model=1439&modelmenu=2

Kan det være pga. den kun er kompatibel med sata og ikke sata2 ?

fordi jeg tror jeg har dummet mig der da de begge hd og dvdr er sata2 :(

ps. jo den er hjemmebygget
Avatar billede martinsir Nybegynder
08. oktober 2008 - 21:14 #5
Når der står på hd at det er en secound generation sata, så betyder det vel at det er en sata 2 ikke?
Avatar billede martinsir Nybegynder
08. oktober 2008 - 21:19 #6
WD Caviar SE 2500JS, 250GB, SATAII

Asus DRW-1814BLT, SATA

asus burde i det mindste køre med sata. kan forstå hvis hd ikke kan da det er en sata2 som mit bundkort sikkert ikke understøtter.
Avatar billede milter Ekspert
08. oktober 2008 - 22:36 #7
Så vidt jeg kan se, kan dit bundkort godt køre SATA-II ifølge dit link 21:08:47:

"- 6 x Serial ATA 3.0Gb/s

Problemet ligger nok snarere i, at du ikke under installeringen af Windows og øvrige bundkortsdrivere har fået installeret driverne til SATA. Kan du huske noget om den slags fra den gang, du satte det hele op?

Og jo, "second generation" burde betyde det samme som SATA-II.
Avatar billede martinsir Nybegynder
08. oktober 2008 - 23:53 #8
tror ikke jeg har på noget tidspunkt installeret driverne, har dog prøvet at finde dem men uden held.

jeg fandt noget der hedder "Data Lifeguard Tools" v 11.2, til hd'en der er et kategori hvor der står "Set Up Your Hard Drive" men når jeg trykker på det siger den "Data Lifeguard Tools has detected that the only drive in your system is the Windows drive. Data Lifeguard Tools for Windows will not allow you to set up your Windows drive. If yuo wish to set up your Windows drive, you may use Data Lifeguard for DOS."
Dette dos program har jeg også downloadet og brændt ned på en cd men når jeg prøver at boot med cd'en siger den noget med at der en hvis error, det jeg når at fange er echo off og noget med en floppy disk altså A:....

ved ikke om det hjælper?
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2008 - 00:34 #9
Så vidt jeg ved, kan du ikke "opgradere" til SATA uden at geninstallere hele styreprogrammet. Prøv at kigge her ang. proceduren for installation af SATA:

http://www.cpusolutions.com/mm8004744CPU/HTML/Guides/Installing%20Windows%20XP%20on%20a%20SATA%20Harddrive.htm

... og her er lidt på dansk:

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede martinsir Nybegynder
09. oktober 2008 - 02:04 #10
jeg prøver at se lidt til det. Bliv hængende så længe.
Avatar billede martinsir Nybegynder
09. oktober 2008 - 19:13 #11
Det vil sige jeg skal formater computeren, og installere driveren på HD før jeg installer styresystemet på computeren?

der står ikke rigtigt hvordan ang. installationen, der står bare at jeg skal gå ind på bios og sætte det til men det lyder ikke som det eneste jeg mangler.
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2008 - 20:28 #12
Du skriver:

"Det vil sige jeg skal formater computeren, og installere driveren på HD før jeg installer styresystemet på computeren?"

Installationen af driverne foregår som en del af installationen af Windows. Hvis du læser de to vejledninger, jeg har linket til, kan du se, at under installationen af Windows bliver du på et tidspunkt i begyndelsen bedt om at klikke på F6, hvis du vil installere tredjepartsdrivere. Det er her, du skal installere SATA-driveren.

Proceduren kan godt være lidt besværlig, for det kræver en del andre forberedelser, bl.a. sikkert ændringer i BIOS og måske også ændringer i tilslutningen af diskene på dit bundkort. Hvis du ikke har prøvet den slags før, vil jeg anbefale dig at få hjælp hos en med kendskab til det.

Fremgangsmåden fremgår af de to links ovenfor. Det ser måske lidt uoverskueligt ud, men print teksterne ud og følg instrukserne slavisk.
Avatar billede martinsir Nybegynder
09. oktober 2008 - 21:27 #13
det er ikke et problem at forstå, men under processen bliver jeg ikke bedt om at trykke på F6 for stat installation.
Men jeg vil kigge på det i weekenden og se hvordan det kommer til at gå.
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2008 - 21:46 #14
Det med F6 vil dukke op i bunden af skærmen.

Er drevene forbundet med SATA-stik? Du skulle have et bundkort med nVidia chipset, og det betyder igen, at de sikkert er orange eller gullige. Du kan se et eksempel her:

http://lib.store.yahoo.net/lib/cooldrives/ultraflex-sata-cable-2.jpg
Avatar billede martinsir Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:11 #15
ja det hele køre med sata, jeg installerede en floppy drev for at lave en sata disk installation via Windows hvor jeg trykker på F6 for at installere tredjepartsdriver det hele kørte fint, dog kunne jeg ikke få den til at køre med sata og har prøvet med flere brugeranvisninger, det tæteste på jeg kom var at oprette mit c drev som et h drev som blev kaldt for et JBOD.

Brugte hele sidste uge på at lege med det men altså uden held, kører stadig med standart placering.
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2008 - 23:12 #16
JBOD er faktisk noget i retning af RAID. Prøv at kigge her:

http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3263

Jeg har stadig på fornemmelsen, at eller andet er gået galt i opsætningen. Du skriver, at dine drev kører med følgende placering: "Placering 0 (Primary ATA Channel)".

Mit eget SATA-drev kører også på "Placering 0", men intet om ATA. Hvis begge dine drev er korrekt installeret med de rigtige kabler, burde det hele køre på SATA.
Avatar billede martinsir Nybegynder
29. oktober 2008 - 11:19 #17
Det er de rigtige kabler, uden tvivl der.
Kan bare ikke forstå den køre det med ata?

ved ikke om det har noget med "placeringen 0" at gøre. Hvilke placeringer understøtter SATA, eller er det lige meget hvad for en placering den er i?

Hvordan kan du være sikker på det er sata du køre med?

ps. da jeg kom til at køre den med JBOD, føltes drevet meget hurtigere. Det kunne mærkes. Men igen på linket op over står der at der ikke er ændriger på hastigheden eller lignende.
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2008 - 15:45 #18
Jeg begynder at tro, dit system kører, som det skal ;-)

Jeg har checket lidt på nettet, og tilsyneladende er der forskel på, hvordan SATA-drev betegnes. Dit SATA-drev kan således godt være bedkrevet med "Placering 0 (Primary ATA Channel)". Hvis dit drev bliver genkendt, skulle det køre på SATA.

Prøv at downloade en prøveversion af ASTRA32 via linket herunder og kig så på " IDE (ATA/ATAPI)interface  > Klik på dit WD-drev og kig på linien med "Interface type".

http://www.astra32.com/download.htm
Avatar billede martinsir Nybegynder
15. november 2008 - 01:53 #19
Jamen det ser ud til at den kører med sata II, har det nogte med den operative system at gøre med hensyn til betegnelserne?

Tak for din tid milter. Send dit svar.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2008 - 13:54 #20
Velbekom :-)

Ifølge det, jeg selv har lært nu, så afhænger det af SATA-controllerens driver, hvordan drevet bliver vist i Enhedshåndtering. Nogle drivere kan få drevet vist som et SCSI-drev. Jeg har selv været ude for, at et DVD-drev blev vist som et CD-drev.