Avatar billede cutehobbes Nybegynder
13. oktober 2008 - 11:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

E-mail ved genstart

Hej - kan man få tilsendt en mail, hvis serveren pludselig genstarter? Det er fordi der kører et job i Enterprize manageren, og hvis serveren genstarter opdager vi ikke noget... så er det muligt at lave en bat fil eller andet der sender en e-mail til mig?
Avatar billede leif Seniormester
13. oktober 2008 - 11:26 #1
I har ikke noget overvågning på jeres servere ?
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
13. oktober 2008 - 11:29 #2
Ikke på den måde.. kun noget ping og sådan. INgen e-mail notifikationer
Avatar billede leif Seniormester
13. oktober 2008 - 11:46 #3
Hvis I overvåger via Ping eller lign. så burde da være muligt at sætte systemmet op til enten at sende en mail eller sms hvis den opdager noget utraditionelt
Avatar billede leif Seniormester
13. oktober 2008 - 11:48 #4
Når du siger pludselig genstarter, er det så fordi der sker en fejl på serveren eller fordi den står til automatiske opdateringer eller på grund af noget helt 3. ?
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
13. oktober 2008 - 11:59 #5
Nu sidder jeg ikke med ansvar for servere - så helt præcis hvorfor den genstarter ved jeg ikke. Jeg vil bare gerne pga mit job have en e-mail når den gør det.
Avatar billede leif Seniormester
13. oktober 2008 - 12:20 #6
Det er jo lidt anpå om jobbet lukker pænt ned eller bliver afsluttet hårdt, men jeg ville da tage en snak med jeres Serveransvarlig omkring problemstillingen og se om I ikke kan finde en løsning.

Når du siger Enterprise Manager, så tænker jeg SQL er det korrekt ? Er der ikke noget med at man kan gøre schedules job, således at de blot starter af sig selv på planlagte tidspunkter ? (Jeg er ikke selv SQL mand men det ved jeg da et lavet på nogle af de SQL servere som jeg overvåger)
Avatar billede thill Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:35 #7
jeg mener, men er ikke helt sikker, at man skal have messinger kørende på boxen for at kunne aktivere notifikationer.
Som standart er messinger deaktiveret på server 2003

Alternativt findes der div. programmer der overvåger serveren, fra en anden box, og disse kan sættes op til at sende en mail ud fra et givet kriterie.
Avatar billede leif Seniormester
13. oktober 2008 - 13:19 #8
thill -> Det lyder som om at de har noget overvågning i forvejen, så den skal jo blot konfigureres en lille smule om således at en ekstra kontrol laves som du selv siger ud fra nogen defineret kritierier.

Jeg ville i hvert til fald ikke undvære den overvågning som sker på mine servere (Lige fra POP3, SMTP, HTTP, HTTPS, RAM forbrug og meget andet), det gjorde at vi fik taget i opløbet at en af vores servere lige pludselig gik amok i logfilen så den var ved at fylde harddisken op.
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:20 #9
OK tak - måske ikke helt det jeg var ude efter, men jeg må tage fat i server-folket. Læg et svar så jeg kan uddele point
Avatar billede leif Seniormester
13. oktober 2008 - 18:44 #10
Nej, men hvis serveren crasher er det jo svært at nå at sende en mail, så derfor er det rimelig væsentligt at finde ud af det.

Men hvad er det for noget man ikke kan sætte til at køre automatisk ?
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:59 #11
Det er ikke inden serveren crasher. Det er efter at den af den ene eller anden grund har genstartet.. så kunne jeg godt tænke mig at få en mail så jeg kan logge ind og sætte mit Inaport job i Enterprize manageren til at køre igen.
Avatar billede zilent Nybegynder
16. oktober 2008 - 17:22 #12
Her er et script til at sende den mail du bad om oprindeligt (gem som en .VBS fil og tilføj Startup Scripts i Group Policy/Local Policy):

strFromAdd = "from@email.com"
strToAdd = "to@email.com"
strSubject = "Subject"
strBody = "BodyText"
strSMTP = "mailserver.email.com"
SendMail strFromAdd,strToAdd,strSubject,strBody,strSMTP

Function SendMail(FROM_ADDRESS,TO_ADDRESS,SUBJECTTEXT,BODYTEXT,SMTP_SERVER)
  Set objEmail = CreateObject("CDO.Message")
  objEmail.From = FROM_ADDRESS
  objEmail.To = TO_ADDRESS
  objEmail.Subject = SUBJECTTEXT
  objEmail.Textbody = BODYTEXT
  objEmail.Configuration.Fields.Item ("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
  objEmail.Configuration.Fields.Item ("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = SMTP_SERVER
  objEmail.Configuration.Fields.Item ("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport") = 25
  objEmail.Configuration.Fields.Update
  objEmail.Send
  Set objEmail = Nothing
End Function

Jakob H. Heidelberg
MVP:Exterprise Security

http://www.it-experts.dk
Dit personlige netværk til viden om IT
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
17. oktober 2008 - 09:21 #13
Tak zilent :-D Jeg får oprettet et nyt spørgsmål med point til dig i løbet af weekenden.