Avatar billede safl Nybegynder
27. oktober 2008 - 15:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

GPIO - keypad

Hey eksperter!

Hvordan laver man små input kredsløb til General purpose i/o porte?

Her tænker jeg på hardware så som dette lcd display:

http://www.mini-box.com/picoLCD-20x2-OEM?sc=8&category=490
og dette motherboard:
http://soekris.com/net5501.htm

Ovenstående hardware har GP porte og jeg mangler nogle guides til hvordan jeg laver input devices der kan bruges af GP porte.
Til mit lcd display vil jeg gerne have et lille keypad da displayet giver mig noget visuelt data og jeg vil så gerne kunne give forskellige signaler tilbage vha. GP porten.

på forhånd tak!
-Simon
Avatar billede m_soender Nybegynder
28. oktober 2008 - 17:39 #1
Det display som du har fundet kan du ikke sende information til via General Purpose porten, da den kun er lavet som Output. Hvis du skal have noget input skal det igennem det soekris board som du har fundet.

Hvis det er en GP I/O er det en digital port som kan sende og modtage 1 bit per i/o du har tilgængelig.

I det display som du har fundet har du en GP O hvor du kun kan sætte en digital værdi, altså enten 0 eller 1. Spændings mæssigt kan den værdi du så sætter være mellem 3,3v til 5v hvis det er et logisk 1 som du sætter og omkring 0v til 0.2v hvis det er logisk 0 du sætter. Det hele kommer an på hvordan display hardwaren er bygget.

Hvis du vil bruge de komponenter som du har fundet vil du kunne bruge com-porten på soekris boardet som input, men det kræver lidt mere hardware, for at komme til at fungere.

Hvis du bare vil igang med at lege med lidt display og knapper synes jeg du skal købe dig et microcontroller starterkit. Det kan f.eks. være fra Atmel, Pic eller Texas Instruments. Til alle 3 producenter findes der forskellige starter kits hvor du har en del at lege med.
Avatar billede safl Nybegynder
28. oktober 2008 - 18:01 #2
m_soender> Det er først nu hvor du siger det at jeg ser at der står GPO og ikke GPIO. Øv... de skriver dog at de har keypad interface 4x4 (4rows, 4columns), så jeg vil være så fræk at udvide spørgsmålet her til at spørge hvordan jeg laver mit eget keypad? Jeg skal nemlig ikke bruger displayet sammen med soekris boardet men hver for sig.

Det microcontroller starter kit du nævner kunne jeg godt finde på at lege med, kan du anbefale et specifik kit?
Avatar billede m_soender Nybegynder
28. oktober 2008 - 20:35 #3
Uha, det kan godt være farligt at anbefale en type MCU frem for en anden. Kan næsten ende i en religions krig. Jeg har selv arbejdet med MCU'er fra Texas Instruments og finder derfor dem nemme at arbejde med.

Hvis det f.eks. skal være fra Texas kunne det her produkt være en mulighed http://www.olimex.com/dev/msp-4619lcd.html

Texas har også nogle små usb development boards hvor man kan komme igang med udvikling på MCU'er. Man har ikke de vilde muligheder på dem, men de koster ikke alverden. En sådan kunne f.eks. være http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders/print/ez430-f2013.html hvor man får en simpel MCU og der er lidt temperatur sensor og diode på. Det er også muligt at få fat i alle pins'ene på controlleren og selv sætte kontakter og andet geil på den.

Hvis det skulle være PIC kunne den her være en mulighed http://www.olimex.com/dev/pic-maxi-web.html

Men du kan evt. prøve at se hvad der har ved olimex da der findes rigtig mange custom boards.

Hvis du selv vil igang med at lave dit eget keypad kan du måske få lidt inspiration fra den her side http://www.fiacopetti.it/keypad_v11_en.htm
Avatar billede safl Nybegynder
28. oktober 2008 - 23:51 #4
Ok tak for input!
Jeg tror måske at jeg hopper på en Atmel AVR da de har god tool understøttelse på linux.

Skriv et svar hvis du vil have point :)
Avatar billede m_soender Nybegynder
29. oktober 2008 - 08:40 #5
Svar. God fornøjelse med dit lille projekt