Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

ny server virker "sippet"

Hej eksperter

Jeg har lige udbyder af server fra cliche.dk til one.com, da de har bedre mail system.

MEN min hjemmeside duer ikke. Simple links som førhen fungerede får nu error meddelelser. Include files der henviser til parallelmapper virker ikke, såsom en menu fil. Kan det virkelig være rigtigt at jeg ikke kan includere filer bagud?
One.com's servere "fortolker" asp fra http://www.chilisoft.com/chiliasp/ Jeg ved ikke med cliche's servere men, jeg synes cliche's var mere "large"

se eks:
http://fasting.dk/arabiskinstitut/

det gir denne error:

Error Type:
Active Server Pages, ASP 0131 (0x80004005)
The Include file '../menu/menu.asp' cannot contain '..' to indicate the parent directory.
/arabiskinstitut/index.asp, line 39

indholdet af index.asp filen, som der henvises til, ser ud som følgende:
(der skal nok være nogle mindre grammatik fejl undervejs men det virkede hos cliche's servere

<%
dim image_directory, Image_Array, count_image, randomfile, directory, allfiles, image
image_directory = "baggrund/"

Set directory=server.createobject("scripting.filesystemobject")
Set allfiles=directory.getfolder(server.mappath(image_directory))

For each image in allfiles.files
  Image_Array = Image_Array + image.Name & ","

  count_image = count_image + 1
Next

Image_Array = split(Image_Array,",")

randomize
randomfile = int(rnd*count_image)

%>

<head>

<title>fasting</title>
<style type="text/css">

body { background:url("<%response.write image_directory &"/"&Image_Array(randomfile)%>"); margin: 30px; font-family: verdana; color: #aaaaaa; font-size: 11px; line-height: 16px; }

h1 { font-family: verdana; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #ffffff; margin: 0px 0px 10px 0px }

a { color: #333333; text-decoration: none; width: 170px; display: block; height: 16px; }

a:hover { color: #ffffff; background-color: #ff00ff; border-bottom: 0px; height: 16px; }

</style><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">

</script>
</head>

<body>
<!--#include file="../menu/menu.asp"-->
<h1><br>
  <!--#include file="undermenu.asp"-->
</h1>
</body>
</html>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
13. oktober 2008 - 12:26 #1
prøv lige at fjerne ../menu/menu.asp til /menu/menu.asp
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:29 #2
gjort...

Error Type:
Active Server Pages, ASP 0130 (0x80004005)
File attribute '/menu/menu.asp' cannot start with forward slash or back slash.
/arabiskinstitut/index.asp, line 39
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 12:46 #3
brug include virtual i stedet http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp.

Det er ganske normalt at det ikke er muligt at bevæge sig baglæns vha ../ - det er et spørgsmål om sikkerhed både for andre og en selv. Det har ikke noget at gøre med om det er IIS eller Chiliasp der køres som server - når det så er sagt, så er chiliasp langt hen ad vejen langt fra den optimale løsning.
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:57 #4
dette giver denne fejlmeddelse:

Error Type:
Active Server Pages, ASP 0126 (0x80004005)
The include file '/http://www.fasting.dk/menu/menu.asp' was not found.
/arabiskinstitut/index.asp, line 39

hvis dette er tilfældet, så skal jeg til at lave strukturen på sitet om. Min "randomizer" virker heller ikke optimalt. Jeg kan nemlig heller ikke angive den rigtige sti. Den fanger en mappe et led tilbage og angiver jeg den rigtige sti, så får jeg en error. what o do?!
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 13:10 #5
hvis du har skrevet "http://www.fasting.dk/menu/menu.asp" i din include virtual ville jeg råde dig til at læse artiklen om det igen :)
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 13:29 #6
det kan der være noget om :)

Den del lader til at virke nu (endelig) men den anden del, er mappelinket til random funktionen. Linket fanger en forkert mappe

http://fasting.dk/baggrund

fremfor

http://fasting.dk/arabiskinstitut/baggrund

<%
dim image_directory, Image_Array, count_image, randomfile, directory, allfiles, image
image_directory = "/baggrund/"

Set directory=server.createobject("scripting.filesystemobject")
Set allfiles=directory.getfolder(server.mappath(image_directory))

For each image in allfiles.files
  Image_Array = Image_Array + image.Name & ","

  count_image = count_image + 1
Next

Image_Array = split(Image_Array,",")

randomize
randomfile = int(rnd*count_image)

%><head>

<title>fasting</title>
<style type="text/css">

body { background:url("<%response.write image_directory &"/"&Image_Array(randomfile)%>"); margin: 30px; font-family: verdana; color: #ffffff; font-size: 11px; line-height: 16px; }

h1 { font-family: verdana; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #ffffff; margin: 0px 0px 10px 0px }

a { color: #ffffff; text-decoration: none; width: 170px; display: block; height: 16px; }

a:hover { color: #000000; background-color: #ff00ff; border-bottom: 0px; height: 16px; }

</style>
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 13:41 #7
image_directory = "/arabiskinstitut/baggrund/"
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 13:47 #8
ja, det var også mit bud men det giver een error

Error Type:
Sun ONE ASP VBScript runtime (0x800A004C)
Path not found
/arabiskinstitut/index.asp, line 6
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 14:07 #9
udskriv server.mappath(image_directory) til skærmen og se hvad resultatet bliver - så burde det let ud fra det kunne se hvad der skal rettes til.
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 14:16 #10
jeg er ikke helt med?!  :|  Den må du gerne forklare anderledes...
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 14:36 #11
response.write server.mappath(image_directory)

så vil du kunne se hvad du forsøger at henvise til og dermed se hvad der reelt går galt og dermed også se hvad der skal til for at det virker.
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 15:03 #12
nu er jeg ikke en ørn til asp så det du fortæller mig er ikke noget der giver mig en aha oplevelse :)

jeg har prøvet at indsætte det forskellige steder (manglende ekspertise) uden held. men måske kunne du give mig den rigtige kodning hvis du indsætter det i nedenstående tekst.
<%
dim image_directory, Image_Array, count_image, randomfile, directory, allfiles, image
image_directory = "/arabiskinstitut/baggrund/"

Set directory=server.createobject("scripting.filesystemobject")
Set allfiles=directory.getfolder(server.mappath(image_directory))

For each image in allfiles.files
  Image_Array = Image_Array + image.Name & ","

  count_image = count_image + 1
Next

Image_Array = split(Image_Array,",")

randomize
randomfile = int(rnd*count_image)

%><head>

<title>fasting</title>
<style type="text/css">

body { background:url("<%response.write image_directory &"/"&Image_Array(randomfile)%>"); margin: 30px; font-family: verdana; color: #ffffff; font-size: 11px; line-height: 16px; }

h1 { font-family: verdana; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #ffffff; margin: 0px 0px 10px 0px }

a { color: #ffffff; text-decoration: none; width: 170px; display: block; height: 16px; }

a:hover { color: #000000; background-color: #ff00ff; border-bottom: 0px; height: 16px; }

</style>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"></head>

<body>

<!--#include virtual="/menu/menu.asp"-->
<h1><br>
  <!--#include file="undermenu.asp"-->
</h1>
</body>
</html>
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 17:27 #13
indsæt det lige under det sted hvor du opretter variablen image_directory - og skriv så

response.write server.mappath(image_directory)
response.end

i stedet for den fejl du normal får burde du så få udskrevet en tekst.
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:00 #14
Denne tekst kommer frem

/customers/fasting.dk/fasting.dk/httpd.www/arabiskinstitut/baggrund
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 21:14 #15
nogen andre der kan hjælpe her?!
Avatar billede keysersoze Guru
13. oktober 2008 - 22:10 #16
Det kan vel ikke komme som den helt store overraskelse at den melder "path not found" når mappen (http://fasting.dk/arabiskinstitut/baggrund) ikke findes?
Avatar billede fasting Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:26 #17
jesus.. . den kunne ikke finde mappen fordi mappen "baggrund" var skrevet med stort "B". jeg har da aldrig oplevet noget lignende!! Det er det jeg mener med at være sippet.... nu er der hul igennem og det vigtigste virker så du skal ha tak og dine point. Dog undrer jeg mig over noget java ikke fungerer som virkede på den tidligere server, men det må jeg leve med...

tak for hjælpen
Avatar billede keysersoze Guru
14. oktober 2008 - 15:24 #18
personligt vil jeg ikke kalde det sippet - det er formentlig fordi det er noget Linux de kører og så er der forskel på store og små bogstaver (hvilket der iøvrigt er i mange udviklingssprog også (javascript, C#...) - jeg vil derimod kalde det pænt at overholde case og have god sikkerhed på serveren.