Avatar billede jankovich Nybegynder
13. november 2008 - 20:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde fejlen (LaTeX)

Hey eksperter..

Jeg har kodet et LaTeX dokument til en matematik aflevering. Men jeg får en error der lyder:

"! Package inputenc Error: Keyboard character used is undefined
(inputenc)                in inputencoding `latin1'.

See the inputenc package documentation for explanation.
Type  H <return>  for immediate help."

Samt en der lyder:

"l.63 ...r rotation, spejling og forstoerrelse på é
                                                  n gang. Dog vil det stadig...

?"

Som bare er et fragment af noget af det skrevne tekst.

Her er LaTeX koden:

\documentclass[11pt,a4paper]{article}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[T1]{fontenc}

\usepackage{amsmath,amssymb}

\begin{document}

\section*{Opgave 1.1}
\subsection*{Delopgave (a)}
Da $A$ og $B$ begge er kvadratiske matricer kan jeg tage potenser af $A^{i}$ hhv. $B^{i}$
\subsection*{For udregning af potensmatricerne}
$A,A^{2},A^{3},...,A^{19},A^{20}$ og $B,B^{2},B^{3},...,B^{19},B^{20}$ venligst se vedlagte Maple worksheet.

Jf. NVP saetning 1.4.7 der siger at for en $n \times     n$ matrix og et naturligt tal $k$ defineres den $k'te$ potens $A^{k}$ af $A$ ved $A^{k}=A...A$ ($k$ faktorer).
Specielt bemaerkes at $A^{1}=A$. Samme argument gaelder matricen B og dens tilhoerende matrixprodukter.

\subsection*{Delopgave (b)}
\subsection*{For udregning af potensmatricerne}
$C D^{1} F,C D^{2}F,C D^{3}F,...,C D^{19}F,C D^{20}F$ venligst se vedlagte Maple worksheet.

Den simple sammenligning af $C D^{1}F,C D^{2}F,C D^{3}F,...,C D^{19}F,C D^{20}F$ og potensmatricerne for $A$ er saadan set bare at de (potensmatricerne) er de samme.

\subsection*{Delopgave (c)}
For den invertible matrix $A$ gaelder jf. NVP saetning 1.5.4 (3) at
\begin{equation}
A A^{-1} = E \qquad \text{og} \qquad A^{-1} A = E
\label{invers}
\end{equation}

Denne definition kan jeg bruge til at vise at $F$ er den inverse til $C$, ved at gange de to matricer sammen og så kigge på om jeg det giver enhedsmatricen $E$.

Paa vedlagte Maple worksheet har jeg ganget de to matricer $C$ og $F$ sammen.
Det ses at matrixproduktet $C F$  og matrixproduktet $F C$ er en diagonalmatrix hvori alle diagonalelementer er lig 1, derfor er matrixproduktet $C F$ og samt matrixproduktet $F C$ en enhedsmatrix.

Da har jeg fra NVP saetning 1.5.6 at hvis $A$ og $B$ er en $n \times n$ saaledes at $A B=E$ og $B A=E$ da er $A$ (og $B$) regulaer, og $A^{-1}=B$ og ($B^{-1}=A$).
Dette argument er nok til at sige at der gaelder $F=C^{-1}$ da udtrykket (4) jo er definitionen paa den inverse matrix.

Baseret paa den viden kan jeg nu se paa sammenhaengen mellem resultatet i delopgave a og resultat i delopgave b. Baade da jeg tog potenser af $A$ og da jeg tog potenser af $D$ ganget med $C$ og $F$ fik jeg de praecist samme matricer. Jeg har
\begin{equation}
C D^{i} F=A^{i}
\end{equation}

Mangler noget forklaring

\section*{Opgave 1.2}
\subsection*{Delopgave (a)}
For tegning af figurer, venligst se vedlagte Maple worksheet.

\subsection*{Geometrisk beskrivelse af hvordan afbildningerne virker}

\begin{itemize}
\item Figuren {\verb+aa+} (her symboliseret ved groen). Figuren er foerst drejet om orego, herefter spejlet i  ${y-aksen}$
\item Figuren {\verb+bb+} (her symboliseret ved roed) Figuren er spejlet i ${y-aksen}$ ({\verb+bb+} er en enhedsmatrix hvis foerste raekke er blevet ganget med -1)
\item Figuren {\verb+cc+} (her symboliseret ved blaa) Figuren er fordoblet, herefter spejlet i ${y-aksen}$.
\item Figuren {\verb+dd+} (her symboliseret ved gul) Figuren er foerst spejlet i ${x-aksen}$, hvorefter den er drejet omkring orego
\end{itemize}
\subsection*{Delopgave (b)}

Jeg kan umiddelbart se at den røde figur er rotation, spejling og forstoerrelse på én gang. Dog vil det stadig vaere muligt at klare denne forandring af figuren med en matrixafbildning.
Hvis man kigger på den lyseblaa figur, er det ikke muligt at ligge vaerdier til $x$- og $y$-vaerdierne for figuren. Derfor vil den lyseblaa figur ikke være mulig at lave med en matrixafbildning.

\end{document}
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. november 2008 - 21:00 #1
Den fortæller dig at bogstavet 'é' ikke eksisterer i den tegnkodning, du har valgt (latin1). Det står i denne forbindelse: 'spejling og forstoerrelse på én gang'. LaTeX og tegnkodning er noget rod...
Avatar billede jankovich Nybegynder
13. november 2008 - 22:03 #2
Ok cool.

Hvad så med den her?

"! Package inputenc Error: Keyboard character used is undefined
(inputenc)                in inputencoding `latin1'.

See the inputenc package documentation for explanation.
Type  H <return>  for immediate help."
Avatar billede jankovich Nybegynder
13. november 2008 - 22:06 #3
Eller den her fx.

"l.33 ...gange de to matricer sammen og så kigge på
                                                  om det giver enhedsmatric...

?"
Avatar billede jankovich Nybegynder
13. november 2008 - 22:07 #4
Og desuden..

Ved du for resten om det er muligt at benytte æ,ø,å i LaTeX?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. november 2008 - 23:06 #5
Som udgangspunkt er det du gør helt korrekt. Nedenstående virker fint  (windows, iso-8859-1). Det man kan overveje er om du faktisk anvender latin1=iso-8859-1 ? Men prøv gerne først en kopi af nedenstående.

\documentclass[11pt,a4paper]{article}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[T1]{fontenc}

\usepackage{amsmath,amssymb}

\begin{document}

\section*{Opgave 1.1}
\subsection*{Delopgave (a)}
æ ø å á é ü

\end{document}
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
14. november 2008 - 08:51 #6
Dine æ, ø og å må være indkodet i noget andet end latin1 siden det ikke virker. Der findes escape-sekvenser for de danskebogstaver så du kan skrive \ae for æ osv.
Avatar billede jankovich Nybegynder
14. november 2008 - 10:54 #7
@ erikjacobsen

Hvis jeg prøve med det du har specificeret får jeg flg. fejl:

"! Package inputenc Error: Keyboard character used is undefined
(inputenc)                in inputencoding `latin1'.

See the inputenc package documentation for explanation.
Type  H <return>  for immediate help.
...

l.13 æ ø å
          á é ü
?

! Package inputenc Error: Keyboard character used is undefined
(inputenc)                in inputencoding `latin1'.

See the inputenc package documentation for explanation.
Type  H <return>  for immediate help.
...

l.13 æ ø å á
            é ü
?

! Package inputenc Error: Keyboard character used is undefined
(inputenc)                in inputencoding `latin1'.

See the inputenc package documentation for explanation.
Type  H <return>  for immediate help.
...

l.13 æ ø å á é
              ü
?

! Package inputenc Error: Keyboard character used is undefined
(inputenc)                in inputencoding `latin1'.

See the inputenc package documentation for explanation.
Type  H <return>  for immediate help.
...

l.13 æ ø å á é ü

?"
Avatar billede jankovich Nybegynder
14. november 2008 - 10:57 #8
Jeg har nu prøvet \ae istedet for æ, \aa istedet for å og \o istedet for ø. Men jeg får de samme fejl igen..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. november 2008 - 11:53 #9
Dvs du får de samme fejl ved á é ü - ikke?  Husk lige at du skal skrive noget i retning af:  b\ae{}r  (bær).

Gemmer du filen som ANSI/iso-8859-1 eller som UTF-8 eller noget helt tredie?  Hvilken editor? Hvilket tex-system? Hvilken maskine/OS?
Avatar billede jankovich Nybegynder
14. november 2008 - 12:09 #10
Jov præcis. For at skrive fx. grøn skrev jeg i koden gr\o n
Jeg aner ikke om filen er ANSI/iso-8859-1 eller UTF-8. Til at skrive koden bruger jeg TeXShop, jeg aner ikke hvilket tex-system det er.

Og jeg kører på en mac OS X Version 10.4.11
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. november 2008 - 13:29 #11
Jeg kender ikke TeXShop, men den kan (google) i hvert fald skrive filer i utf-8. Prøv noget i retning af "Save As" og se hvilke muligheder det giver.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2008 - 14:31 #12
Skift 'latin1' ud med 'utf8' eller 'applemac' (prøv med 'utf8' først)

TeXShop er en editor det er ikke et LaTeX system (der er mange som forveksler deres editor med LaTeX selv, men de to har ikke noget at gøre emd hinanden).

Problemet er at på det binære niveau koder forskellige systemer f.eks. æøå forskelligt. Så de bit-sekvenser som LaTeX skal læse for at få et æ afhænger af hvilken encoding filen er gemt i. Det er dette man angiver ved inputenc pakken.

Du kan selv omkonfigurere TeXShop til at bruge noget andet og du kan dermed også slå p hvad den anvender lige nu. Det står et sted under konfigurationen af TeXShop.
Avatar billede jankovich Nybegynder
14. november 2008 - 23:34 #13
'utf8' virkede ikke, det gjorde ' applemac' derimod. Skal jeg så bare bruge det fremover, til alle TeX dokumenter?
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2008 - 00:07 #14
Hvis du vil bruge din MAC og TeXShop frem over så, ja.

Men som nævnt kan du sagtens omkonfigurere TeXShop til at den gemmer i en anden encoding. Det gælder dog først fra det næste dokument.
Avatar billede jankovich Nybegynder
16. november 2008 - 11:59 #15
Det er cool. Jeg benytter bare 'applemac' fremover:)

Vil I dele point eller hvordan?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 13:05 #16
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 13:16 #17
Hvis Erik ikke vil have nogen så behøver jeg heller ikke. Han kom jo med svaret.

Dette med encodings er noget værre hø som overrasker mange nye brugere, men der er desværre ikke så meget vi kan gøre ved det andet end at håbe at fremtidige TeX engines selv bliver i stand til at finde ud af det.
Avatar billede jankovich Nybegynder
17. november 2008 - 18:56 #18
Okay cool cool..

Jeg siger i hvert fald tak for hjælpen. Og vil så give mig i kast med din LaTeX bog daleif:)
Avatar billede jankovich Nybegynder
03. december 2008 - 13:46 #19
asdf