Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 18:25 Der er 44 kommentarer og
8 løsninger

Hvilket netkort bør jeg købe?

Jeg skal ud og investere i et netkort, men har fundet ud af at der er stor forskel på priserne... Hvad er forskellen på et dyrt 10/100 Mbit netkort fra 3com til 449,- kr. og så et billigt 10/100 Mbit fra Surecom til 119,- kr.?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2001 - 18:33 #1
Kvaliteten, jeg ville købe 3COM kortet.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 18:36 #2
Hvilken slags kvalitet? Holdbarhed? Levetid? hastighed eller stabilitet?
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 18:37 #3
3Com helt sikkert!

Surecom er billigt, men noget værre skod!!

Desuden bliver 3Com installeret (for det meste) helt automatisk i nyere versioner af Windows, det gør surecom ikke!! Plus at det så også betyder en ekstra restart, med Surecom.

Der er så vidt jeg husker også livstidsgaranti på 3Com produkter!?
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 18:39 #4
Holdbarhed? Levetid? hastighed eller stabilitet?

All of the above for 3Com, dog skal det lige nævnes at Surecom kører samme hastighed :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2001 - 18:39 #5
3COM er ikke blevet så store på at sælge dyre produkter. Mit indtryk er atr de lever bedre op til standarterne, det giver så bedre stabilitet og hastighed. holbarhed og levetid har noget at gøre med håndtering af komponenterne, inden produktet, samt din håndtering af produktet når du montere det (ESD, Elektrostatisk beskyttelse).

Sådan er Kvalitet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juni 2001 - 18:44 #6
Jeg har brugt Level One FNC-0101 TX i et halvt års tid, og de fejler ikke noget, kostede 149 stykket.
Avatar billede loproc Praktikant
27. juni 2001 - 18:47 #7
3com er helt klart for dyre, og du betaler kun for navnet. Derfor vil jeg anbefale et hvilket om helst kort, med realtek chipset. De er billige, og jeg har aldrig mødt/hørt om problemer med dem... De kan VARMT anbefales...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2001 - 18:50 #8
Jeg har et realtek kort der ikke duer i PCI slot 1 og 3 på nogle af mine maskiner.

Det er derfor jeg bruger 3COM.

Jeg mener også at Gephion har ret i det med livstids garanti på 3COM
Avatar billede loproc Praktikant
27. juni 2001 - 18:53 #9
Men 3-com koster mesterslanten :)
Avatar billede tracker Nybegynder
27. juni 2001 - 18:54 #10
Har Også realtek kort 100mb...
Det kører vist med en 3COM chip, men betaler bare ik så meget, pga navnet!

Har aldrig haft problemer!
Avatar billede zeth Nybegynder
27. juni 2001 - 18:58 #11
LevelOne Fast Ethernet NIC 10/100.. det købte jeg til The Party 2K hvor de tog røven på mig :-), nå men whatever, det kører glimrende!

kr. 149,-.. billigt, ik? se det her..

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1644627892
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 19:03 #12
Hvad med et \"Unex Fast Ethernet\" det koster kun 115,- kr..?
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 19:03 #13
Hvad med et \"Unex Fast Ethernet\" kort, det koster kun 115,- kr?
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 19:11 #14
Jeg fik faktisk sådan et kort med den gang jeg fik internet igennem kabelmodem... Det har virket fint i vores gamle computer, jeg troede bare ikke det var så billigt!

Windows Me og 2000 parat... Bare stik det i og det virker!!! :o)

Så jeg har vel ingen grund til at styrte ud og købe et til 449,- når jeg kan købe et magen til det jeg har for 115,-
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juni 2001 - 19:13 #15
Der er sørme mange og vælge i mellem:
http://www.unex.com.tw/products/adapters/index.html

De ligner jo alle andre, men prisen er attraktiv ;o)
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:20 #16

Har lige checket. Der ER livstidsgaranti på 3Com :)

Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juni 2001 - 19:23 #17
Med den udvikling der sker på elektronik fronten, nye standarder og hvad ved jeg, syntes jeg det er ret illusorisk med livstidsgarantier, der kommer snart noget der er smartere, mindre og hurtigere.
Avatar billede nuna Nybegynder
27. juni 2001 - 19:38 #18
Køb sandberg netkort, de er de billigste. og ganske udemærkede.

kig her: http://www.sandberg.it/sandberg/hardware/13035.HTM
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. juni 2001 - 19:41 #19
Livstidsgaranti?  Altså der er garanti på skidtet indtil det går i stykker? :o)
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 20:05 #20
Retaxes: Yep, men vil du ud og købe fiber/leder grej sådan lige med det samme? Nopez.. Og alle andre giver kun 1 års garanti. Så er det da rart at vide at du har et netkort, indtil den dag at vi dødelige også får råd til det nye legetøj :)

eltempogigante: Nopez. Man sender bare kortet til 3Com dropzone, og ca. 7-14 dage efter har du et nyt kort :)

Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 20:09 #21

Men jeg siger ikke, at Dlink og de andre kort er dårlige! Bare at 3Com har nogle fordele som de andre ikke har :)

Men Surecom VED JEG er noget crap :)
Avatar billede steep30 Nybegynder
27. juni 2001 - 20:23 #22
Slip slanterne og køb et 3Com. Jeg har haft dårlige erfaringer med Realtek, men efter jeg skiftede til 3Com kører svinet bare perfekt. Netkort er en \"engangs\" investering i forhold til så meget andet, og så kan man sku ligeså godt købe kram!
Avatar billede tracker Nybegynder
27. juni 2001 - 21:56 #23
JAMEN.... så køb dog et 3COM, der er livsgaranti!!
Altså hvis du er villig til at betale EKSTREM overpris..! Et \"normalt\" netkort kan sagtens køre optimalt i mange, mange år, så fu*k dog 3COM og køb noget billigt lort. Til den tid, hvor kortet engang dør ( ca. 2050 ) er der nok udkommet noget nyt, så du skipper dit gamle!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juni 2001 - 22:23 #24
tracker> Lige mine ord ;o)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 07:50 #25
Ehehehe....

Jeg tror tracker og retaxes er skotter :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. juni 2001 - 09:02 #26
Retaxes>> Livstids garanti har jo ikke noget med udviklingen at gøre. Men der i mod noget at gøre med den kvalitet man forventer at kunne leve op til.

Gephion>> Mit råd, 3COM, men vi vil gerne høre hvad du vælger.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 13:12 #27
Ikke Skotte, men fattig!
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 13:58 #28
James_t: Jamen jeg kører da rent 3Com, da det er vigtigt for mig at tingene virker 100% og/eller jeg kan stole på at de gør det! Og det ved jeg jo med 3Com :)

Retaxes: Jeg er sku heller ikke lavet af penge, men lad os nu sige at de billige kort holder et gennemsnit af et år. Så vil du i løbet af 4 år allerede have betalt det samme som du ville for 1 3Com kort.

Det er ikke så meget den livstidsgaranti det drejer sig om, men det faktum at 3Com har været med lige fra starten, så deres erfaring er LANGT STØRRE end feks. D-link. Derfor har du større sikkerhed for at få et godt produkt :)

Og de billige mærker er der jo en grund til at de er, billige altså :) Ligesom med alt andet!

Det to ting, pris + kvalitet går jo hånd i hånd ligesom med alt andet. Mad feks. Billig plade chokolade, tjah, hvor meget ægte cacao er der i sådan en? Ikke noget, for der bruge de vekao o.lign istedet.

Så hvis du vil have RIGTIG god, kvalitets chokolade med CACAO, så koster det lidt mere, men jeg kan garanterer dig du ikke bliver ked af at have brugt de ekstra penge :)

(Har arbejdet som kok i 6 år :) )

Mine 2 cents ;)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 14:02 #29
Loproc: Jah, 3Com koster mesterslanten, men nej, du betaler ikke kun for navnet. Du betaler for kvalitet, driftssikkerhed og garanti :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 14:18 #30
gephion> Hvorfor skulle de billige kun holde 1 år, de kan køre i årevis!
Avatar billede perp Nybegynder
28. juni 2001 - 14:37 #31
min mening er at du skal købe et D-Link har selv 3 og mange af mine venner har dem oxo det er kanon kvali til ok pris. det kan bl.a. oxo købes her --> http://www.pc-netto.dk/default-edb.asp?ProductGuid=DFE-538TX

PS. der er oxo lifetime garanti på d-link =)
håber det hjælper =)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 14:54 #32
Retaxes: Hvor har jeg skrevet det? Jeg har givet et EKSEMPLE, IKKE en påstand. Læs hvad der står :)

Okay okay. Jeg VED med 100% sikkerhed at driftslængden og driftssikkerheden ER meget lang med 3Com kort. Det kan jeg feks ikke vide med Surecom eftersom produktet næsten lige har ramt de danske hylder :)

Men derfor siger jeg IKKE at alle de andre kort er noget skod der går istykker efter 3 dage!!!

Men eftersom de flest af de andre mærker ikke har været særligt længe på banen kan jeg jo ikke vide om de giver mig den samme driftssikkerhed. DERFOR vælger jeg at bruge \"mesterslanten\" for at få et produkt hvor jeg KAN være sikker :)

D-link undtaget, for de har efterhånden også været med så lang tid at man efterhånden kan sige det samme om dem, livstidsgaranti eller ej :)

Surecom derimod er noget helt andet. Er (næsten) lige kommet ind i landet, bliver ikke autoinstalleret under hverken ældre eller nyere versioner af Windows, til trods for at Surecom har eksisteret i snart 15 år!

Udover det er deres trådløse produkter ustabile og utroligt svære at configurerer ordenligt! Men sjovt nok, når man bruger D-links drivere til Surecoms trådløse LAN, så spiller det MAX :)

Men hvad. De bliver jo også produceret på samme fabrik :)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 15:00 #33

Surecom, du får(lidt mindre)hvad du betaler for.
D-link, er et rigtigt godt kort til prisen.
Intel, dyrt, ikke specielt supergodt.
Macromate, dyrt til kvalli, når vi snakkker NIC´s.
Unex, også et godt kort til prisen.
LevelOne, er et rigtigt godt kort til prisen.

Erd er nogen der har andre?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 15:05 #34
Retaxes: Jeg er sku heller ikke lavet af penge, men lad os nu sige at de billige kort holder et gennemsnit af et år. Så vil du i løbet af 4 år allerede have betalt det samme som du ville for 1 3Com kort.

Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 15:08 #35
Er der ikke mange ting her der er hypotetiske ;o)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 15:09 #36
\"men lad os nu sige at de billige kort holder et gennemsnit af et år.\"

Alstå en hypotetisk teori :)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 15:11 #37
Det er den \"lad os nu sige\" bid, der gør udfaldet :)
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 15:15 #38
Erhmm... Nu er det vist mig der ikke læser hvad der står :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 15:21 #39
Det er også lige meget, jeg kan godt gi\' dig ret i at kvalitet betaler sig, men har man ikke råd til en Rolls Royce så kan en Opel godt transportere en et stykke vej, eller er det en dårlig sammenligning!?
Avatar billede perp Nybegynder
28. juni 2001 - 15:47 #40
ja det er squ en dårlig sammenlign. =) hehe der er squ mange af de gamle kadetter der stadig køre og de holder squ længe endnu men tilbage til netkort hvis man køber et d-link til 3com halve pris får man et netkort der er ligeså effektivt, holdbart, og hvad man ellers kan sige om netkorts =) og et d-link holder squ ligeså lang tid som 3com men det er oxo ligemeget da der er lifetime på =) derfor mener jeg at man ikke skal købe et 3com kort når man kan få et lige så godt kort i et d-link til den halve pris :D
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
28. juni 2001 - 17:48 #41
Okay det var et hedt emne! Men jeg har fundet ud af at de billge Unex netkort også har livstidsgaranti!!! (Som dyre 3com), så hvorfor købe et 3com? Unex kortet understøttes af både ME og 2000 og virker lige så snart man sætter det i maskinen! :o)
Avatar billede nuna Nybegynder
28. juni 2001 - 18:15 #42
ja, hvad med bare at uddele din points
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 19:06 #43
Tænk, mine netkort virkede osse lige så snart jeg havde sat dem i - 100Mb/s, men det er jo osse noget billigt lort ;o)

perp> Sjovt nok kan jeg nu godt lide de gamle Kadetter, og man kan undre sig over at der ikke kører tilsvarende lige så mange Ford Siesta rundt, men de er rustet op for længe siden ;o)
Avatar billede tracker Nybegynder
28. juni 2001 - 19:46 #44
Sjovt...
Jeg syntes 3Com kan være helvedes svære at installere korrekt, mens mit ikke livsgaranterede,
tusind år gamle netkort, virker faktisk uden nogen speciel opsætning!
Avatar billede gephion Nybegynder
28. juni 2001 - 19:48 #45
Well, det ser ud som om at dem der er \"anti 3Com\" vist ikke rigtigt har fattet, hvorfor vi \"pro 3Com\" vælger at bruge mesterslanten. (grinere udtryk ,loproc :) )

Men fair nok, det er da rart at der er så mange valgmuligheder at vi sådan i det små kan banke en lille \"NIC krig\" op, som vi så kan sammenføre med Linux VS Microsoft :D
Avatar billede gephion Nybegynder
29. juni 2001 - 09:40 #46
Iøvrigt, vil jeg lige nævne at min afsky overfor Surecom KUN gælder deres NIC´s, og IKKE deres hub´s og switches, der er ganske udemærkede :)

Er der btw: en af Jer D-link ninja´s der ved om D-link har en lowprice \"managed switch\" 24 ports på markedet, da jeg skal bruge sådan en svend??
(Har desværre ikke 12kilo til en 3Com)

Men det må IKKE være Nway shit!  :)
Avatar billede perp Nybegynder
30. juni 2001 - 14:37 #47
geph --> tja du kan selv tjekke det ud hved ikke helt præcis hvad du ønsker dig =) --> www.dlink.dk under produkter =) du kan oxo godt bruge www.dlink.com men den danske er mere overskuelig :D

det skal lige siges geph jeg kender mange der buger d-link til deres servere men ikke særlig mange der bruger 3Com og jeg har endnu ikke hørt om nogle der har haft probs med d-link eller for den sag skyld 3com =) men det er jo ikke helt det der er spørgsmålet =)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
01. juli 2001 - 19:18 #48
Hør godt efter: Ingen har givet noget reelt svar! Det hele har kun drejet sig om hvad folk synes! Ingen har kunnet forklare hvorfor og hvordan!

I får alle point, men i skal ikke være stolt af dem!!!
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
01. juli 2001 - 19:21 #49
Nuna får ikke point for at have brokket sig!!!
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
01. juli 2001 - 19:22 #50
Ups der var du heldig NUNA...
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2001 - 20:20 #51
Takker for points ;o)
Avatar billede nuna Nybegynder
02. juli 2001 - 03:03 #52
Dem går jeg heller ikke efter :-D