Avatar billede 7th Praktikant
29. oktober 2008 - 17:22 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Netkort med forkert IP og manglende gateway

Min nabo har en meget gammel bærbar med et PCMCIA netværkskort (tror det hedder således). Problemet er, at der ingen forbindelse er til internettet.

Jeg mener at tro, at jeg har fundet årsagen. Når jeg slår "ipconfig" op, så ser IP-adressen og standardgateway helt forkert ud.

IP-adressen: 2.0.0.0
Standardgateway: (er tom)

Jeg har prøvet at koble den til mit eget netværk, og pinge routeren, men jeg får intet svar tilbage. Kun på 127.0.0.x svares der tilbage (formoder at det er netkortet selv). Derudover har jeg udført "ipconfig /release_all" og "ipconfig /renew_all". Men det har ikke rigtig nogen virkning.

Hvad kan være galt, og hvordan tildeler jeg netkortet en korrekt IP-adresse og standardgateway?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. oktober 2008 - 18:19 #1
Det må kunne gøres under Egenskaber for Internetprotokol, under Egenskaber for det aktuelle netværkskort... Ellers tror jeg kortet er defekt.

Prøv at deaktivere evt. andre netværkskort via Kontrolpanel > Netværksforbindelser.
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2008 - 18:19 #2
Hvis det er en XP maskine, så prøv først nedenstående:
Hvis nettet ikke virker, hent de her to programmer:

http://cexx.org/lspfix.htm - eller som zip fil:  http://cexx.org/lspfix.zip

http://danborg.org/spy/Newnet/winsockxpfix.exe - Winsockfix.

Kør først LSPfix, sæt flueben i "I know what I am doing" klik på finish, genstart så burde det virke.
Virker det ikke (kan måske ikke få forbindelse til nettet igen)
Så kør det andet program, klik først på Reg-backup, og gem en kopi af din regdatabase, når det er slut klik på Fix, når den er færdig genstart og så skulle du gerne kunne komme på nettet igen.

(lspfix og winsockfix er ikke destruktive, De ødelægger ikke noget)  (kan være på disketter, hvis nødvendig og Usb)

tjek tillige i enhedshåndtering, at der ER et netkort og der ikke er gul/rød udrabstegn udfor netkortet.

Det kan være en idè at h-klik på kortet og vælg fjern. Genstart pc`en og lad windows finde og installere kortet igen

SaAndet der kan tjekkes er, at der i netværksforbindelser optræder en netværksforbindelse og når du h-klikker på, og går i egenskaber og tjekker følgende, at der er oprettet:
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til microsoft-netværk
Internetprotokol (TCP/IP)

Hvis de mangler, så klik på installer og tilføj den/dem der mangler.
Hvis OK, så m"markere" linien "Internetprotokol (TCP/IP)" og klik på knappen Egenskaber. På faneblad Generelt skal der være "prik" i "Hent automatisk en IP adresse" og i "Hent automatisk en DNS serveradresse"
Avatar billede 7th Praktikant
29. oktober 2008 - 19:10 #3
Glemte selvfølgelig at nævne OS: Win ME.

Jeg tror ikke netværkskortet er defekt - indstillingerne for det er "blot" forkerte.

Det er en gammel brugt bærbar. Den tidligere ejer havde et trådløst netkort. Jeg fjernede alt tilhørende software og Internetprotokol (TCP/IP) dertil. Internetprotokol (TCP/IP) til netkortet er der, og jeg har prøvet at fjerne og tilføje den igen - uden held.

Prøver de to programmer.
Avatar billede 7th Praktikant
29. oktober 2008 - 21:05 #4
De to programmer gjorde ikke nogen nævneværdig forskel. LSPfix fandt intet galt, og WinSockXP - jeg lavede en regbak, og kørte så en fix.

Det glædelige er dog, at jeg har løst problemet. Tilsyneladende var PCMCIA netværkskortet rangeret forkert. Det lå som nr. 1, mens adapter 0 var tom. Ved at fjerne kortet helt fra netværksindstillinger, lykkedes det at få "skubbet" det op som adapter 0 - og så virkede det :o)

Læg gerne et svar, tak.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. oktober 2008 - 21:35 #5
S'gerne... men kun point hvis du synes jeg har hjulpet. ;o)
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2008 - 21:57 #6
"Det lå som nr. 1, mens adapter 0 var tom"
Det PCMCIA, har du haft det flyttet fra en Pcmcia slot til en anden under dine forsøg på at få netværket til at virke?
Kan ikke huske om Win ME også laver en ny install. ved det, men det gør Win XP ihverfald og så registreres den i den nye slot - det skulle heller ikke være noget problem, men det kunne jo være at ME ikke har lavet den install. færdig, FØR du fjerner den og derefter installers påny :)
Avatar billede 7th Praktikant
29. oktober 2008 - 23:16 #7
Nej, beklager forklaringen :o) Der et kun ét slot, men via "ipconfig" kunne jeg se, at det var registreret som ethernet 1. Under ethernet 0 var der ingenting. Og da der intet internt netkort er, virkede det lidt mystisk. Da jeg af- og gen-installerede driveren, blev det rettet, så kortet røg op som ethernet 0.
Som sagt, det er en gammel brugt, og den tidligere ejer har vist både haft trådløs og tv installeret. Tror det var det som skabte en konflikt, da driveren til netkortet allerede var forsøgt installeret, da jeg fik pc'en i hænderne ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. oktober 2008 - 23:56 #8
Mange tak - og held og lykke med den "gamle". ;o)