Avatar billede lillith Praktikant
17. oktober 2008 - 20:48 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

hardwarefejl eller virus ?

Hej Experter

jeg har store kvaler med min acer aspire

for godt 14 dage siden fik jeg en virus som den sagde den fixede og ikke så længe efter begyndte maskinen at opføre sig sært

den ville lave disc chk hver gang jeg startede men kunne ikke komme over 39% så crashede den og jeg fik den blå skærm med hvid tekst og en lang fejl og så lukkede den

jeg kunne godt skippe chk og så komme på, men kunne ikke virusscanne, eller fragmentere eller undersøge den for fejl indefra

jeg genindlæste min backup og den har kørt fint et par uger men igen i går fik jeg en virus medelelse og jeg har netop formatteret c-drevet

sådan for en god ordens skyld så kørte jeg en fejlsøgning på c (søg efter/genopret beskadigede sektorer) og da den var næsten klar så crashede den igen og jeg fik den blå skærm med den hvide tekst (kan dog aldrig nå at læse hvad der står så det ved jeg ikke)

jeg er ved at være lidt træt af at geninstallere (isæ fordi jeg ikke har noget discdrev, så det er lidt nervepirrende hver gang) kunne i mon ha nogen forslag til hvad så nu ??

kører pt norton, men er ikke fan, så sidste installation havde avg og den oprindelige havde macafee, styresystem er xp
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2008 - 07:32 #1
Har du flere ramklodser i, så kør med en af gangen på skift. ellers er der et program som kan undersøge dine ram.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 08:11 #2
lav sådan en cd og boot op på den og tjek ramkreds.

http://www.ultimatebootcd.com/

jeg tror du skal på den igen

http://www.helgec.dk/xp-install.html

under figur 5 så fjern partition c og opret en ny - så er den ren.
dine backup genindlæste du jo men kunne det ikke tænkes at det var her skidtet lå. din maskine er jo ikke "ren" via et backup

bare en fortsættelse af silbidor
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 08:31 #3
Hvis du bliver nød til at geninstallere XP så husk ingen forbindelse til internettet mens det foregår, først når mindst SP2 og helst SP3 er installeret, samt et antivirus program.
Du kan hente den Danske udgave af SP3 her, du skal ikke tage dig af at der står til it-teknikere og udviklere,.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2008 - 09:03 #4
Inden du prøver at geninstallere så kør lige disse to muligheder.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2008 - 09:04 #5
Hent og installér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Lad programmer foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2008 - 09:05 #6
Så kan du lægge loggen ind her til gennemsyn.
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 10:33 #7
tak for alle svar

den er het nyformattert fra i går, og pdaterede derefter først min antivirus og så min mindows med sp3 og derefter med alt det andet windows

jeg prøvede at lave et ramcheck, men har ikke nogen brænder og det lykkedes mig at få harddiscen til at forsvinde (den er der igen nu) men jeg tror ikke jeg kan få lavet og kørt en bootdisc

jeg tror jeg starter med at lave en log og lægge herind :-)

så håber vi nogen kan se noget for mig
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 10:46 #8
jeg kender det ikke men hent windiag og test dine ramkredse

http://www.yoursite.dk/index.php?start_from=180&ucat=&archive=&subaction=&id=&

det er måske lettere her.

Download Windows Memory Diagnostic
det er den du skal hente

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp#top

m.v.h
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 11:08 #9
okay her er malwarebytes filen

Malwarebytes' Anti-Malware 1.29
Database version: 1282
Windows 5.1.2600 Service Pack 3

mbam-log-2008-10-18 (11-05-46).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|)
Objekter skannet: 106019
Tid tilbagelagt: 19 minute(s), 37 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 0
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 0

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

jeg prøvede i går at hente windows diagnostic, det var der hvor styresystemet forsvandt, jeg kan kun bruge ikke boot programer ser det ud til, men tak
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2008 - 11:44 #10
Den er ren.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. oktober 2008 - 11:47 #11
Norton kan godt lave ballade en gang imellem, jeg ville tage AVG 8.0 i stedet for.
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 11:53 #12
jo norton er noget fanden har skabt, men tror ikke det er den, da jeg ikke havde den installeret da problemet opstod (af samme årsag) der havde jeg avg og macafee

er der en måde at teste ram og harddisc på uden at boote, for noget må der jo være galt ??
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 12:10 #13
Prøv først:
http://support.microsoft.com/kb/315265

Derefter køre en MemTest på dine RAM.
Du kan hente den enten til CD eller diskette:

Til CD:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Til diskette:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip

Sådan bruger du MemTest:

Hvis du kan bruge diskette:
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu bliver der så oprettet en diskette, som du skal boote maskinen op på og så starter programmet MemTest automatisk.

Hvis du ikke har diskette drev, men kun et CD-drev:
Pak den downloadede fil ud på HD’en.
Åbn dit brænderprogram og vælg "Brænd image" og henvis til den *.iso-fil, du lige har hentet/gemt.
Brænd CD’en og lad pc`en boote op på CD’en.
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt min. 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikk ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"

Ellers er her de mest kendte harddisk fabrikanters værktøjer til at tjekke diske med:
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 12:16 #14
instaler det her program og lave en diskette

Download Windows Memory Diagnostic

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp#top

du kan vel via diskette.

To run Windows Memory Diagnostic, you must first set up Windows Memory Diagnostic on a 3.5-inch floppy disk or CD-ROM.

Go to the directory where you saved the Windows Memory Diagnostic executable file, mtinst.exe.
Double-click mtinst.exe to start Windows Memory Diagnostic Setup. Depending on your security settings, the File Download dialog box might appear when you run mtinst.exe. If it appears, click Open to start Windows Memory Diagnostic Setup. Other security dialog boxes might also appear. This can happen, for example, if you try to install Windows Memory Diagnostic from a Universal Naming Convention (UNC) shared folder. These dialog boxes are related to your security settings and not to Windows Memory Diagnostic. If you experience problems when you are trying to install Windows Memory Diagnostic, either be sure to run Mtinst.exe from your local computer, or review your security settings and the documentation included in your version of Windows.
Do either of the following:
Click Create Startup Disk to install Windows Memory Diagnostic on a floppy disk.
Select the floppy disk drive that you want to use from the list provided.
Insert a formatted floppy disk into this drive and then click Create. When the installation is complete, the Success dialog box will appear.
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 12:19 #15
nej ingen diskette heller det er en laptop=intet diskettedrev

så, som nævnt, ingen boot tests, men tak
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 12:23 #16
chkdsc fra denne computer er så den der får den til at crashe
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 12:24 #17
er der ikke en af dine venner der har en usb enhed du kan bruge midlertidigt et drev et eller andet for ellers kommer du ikke videre.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 12:26 #18
ved det ikke men måske kunne man lægge memtesten på en usb pen.

er der nogen der ved det??????
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2008 - 12:28 #19
på helegc side er der en vejledning i bootbar usb pen men om man kan det jeg nævner aner jeg ikke.

http://www.helgec.dk/usb_boot.html

m.v.h
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 12:29 #20
har lånt et udb disc drev, men den vil ikke boote fra det, eller oså er jeg ikke kvik nok til at brænde noget over på det

det eneste jeg fik ud af det var at min harddisc forsvandt fra bootmenuen og pcen ikke kunne finde styresystemet :(

men har en usbpen, så hvis nogen ved præcis hvda hef skal lægge over (det blir jeg nemlig også lidt forvirret omkring) kunne det være en løsning, selvom jeg nok er traumatiseret af sidste forsøg
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 12:31 #21
USB kan KUN bruges, såfremt pc`en understøtter USB Boot
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 12:34 #22
det gør den men er ikke sikker på usb disc, den var ikke en option før jeg satte den i
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 12:35 #23
altså usb key er på listen over bootorder

må der så ikke ligge andet på pennen ellerkan den selv kende forskel ?
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 12:36 #24
Kan du fremkalde en bootmenu via F10 eller F11 eller F12 i opstarten og vælge USB ?
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 12:39 #25
USB`en skal gøres BOOTable - det gøres ved at bruge f.eks det link der er lagt 18/10-2008 12:28:15
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 12:44 #26
okay usb'en er nu bootable

dobbelttjekker lige under F2 for en sikkerhedsskyld

hvilke programmer lægger jeg på usb'en ??
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 12:48 #27
hvilke programmer lægger jeg på usb'en ??
Jeg vil foreslå at du lægger nedenstående på (husk at det er en zip fil og den skal pakkes ud først og derefter over på nøglen)
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 13:01 #28
kopierer jeg bare filerne over ?

noget må jeg jo have gjort galt i går
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 13:08 #29
okay, usb er nu 1st boot device og udb nøglen er formatteret som bootable
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 13:10 #30
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu skal du så installere/henvise til usb nøglen, som du skal boote maskinen op på efterfølgende og så skulle memtest programmet starte.

Ps. køre om et øjeblik, er først på nettet senere idag
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 13:12 #31
okay tusind tak for hjælpen, jeg prøver at teste og håber på det bedste så længe :-)
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 13:13 #32
ååhh den siger target drive must be a or b men har slet ikke sådan et nøglen er F ??
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 13:24 #33
prøv dog at H-klik på Denne computer, klik på Administre, klik på Diskhåndtering i venstere side.
Nu vil du se din harddisk osv i nogle bokse, men du skulle også kunne se din USB nøgle
prøv at h-klik på den og vælg skift drevbogstav og sti - vælg A eller B (ikke sikkert du får lov, da A/B er forbeholdt diskettedrev
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 13:27 #34
cant figure out how many sectors/tracks for this diskette

men a det hedder den :-)
Avatar billede lillith Praktikant
18. oktober 2008 - 13:28 #35
jeg har så prøvet med versionen der hedder 34a til cd men når jeg booter får jeg bare en c prompt
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2008 - 19:26 #36
Prøv at formatere usb nøglen, så den er uden bootsektor og derefter KUN installere memtest på den, ved at køre install.bat.  - er dog lidt usikker på at den vil kendes ved denne i bootmenuen efterfølgende, men der sker ihvertfald ikke noget ved at prøve det
Avatar billede lillith Praktikant
20. oktober 2008 - 20:49 #37
Hej

undskyld jeg ikke har svaret, det er lykkedes mig at overtale en i vores it-afd til at kigge på den, men kan jeg ikke dele de 60 point mellem dig og treatmenice som jo begge har hjulpet mig meget ?

det er jo ikke jeres skyld at jég giver op....

ved ikke helt hvordan det foregår da jeg faktisk oprettede mig pga dette problem :-|
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 20:57 #38
Avatar billede lillith Praktikant
20. oktober 2008 - 21:21 #39
lykkedes det ?
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 21:45 #40
yes, fik dog alle points - opretter lige et points spørgsmål til ham :)
http://www.eksperten.dk/spm/849735
Avatar billede lillith Praktikant
20. oktober 2008 - 21:47 #41
tak for hjælpen :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2008 - 07:42 #42
i lige måde - det kunne være sjovt du vendte tilbage engang med det rigtige svar hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede lillith Praktikant
13. december 2008 - 21:36 #43
så kom maskinen tilbage fra reperation (heldigvis var der stadug garanti) med en ny harddisc, så nu er jeg køreklar igen

den har også fået nyt dvd drev, så hvis der blir bøvl igen bliver det nu forhåbentligt lidt nemmere :-)

endnu en gang tak for hjælpen :-)