Avatar billede grumfidum Nybegynder
11. oktober 2008 - 10:12 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Låste celler

Hej.

Sidder med noget jeg skal have lavet i excel og har lige 2 spørgsmål.

1: Hvordan laver jeg linjeskift (normalt enter), når jeg er inde i en aktiv celle og gerne vil hoppe ned til næste linje.

2: Er det muligt i en aktiv celle (evt flettet sammen til en større), at begrænse hvor meget det kan stå på en linje? F.eks. hvis jeg nu har copy/pastet noget lige nu, så skriver den stort set det hele på den ene linje. Jeg ville gerne have at den selv autojusteret antallet af linjer, da det er en udfyldningsformuler jeg er i gang med at lave.

Mvh Michael
Avatar billede be_nice Juniormester
11. oktober 2008 - 10:19 #1
Til spørgsmål 2:
--> Flet de celler du evt. vil bruge.
--> Marker den flettede celle og højreklik på denne
--> Vælg "Formater celler"
--> Vælg 2. fane "Justering"
--> Sæt flueben i ombryd tekst
Nu vil din tekste automatisk blive delt i cellens bredde og skjult i cellens højde hvis teksten render ud over.
-----
Til spørgsmål 1:
Excel skifter normalt 1 linie ned når du trykker på enter - så jeg forstår ikke helt dit spørgsmål!
-----
/Be_Nice
Avatar billede grumfidum Nybegynder
11. oktober 2008 - 11:03 #2
Hej... tak for det hurtige svar. Lige nogen followups..

Gjorde det med at ombryde teksten og det virker helt fint. Dog er der nu det problem at når den har jo justeret tekstens længde, og jeg går væk fra den aktuelle celle, så bliver cellen i stedet fyldt med ##################

Mht enter, så gør mine celler det at når jeg trykker enter går den pr automatik til cellen nedenunder i stedet.. F.eks. H28, enter -> H29
Avatar billede jkrons Professor
11. oktober 2008 - 11:21 #3
Alt+Enter er svaret på spm 1 :-)
Avatar billede grumfidum Nybegynder
11. oktober 2008 - 11:30 #4
Perfekt.. takker.. :) Er vild med eksperten.dk... hurtige svar, kloge mennesker.. :)

Men er stadig i tvivl med det sidste punkt... ######################'erne
Avatar billede jkrons Professor
11. oktober 2008 - 11:44 #5
Prøv at gøre kolonnen bredere (ikke autotilpas).
Avatar billede grumfidum Nybegynder
11. oktober 2008 - 11:50 #6
Jeg har prøvet at gøre den bredere og smallere selv (bruger stort set aldrig autotilpas), men uden held. Har omformateret feltet til standard tekst type. Nu er der ikke længere de sjove tegn, men i stedet bare kun første linje af de f.eks 8 linjer der burde stå. Når jeg dobbeltklikker og aktiverer cellen står det som det skal, men så snart jeg rykker væk fra den har jeg kun den første linje igen.. :S

Mystisk
Avatar billede jkrons Professor
11. oktober 2008 - 11:54 #7
Så perøv at gøre cellen højere i stedet :-)
Avatar billede jkrons Professor
11. oktober 2008 - 11:55 #8
Autotilpasning af højden i Excel har aldrig fungeret rigtigt godt ved ombrydning.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2008 - 12:14 #9
Hvis det f.eks. er cellen A1 så prøv at dobbeltklikke på den lille streg mellem 1 og 2 ude i venstre side, så burde cellen tilpasse sig i højden....
Avatar billede grumfidum Nybegynder
11. oktober 2008 - 13:12 #10
Hej igen. Det hjalp faktisk at gøre cellen højere. Den viste det hele før også, men cellens højde begrænsede det der stod på 2.+ linje. Jeg troede at den bare selv ville skrive teksten oven på nedenstående celler. Helt perfekt. Da i begge har hjulpet nogenlunde lige vidt, burde pointsene fordeles mellem jer. Hvis i bare smider et svar.. :) Takker

Mvh Michael
Avatar billede be_nice Juniormester
11. oktober 2008 - 13:31 #11
Hermed svar - god weekend
/Be_Nice
Avatar billede jkrons Professor
11. oktober 2008 - 14:01 #12
Og et fra mig :-)