Avatar billede thesqunk Nybegynder
05. november 2008 - 23:53 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Intet signal fra grafikkort

Hej Eksperter.

Jeg sidder med en helt nysamlet computer og har lidt problemer.

Jeg får ikke noget video-signal, når jeg tænder for PC'en og grafikkortets blæser kører for fuld hammer, men viser intet. Der er et lille grønt LED lys ved siden af DVI udgangene som lyser grønt, som om alt var som det skulle være.

Der er intet onboard grafikkort på mit bundkort, så har ikke mulighed for at tjekke noget som helst, den vej.

Bundkortet er et Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI og grafikkortet er et XFX GeForce 9800GTX+

Jeg har ikke sat nogen HDD i maskinen endnu. Det har vel intet at sige?

Mvh Nikolaj
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 01:44 #1
Jeg har nu prøvet med et andet grafikkort, og dette afgiver heller ikke noget videosignal.
Dog kører blæseren på dette grafikkort ikke i samme høje hastighed. Stadig ingen bud?
Avatar billede Jensen DK Novice
06. november 2008 - 06:54 #2
Har du husket det 4 benede stik som skal sidde i nærheden af CPUen?
Avatar billede peet-49 Novice
06. november 2008 - 08:28 #3
Hvor stor PSU har du i maskinen??
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 10:04 #4
700W - ligeledes helt ny.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 10:06 #5
Det 4 benede stik har jeg husket, ja. Det er jeg ret sikker på. Alle blæsere kører, og LED dioder på bundkortet lyser også som de egentlig skal.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 10:38 #6
Har forsøgt at rokere mine ram-blokke, tage batteriet op og i igen, clearet CMOS og igen prøvet med begge grafikkort, men stadig uden resultat.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. november 2008 - 10:41 #7
Så ville jeg prøve med en anden skærm hvis du har mulighed for det.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 10:42 #8
Det er også gjort. Skærmen var ligeledes helt ny. Forsøgte med en anden velfungerende skærm. Stadig intet signal.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. november 2008 - 11:00 #9
Så kan det være dit kabel fra PC til skærm der er defekt,det har måske fået et knæk.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 11:09 #10
Begge skærme jeg har prøvet har været med egne kabler. De er dog med VGA stik, men der fulgte en lille VGA til DVI plug med mit grafikkort.
Skal selvfølgelig have testet om det kan være denne som er defekt, men synes det virker lidt søgt, blot at sige det er den der er problemet.

Er stadig lidt bekymret over at mit grafikkorts blæser kører i så høje omdrejninger? Andre bud?
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 11:31 #11
Nu fik jeg prøvet med en anden VGA/DVI plug. Stadig intet signal.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 13:02 #12
Grafikkortet er nu testet i en anden maskine, og virker upåklageligt.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 13:40 #13
Kan jeg på nogen som helst tænkelig måde blive klar over om problemet skyldes min CPU eller mit mainboard, når der ikke er noget billedesignal?
Avatar billede Jensen DK Novice
06. november 2008 - 13:51 #14
Der er nok ikke andet at gøre end at prøve sig frem, det nemmeste er at prøve en anden CPU.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 13:53 #15
Det er klart.
Men er det sandsynligt at en defekt CPU ville bevirke bundkortet og herigennem grafikkortet til ikke at sende et videosignal?
Avatar billede Jensen DK Novice
06. november 2008 - 15:13 #16
Ja det kan det godt, er CPUen defekt så kommer der ingen billed.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 16:45 #17
Jeg har nu skilt PC'en ad, men er kommet til at tænke på om CPU'ens blæser (det er en BOX'ed processor), kan have være årsagen til balladen?

Kan det bevirke at processoren ikke fungerer korrekt, hvis den ikke er sat ordenligt fast? For det baksede jeg godt nok en del med at få den til da jeg samlede den, og er ikke sikker på den sad 100% som den skulle.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. november 2008 - 17:46 #18
Selvom den sad forkert burte der komme et billed frem, og så først lukke af når den blev for varm, du har vel husket kølepasta mellem køleklods og CPU.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. november 2008 - 18:00 #19
Jeg har ikke selv sat noget på i hvert fald. Men der sad noget fedtet grå tyggegummi under køleren og på processoren, så det gætter jeg på at jeg har "husket"?

Nu er det særeste lige sket. Jeg har adgang til en anden PC som jeg mente havde samme CPU-sokkel. Jeg tager processoren ud og konstaterer at det har den ikke. Så børster jeg cpuen lidt for støv og fjerner lidt indtørret kølepasta og sætter den i igen. Jeg kan ikke få sat køleren ordenligt på, og nu er jeg løbet ind i præcis samme problem, bare med den gamle/anden computer. Intet videosignal, resten ser ud til at køre.

Nu bliver jeg mistænksom. Mon det er CPU'en den er gal med i den anden også? De to computere har INTET til fælles, udover problemet.

Hvad er det jeg ødelægger med mine fummelfingre? Jeg er nænsom ved processoren og løfter og sænker den stille og roligt.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. november 2008 - 18:55 #20
Prøv at læse lidt omkring kølepasta her http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/

Og for det første sagde jeg ikke det var dit kabel,jeg sagde det kunne være dit kabel..Du må forstå at der kan være flere årsager til dit problem.Så man nød til at bruge udelukkelses metoden,især når man som os ikke sidder ved din computer..Så du må finde dig i at få kommentarer der som du siger er søgt,ellers står folk af herinde..
Avatar billede Jensen DK Novice
07. november 2008 - 07:00 #21
Du har vel ikke fået bukket nogle af benene på CPUen eller sat den forkert ned, det tyder det på når du ikke kan få køleren på, du må ikke undlade kølepasta, for så brænder CPUen af.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
07. november 2008 - 10:58 #22
Corleonedk, det er jeg jo selvfølgelig med på. Jeg forstod hvad du skrev, og fik det jo selvfølgelig også testet. Beklager mit ordvalg, hvis det har stødt dig. Og længe leve udelukkelsesmetoden!

Efter hvad jeg kan læse mig til, må jeg hellere på købt mig en smule kølepasta. Har svært ved at bedømme hvor vidt det der sidder på, er for tørt nu. Jeg er ret sikker på at CPU'en sad som den skulle.

Jeg har bestilt et nyt bundkort. Kassen jeg fik det gamle i, bar præg af at have været åbnet, så jeg havde været i kontakt med forretningen, og sagt at det måske ville komme retur, hvis jeg oplevede problemer med det.
Avatar billede Jensen DK Novice
07. november 2008 - 12:37 #23
Der skal et meget tyndt lag kølepasta på berøringsfladerne, for meget virker modsat.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
07. november 2008 - 15:25 #24
Det forstod jeg ud fra artiklen. Hvor forsigtig skal jeg være med at skrabe den gamle kølepasta af? Hvor sart er sådan en processor egentlig?
Avatar billede Jensen DK Novice
07. november 2008 - 15:37 #25
Man kan skrabe det værste af forsigtigt, og så bruge renset bensin til sidst.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
07. november 2008 - 17:51 #26
Jeg takker for pasta-hjælpen.
Nu har jeg fået samlet computeren.
Jeg fik en forskrækkelse da det gik op for mig, at mit nye bundkort skulle bruge en ATX12V 4-PIN connector, men det har jeg (forsøgt) løst med en sekundær 300W strømforsyning (udover den primære på 700W).
(http://www.eksperten.dk/spm/851956)

300W PSU'en virker fint, men jeg kan ikke få startet systemet.

Det kører i et kort øjeblik og slukker så igen. Kan det skyldes mit noget tvivlsomme PSU setup? Eller er det bare endnu et tegn på at det er min CPU der er defekt?
Avatar billede Jensen DK Novice
08. november 2008 - 06:55 #27
Det er nok ikke smart at bruge 2 PSU til samme bundkort, du kan risikere at det brænder af, det ville være lykken hvis du kunne låne en eller anden CPU som passer til bundkortet og så se om den starter op.
Avatar billede mortenbb Nybegynder
21. november 2008 - 23:39 #28
Jeg er lidt interesseret da jeg har samme prob. - hvad er resultatet Nikolaj?
Avatar billede Jensen DK Novice
22. november 2008 - 07:10 #29
Ja vi kunne godt bruge lidt tilbagemelding.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. december 2008 - 12:43 #30
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede thesqunk Nybegynder
02. december 2008 - 09:28 #31
Beklager ventetiden. Jeg er rejst til udlandet, og har ikke haft mulighed for lige at tjekke med tråden.

Abit Fatal1ty bundkortet var defekt. Det slog PC-reperatøren fast.
Min Chill CP-700M havde en 8-pins ATX12V connector, som selvfølgelig kunne deles i to.
Det havde jeg ikke selv set og reperatøren bootede mit system op med ASUS bundkortet første gang. To strømforsyninger, omend kun til test, kan altså ikke anbefales.
Alt virker nu upåklageligt.

Mortenbb > Skriv endelig hvis der er mere du er i tvivl om.

Corleonedk kan evt. smide et svar, og så skal jeg nok sørge for at lukke spørgsmålet hurtigst muligt.

Tak for hjælpen slibidor. Det var pænt af dig at lægge tid og kræfter i mit problem.

Mvh Nikolaj
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. december 2008 - 09:44 #32
Det var godt det blev løst Nikolaj :)
Avatar billede thesqunk Nybegynder
04. december 2008 - 22:19 #33
Jeg takker også mange gange for hjælpen!
Nikolaj
Avatar billede mortenbb Nybegynder
06. december 2008 - 16:48 #34
Tak for tilbagemeldingen - jeg har stort set samme problematik - og sender nu min pc til reparatør.