Avatar billede eskidead Juniormester
16. november 2008 - 09:49 Der er 7 kommentarer

RAM type til MSI bundkort

Jeg har et MSI K9N SLI bundkort i min computer og vil gerne have nogle flere RAM i (der sidder kun 2x512 i nu). Men det har vist sig at være en tilsyneladende besværlig opgave.
Jeg kan intet information finde om, hvad det er for nogle RAM, da der ikke står noget mærke eller model trykt, så jeg går ud fra det er nogle no-name. Det eneste jeg ved er, at det er PC5300 DDR2.
Jeg bestilte først 2x1 GB Kingston (samme hastighed og DDR type selvfølgelig), men computeren nægtede at starte op, når de sad i, selv hvis de gamle også sad i. Men da de virkede upåklageligt i min brors maskine, gik jeg ud fra at de ikke var kompatible med mit bundkort, så de blev sendt tilbage.
Så har jeg prøvet med Samsung og endelig Corsair (valgte nøjagtig den type de selv havde anbefalet iflg. http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=468667 ) men stadig samme resultat, computeren starter ikke op, men står blot og hyler (RAM-fejl).

Da ekstra RAM lige nu er den billigste måde for mig at få noget mere hastighed og stabilitet i computeren (så jeg ikke skal høre HD'en knokle så meget) vil alle forslag modtages med glæde.

Hilsen Henrik
Avatar billede peet-49 Novice
16. november 2008 - 09:52 #1
Der sidder 240pins DDR2 ram i boardet.
Avatar billede peet-49 Novice
16. november 2008 - 09:53 #2
Jeg har samme bundkort, og det tager alle typer(240pins) uden, at nægte opstart.
Avatar billede peet-49 Novice
16. november 2008 - 09:54 #3
Det kører dog dual, så du skal parre rammene.
Avatar billede eskidead Juniormester
16. november 2008 - 10:37 #4
Hvis du med parre mener sætte dem parvis er det naturligvis også det jeg gør. Jeg har både sat dem i de samme slots som de gamle sad i, byttet rundt på klodserne og sat dem parvis i de andre slots, men det hjælper intet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2008 - 13:34 #5
DIMM1 og DIMM3 tilhører samme kanal, og i manualen står der: for at sikre boot, skal DIMM! være den første slot du monterer klodsen i.

Bundkortet understøtter PC4200, PC5400 og PC 6400.

Hvis den stadig ikke vil starte, kan du prøve at fjerne de 220 volt, og så tage det lille batteri ud af bundkortet i et minuts tid. Husk hvordan det sidder.
Batteri i først så de 220 volt. Husk ved første start af gå i BIOS og load Optimized defaults, alternativt Failsafe defaults. Gem og exit til reboot.
Avatar billede eskidead Juniormester
17. november 2008 - 01:18 #6
Peet49, hvordan er dine RAM timings og volt? Har en mistanke om at jeg har købt RAM med for høj volt spænding...
Avatar billede peet-49 Novice
25. november 2008 - 11:11 #7
Timing på mine ram er i bios sat til auto