Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 21:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Disable og Enable tekstfelt.

Er der nogen venlige sjæle der kunne hjælpe mig med at få lavet et tekstfelt som man kan disable og enable når der bliver trykket på en Checkbox?

Som udgangspunkt skal tekstfeltet være disable og nå man så trykker på Checkbox skal tekstfelt bliver aktivt/enabled.

Mange tatk.
Avatar billede w13 Novice
13. oktober 2008 - 21:16 #1
Det skal løses med JavaScript. F.eks.:

<input type="checkbox" onclick="document.getElementById('text1').disabled=(this.checked?false:true)">

<input type="text" id="text1" disabled="disabled">

Dog utestet.
Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 21:40 #2
Hvordan helt præcis. Jeg aner desværre ikke nok om det.
Avatar billede w13 Novice
13. oktober 2008 - 21:42 #3
Du sætter de 2 linjer ind i din kode, hvor de skal sidde og så afprøver du det. :P
Jeg kan nok ikke komme nærmere ind på det.
Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:51 #4
Jo, men nu nævner du javaScript?
Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:55 #5
Jeg prøvede det her. Der skete ikke noget. Får intet op af noget somhelst.

<head>
<script language="JavaScript">

<input type="checkbox" onclick="document.getElementById('text1').disabled=(this.checked?false:true)">

<input type="text" id="text1" disabled="disabled">

</script>
</head>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:00 #6
<input type="checkbox" onclick="document.getElementById('text1').disabled=(this.checked?false:true)">

<input type="text" id="text1" disabled="disabled">

skal ned i body'en på din side, fx:
<body>
<form method="post">
<input type="checkbox" onclick="document.getElementById('text1').disabled=(this.checked?false:true)">

<input type="text" id="text1" disabled="disabled">
</form>
Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:04 #7
Hvad skal jeg bruge JavaScript til?

For den løsning du gav mig der virker.
Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:04 #8
Hvilket iøvrigt sætter mig i en dum situation. :)
Avatar billede kennethv Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:09 #9
Hvis nu jeg gerne vil have den udbygget sådan, at jeg havde en "sumit" knap. Den skal så tage indhold af min tekstfelt, hvis checkbox er enabled ellers skal den ikke.

Sætter 100 point mere til.
Avatar billede roenving Novice
13. oktober 2008 - 23:19 #10
-- en disabled tekstboks bliver ikke aflæst når du sender den, så det sker helt automatisk !-)

-- i øvrigt er det overkill at teste på en boolean værdi, når man alligevel har brug for et boolean svar:

<input type="checkbox" onclick="document.getElementById('text1').disabled=this.checked;">

-- og alt det, der står i en onclick er javascript !o]
Avatar billede olebole Juniormester
14. oktober 2008 - 00:02 #11
<ole>

"Hvad skal jeg bruge JavaScript til?

For den løsning du gav mig der virker."

Dette ér java script:
    document.getElementById('text1').disabled=this.checked;  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede kennethv Nybegynder
14. oktober 2008 - 08:06 #12
ROFL.

Ja, der kan man bare se.
Avatar billede w13 Novice
14. oktober 2008 - 09:43 #13
Ja, indhold i f.eks. onclick er JS. ;)
Avatar billede olebole Juniormester
14. oktober 2008 - 15:10 #14
- og hvis vi skal være helt korrekte, er det faktisk en blanding af DOM Level 1 og DOM Level 2, krydret med en enkelt JavaScript-operator  =)