Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Billede til lærred

Hey

Jeg skal have lavet sådan en collage med lidt billeder og grafik mv, som skal trykkes på et lærred. Men hvordan skal jeg gribe den an ?
Jeg har i photoshop en layer på 60 cm X 80 cm men filen kommer jo til at fylde 960 mb....  Skal man bare skalere ned, eller skal man noget helt andet ?
Avatar billede gunfar Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:51 #1
prøv  http://www.photocare.dk/ hvis det er sådan noget du tænker på
Avatar billede gunfar Nybegynder
13. oktober 2008 - 22:53 #2
http://www.photocare.dk/  se under produkter  derefter fotobøger
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:03 #3
Hej
Tak, men det er collager på lærred, ikke fotobøger.
Jeg ved godt man kan få andre (photocare mv)til at lave det, men det er netop pointen at jeg selv vil nørkle med det.
Spørgsmålet er bare, hvordan starter man op? Skal jeg lave en alm. .psd fil og i givet fald, hvor stor skal skabelonen være fra start ?
skal jeg bare tage og lave en alm. Jpeg fil eller... ??
Avatar billede gunfar Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:07 #4
er ikke den store ekspert her så må stå af i hjælpen  ):
Avatar billede gunfar Nybegynder
13. oktober 2008 - 23:33 #5
ok
Avatar billede dwj Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:20 #6
Som regl vil sådan et print blive kørt på en stor format printer, og når det gør det bliver filen først kørt igennem en rip som er et stykke software som kan scallere billedet op uden at du mister de store detaljer, jeg har lavet mange stortformat print i tidens løb og som regl laver jeg filen i halv størrelse, og når jeg så sender det videre til min trykker/printer fortæller jeg ham vilken størrelse jeg gerne vil have at printet ender ud med at blive. hvis du skal have tilbud på sådan et print kan du bare sige til.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:58 #7
Okay, sålænge jeg husker at have billeder i 300 dpi, så gør det ikke noget at jeg skalere ex 60 - 80 cm ned til A4 størrelse. Klasse. Så kan min pc også bedre trække det, den arbejder meget hårdt når filen fylder 960 mb...

tilbud... tja, jeg har fundet dette: Trykt på lærred, 60x80 inkl fragt: 465,-
Kan du matche det ?
http://www.mittrykkeri.dk/priser.aspx?category=bd3e1f51-c434-4cfe-b4cd-feae9a25145f
Avatar billede dwj Nybegynder
14. oktober 2008 - 12:25 #8
Jeg ville nok ikke gå helt så langt ned, men det kan lade sig gøre at få et rimelig print ud af det alligevel, jeg plejer at lave tingene i ca. halv størrelse det vil sige 30x40 300dpi, men du kan jeg altid ringe og høre din trykker om hvor meget han kan blæse det op uden at midste de stor detaljer, for det har jo noget at gøre med hvad deres rip software kan klare, men hvis du laver filen i halv størrelse vil du være rimelig sikker på at du får et godt slut resultat. Angående prisen så er det jo en fin pris så det er der ikke nogen grund til at jeg blender mig i. :)
Avatar billede destorebriller Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:25 #9
husk at bruge CMYK farver til print og RBG til skærm.
Avatar billede dwj Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:54 #10
Når det er print vil jeg faktisk anbefalde at bruge RGB, det gør jeg som regl selv da jeg syntes jeg får bedere farver ud af det, men når det er offset tryk så SKAL det selvfølgelig være i cmyk.

Det skal lige siges at jeg selv har en epson 9600 pro stor formats printer og når det er fotografier eller kunst jeg køre ud, så er det altid rgb jeg bruger.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
15. oktober 2008 - 12:17 #11
Okay, jeg var faktisk startet op i CMYK, så det vil jeg lave om... hvad vil offset sige ? Er det print til reklamer, streamers, plakater mv ?
Avatar billede dwj Nybegynder
15. oktober 2008 - 21:40 #12
Hvad trykkeren ønsker af format er selvfølgelig individuelt men jeg har affaring med at når man laver dokumenter i photoshop og har redigeret dem i rgb eller har et billede fra sit digital kamera og konvertere det til cmyk så døre farverne, og dette kan man undgå når man skriver ud på printer der de godt kan finde ud af at fortolke en rgb fil, hvor hvis man køre ud i offset som er tryk som køre i rene smyk farver, offset kan kun betale sig at benytte sig af hvis man skal have kørt et stort oplag af foreksempel brochure og plakater osv. Det skal lige siges at hvis du har lavet det hele i cmyk i dphotoshop og er glad for de farver du ser på skæmen så skulle der ikke være den store grund til at lave det om til rgb, det er som regl når man lave noget i rgb og konvertere det til cmyk at farverne bliver ikke som det man hade håbet på. :)

Håber du kan bruge det til noget, ellers må du bare sige til. :)
Avatar billede fluse Nybegynder
16. oktober 2008 - 01:17 #13
Det er noget vås dwj... hvis du laver noget i RGB og printer det på en epson 9600 pro og får et bedere resultat end hvis du selv konvertere til CMYK inden print, så er det udelukkende fordi der er noget galt med den måde du konvertere på! Jeg kender den nævnte epson printer temmelig godt, da jeg på arbejdet bla. bruger den til at lave prøvetryk der overholder ISO standart, og den kan ikke lave RGB. det er en CMYK + Light sort, magenta og cyan printer... Det er rigtigt at du godt kan printe en RGB fil, men den bliver stadig konverteret til CMYK inden den bliver udskrevet.

Det er helle ikke rigtigt at en RIP kan skalere op når vi snakker pixel grafik, for det kan den faktisk ikke... Det der sker hvis du printer en 300ppi (pixels pr. inc) fil i 200% er at den kommer ud i 150dpi og derved er dobbelt så stor, men jp så også kun halvt så god kvalitet... Det er så okey, fordi 150dpi er nok til noget der skal ses på et par meters afstand, hvor at noget der skal ses helt tæt på helst skal noget højere op. 250ppi eller mere.

christiansenbo, dit fundamentale problem er ikke dit slutformat, men derimod det program du arbejder i. For det er ikke noget problem at lave en 2x2 meter fil, der ikke fylder ret meget, dog ikke i photoshop, som slet ikke er egnet til det her formål, (som du jo også oplever). Photoshop er beregnet til at arbejde med billeder.
Den rigtige måde at lave det du er i gang med, er at lave/rette dine fotografier i photoshop, lave det grafik der skal på i Adobe Illustrator (som er et vektor tegne program) og til sidst sætte alle elementerne sammen i Adobe Indesign (som er et layout program). Hvis man gør det på denne måde, er det ikke noget problem at lave en meget stor fil, med billeder i 300ppi og grafik i vekor (som kan skaleres uændelig uden kvalitets tab!).

Fluse
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
16. oktober 2008 - 08:24 #14
Fluse:
Tusind tak. Det var faktisk sådan et svar jeg havde ledt efter. Jeg har nemlig CS3 til rådighed på jobbet, og så kan jeg lige så godt gøre det ordentligt, altså med Indesign.
Men sjovt nok, så har jeg ringet til 2 trykkere, og begge sagde, at de bare skulle have filen i jpeg? Det må da være meget bedre for dem og få den fra Indesign...
Avatar billede fluse Nybegynder
16. oktober 2008 - 22:52 #15
Du har helt ret... Den bedste måde at aflevere ogaver til tryk er PDF. Men det forudsætter jo så at man laver sin PDF fil på den rigtige måde, og at man laver alt forarbejdet rigtigt også... Grunden til at de siger jpg, er nok fordi de ikke gidder til at forklare hvordan du ellers kan gøre det... specielt hvis du har sagt til dem at du arbejder i photoshop. =)

Den helt rigtige arbejdsgang, ville være nogenlunde sådan her:

Du åbner dine billeder i photoshop(i RGB). Så retter/beskære du dem som du ønsker mens de stadig er i RGB farve rum. Hvis du ikke syntes du ved nok om æmnet, eller ikke gidder sætte dig for meget ind i det, kan du med fordel bruge "image -> adjustments -> auto levels + auto color". Det giver naturlig vis ikke helt lige så godt et resultat som at gøre det manuelt, men faktisk er det ofte en overraskende forbedring, og kræver jo ikke noget af brugeren. Du skal også huske at ændre dine billeder til 300ppi (dog UDEN at resample dem!). Når alt det her er gjort, konvertere du så dine billeder til CMYK med den rigtige ICC profil. Jeg ville anbefale at bruge endten Euroscale Coated v2 eller Coated FOGRA27 (ISO 12647-2:2004) og med Engine sat til Adobe (ACE) og intent sat til perceptual. (disse indstillinger kan i photoshop findes under "Edit -> color settings(shift+Ctrl+K)". Til slut gemmer du dine billeder i JPG med quality settings på maximum og så er dine billeder klar til brug i inDesign på den rigtige måde!

Næste trin, er at lave din grafik i Illustator, og her bør du arbejde i CMYK fra starten. Hvis du gerne vil have nogle fancy ting, men ikke er fantastisk til at tegne, kan jeg varmt anbefale www.istockphoto.com, hvor man kan finde tons vis af både billeder, men også færdig vektor grafik(illustrations) til meget små penge. (typisk en 70-100kr). Det skal lige siges, at hvis du bare skal bruge en baggrunds farve, eller en farvet firkant/cirkel/streg behøver du ikke lave dem i illustator, det kan lige så godt laves direkte i inDesign. Så altså kun hvis du vil tegne mere avancerede former/figure. Disse gemmes så i endten .ai eller .eps format. og er så klar til brug i inDesign.

Til slut laver du et dokument i den størelse du ønsker i indesign, og montere dine billeder samt din grafik ind der på. Du laver det tekst der evt. skal være, osv osv.
Husk at hvis du har et foto i 300dpi, kan du ikke scale det mere op end ca. 10-15%, men du kan scale det ned lige så tosset du vil! Det vigtige at huske i indesign er at alle billder/grafik der skal gå til kanten af mediet, SKAL!!!!!!! stikke 3mm ud over dit format... jeg gentager, det SKAL stikke 3mm ud over! dette er fordi man på trykkeriet ikke printer i slut formatet, men på et større medie, som så skæres til bag efter. Til slut laves en tryk klar PDF fil, med skæremærker samt 3mm bleed. og det er denne du sender til trykkeriet. præsis hvordan du laver PDF filen er en rimelig lang forklaring, men jeg er sikker på at du kan finde en guide på nettet et eller andet sted. Alternativt (hvis trykkeriet ellers er villige), kan du også vælge at sende din indesign fil, + alle lænker(billeder/grafik) og fonte til trykkeriet, og så lade dem lave PDF filen. Her kan man med fordel bruge indesigns package funktion som pakker alt hvad der skal bruges i en mappe, som så kan sendes. (findes under "file-package(Ctrl+alt+shift+P).

Det var noget af en smørre, heh... men jeg håber det kan bruges. =)

Fluse

ps. undskyld alle min stave fejl, men jeg er sq for doven til at læse det hele igennem! hehe
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
17. oktober 2008 - 11:52 #16
Det er virkelig fint. Tak. Er specielt glad for, at du skriver hvilke farve profiler der er gode, det har jeg også bøvlet med.
Men tusind tak, det skal prøves.
25. juli 2010 - 21:35 #17
Jeg har selv brugt www.storebilleder.dk - utrolig god service og god kvalitet.
Avatar billede eksalia Nybegynder
07. juni 2012 - 16:38 #18
Jeg synes, at denne test af tryk på lærreder var en stor hjælp: http://www.amino.dk/blogs/fotobog/archive/2012/06/06/test-af-fotol-230-rreder.aspx