Avatar billede virtualdurran Nybegynder
26. oktober 2008 - 14:49 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk til bærbar.

Jeg skal bruge en ny harddisk til min bærbar. Jeg har kigget rundt på edbpriser noget tid nu og sys det er noget underligt shit...please someone help me :)

På forhånd tak.
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2008 - 15:13 #1
Du skal se på den gamle, om det er en pata(ide) eller en satadisk, det er en 2.5" du skal bruge.
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2008 - 15:13 #2
Hvad type er din harddisk ? - SATA eller IDE?
Hvad er navnet på din pc / model og nummer ?
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:16 #3
Det er en sata disk. Glemte jeg lige at skrive. Men kan kun finde 1 inde på edbpriser og det er en 300 GB med 10.000 rpm til 2k og det er IK lige den pris jeg leder efter.
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2008 - 15:21 #4
Hvad skal den være i GB størrelse ? - pris ?
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=HDDSE0019
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:26 #5
Den skal minimum være 250 GB, gerne mere... Er ik helt med i hvor priserne liger, men tænkte noget med 5-600 kr?!
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:42 #7
Hvordan kan jeg tjekke om den understøtter SATA II? Kan nenmlig se det er en SATA 150 der sidder i den nu...
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2008 - 15:47 #8
Pc model / nummer ?

Nogle SATA II harddiske har en jumper bagpå, der enten kan fjernes eller flyttes, så de kan køre som SATA 150 istedet for SATA 300

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387060&Specs=true
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:51 #9
Det er en Acer Travelmate 5720G-602G25Mn, så skulle det hele være der :)
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2008 - 16:11 #10
Kan desværre ikke lige finde noget, der beskriver om netop den model Acer Travelmate 5720G-602G25Mn - kan køre SATA 300 - er bare beskrevet som SATA HDD (så er det normalt ikke SATA II)
Så for en sikkerheds skyld, vil jeg anbefale at købe en SATA 150
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
26. oktober 2008 - 16:15 #11
jo tak. Jeg prøver lige selv at kigge lidt..vender stærkt tilbage.
Avatar billede peet-49 Novice
27. oktober 2008 - 08:20 #12
Du skal bruge en 2.5" sata disk, den kører fint med en sata2.
Avatar billede haverslev Novice
27. oktober 2008 - 08:55 #13
peet-49 > det er både rigtigt og forkert, forstået på den måde, at
nogle bundkort kan køre med SATA II, hvor at bundkortet selv "nedgradere" SATA II til SATA,  men ikke alle. Kan desvæære ikke finde en direkte oplysning på vedkommendes Acer - Kan du?
Derfor skal man enten bruge en SATA 150 harddisk eller købe en SATA 3oo der kan jumpes til en SATA 150 for at være sikker på at den registreres kotrrekt.
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
28. oktober 2008 - 20:43 #14
Jeg har undersøgt det lidt og snakket med forskelige mennesker og har fundet ud af at det vil stort set ik gi mig noget at gå fra SATA til SATA II, med den computer.
Avatar billede virtualdurran Nybegynder
29. oktober 2008 - 01:09 #15
Haverslev, jeg har bestilt den harddisk du linkede til, så hvis du smider et svar, kan du få nogle point :)
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2008 - 07:52 #16
"Jeg har undersøgt det lidt og snakket med forskelige mennesker og har fundet ud af at det vil stort set ik gi mig noget at gå fra SATA til SATA II, med den computer."

Nææ, men det der er mere intressant er, om den kan køre med en SATA II, selvom den pt. kører med SATA 1 - eller om den skal have en SATA 1 disk for at den bliver registreret korrekt. :)