Avatar billede arkoh Nybegynder
20. november 2008 - 14:20 Der er 11 kommentarer

HP bærbar lukker ned uden varsel! HJÆLP!

Jeg er nu nået til enden af hvad min egen formåen og research kan udrette af mirakler, og jeg ser ikke anden udvej end at søge om hjælp fra dette fantastiske forum.

Jeg sidder med en HP bærbar, mobile workstation nw8240 (ca. 2,5 år gammel) styresystem XP Pro, som opfører sig håbløst! Jeg vil forsøge at beskrive alle mulige symptomer som jeg har observeret dem i den måned det nu snart har stået på! Men bær over med mig, og spørg meget gerne ind, hvis ikke jeg lykkedes med at beskrive dette udførligt nok!

Symptomer
1. For en måneds tid siden begyndte den så at lukke ned uden advarsel. Dvs, jeg sidder og skriver i et tekstprogram, surfer på nettet (ikke grafik eller processerkrævende handlinger!) og så… sort skærm! Uden advarsel og fejlmeddelelse!
2. Dette at den lukker ned uden varsel sker også til tider uden at jeg har gang i noget, hvor computeren bare står og venter, dvs uden processoraktivitet!
3. Når den så er lukket ned forsøger jeg at starte den op igen, og her sker der en af flere forskellige ting!...
3a. Den starter op (kan høre fan ”og andet”), sort skærm, går ikke på HP logo… og lukker ned (lyd som når den lukker ned på almindelig vis!)
3b. Den starter op (kan høre fan ”og andet”), sort skærm, går ikke på HP logo, men bliver i sort skærm, den kører men jeg bliver nødt til at ”trække stikket på den”, for at få den til at starte op igen!
3c. Den starter op (kan høre fan ”og andet”), går på HP logo opstartsskærm… og lukker så ned (lyd som når den lukker ned på almindelig vis!)
3d. Den starter op (kan høre fan ”og andet”), går på HP logo opstartsskærm… og går derefter i sort skærm med blinkende curser oppe i venstre hjørne. Intet virker derfra, reagerer ikke på nogle taster overhovedet og jeg bliver nødt til at ”trække stikket på den”, for at få den til at starte op igen!
3e. Den starter op uden problemer!

Hvad jeg har forsøgt:
4. Jeg har forsøgt at starte op med batteri alene, med adapter alene samt med begge.
5. Jeg har kørt virusprogrammer, malware programmer osv, ingen forskel!
6. Har forsøgt at deaktivere mit netværkskort. Ingen forskel!
7. Jeg har forsøgt mig med at formatere hele harddisken og geninstallere XP igen, samt alle nødvendige HP drivere! Ingen forskel!

Detaljer som kunne betyde noget:
8. Jeg har i længere tid, lagt mærke til at min fan har larmet usædvanligt meget. En lettere hyletone, som ikke har været til at overse! Ved ikke om det har noget med det her at gøre, men jeg nævner det i tilfælde af at det siger nogen noget, samt fordi det sådan set er det eneste problem jeg har haft med min bærbar!
9. Jeg lykkedes for et par måneders tid siden at spilde en smule vand ned i tasteturet! Fik den slukket med det samme! Batteri og adapter ud, og lod den tørre i 4-5 dage og startede den så op… uden problemer! Fungerede også i et godt stykke tid uden problemer inden de problemer jeg sidder med her startede!
10. Har haft en mistanke om at det kunne være det trådløse netværksskort der forårsagede alle problemerne. Ved ikke helt hvorfor, men bare en mistanke… bl.a. forstærket af at jeg under min troubleshooting, ved en deaktivering af netværkskortet oplevede den eneste fejlmeddelelse som jeg er stødt på, hvor jeg ved genaktivering af netværkskortet oplevede at den crashede og gav mig en blå skærm med fejlmeddelelsen: (*** Hardware malfunction / Call your hardware vendor for support / NMI: Parity Check / Memory Parity Error / ***The system has halted***)

Nu sidder jeg så klar med skruetrækker og hammer for at brække den op og se hvad der sker indeni, om der er noget der sidder løst! Men inden da, så føler jeg lige jeg bliver nødt til at tjekke med Jer herinde, om der er nogen der ved hvad der foregår med min kære bærbar, og om der er nogen vej udenom skruetrækker og hammer!! ;-)

AL hjælp ville være SÅ AFSINDIGT VÆRDSAT!!!
Avatar billede off-line Nybegynder
20. november 2008 - 17:21 #1
Det lyder som et varmeproblem. Har du renset den for støv? Det at din fan hyler,
behøver ikke at betyde noget. På den anden side, hvis din (dine fans) fan kører for
langsom, ja så er det klat, at computeren bliver for varm.
Prøv dette gratis program. Det er ikke helt nøjagtig, men er udmærket som vejledende.
http://www.filehippo.com/download_speedfan/
Avatar billede hat1 Nybegynder
20. november 2008 - 22:21 #2
Fejler den også når den er kold?

Hvis ikke det er et varmeproblem dvs. defekt cpufan eller måske bare en rensning samt nyt kølepasta), så lyder det som om du har fejl på dit systemboard.
Avatar billede arkoh Nybegynder
21. november 2008 - 10:36 #3
@hat1
Ja, den fejler stort set efter forgodtbefindende! Sådan føles det ihvertfald! Og dog... nu jeg tænker lidt over det, så har tanken om at den starter nemmere op efter "nedsmeltning", når den lige får lov til at ligge i kort tid, dog vandret gennem mit hoved på et eller andet tidspunkt! ;-) Men det er kun en tanke, og nogle gange, så virker det at starte den op med det samme, og nogle gange virker det at lade den ligge lidt! Lidt som vinden blæser! Men jeg havde egentlig også selv udelukket problemerne med "varmen"!

Hvad får dig til at sige systemboard!?

@jasveg
Nej, jeg har aldrig renset den for støv! Men det var bestemt en af de ting jeg ville "se på", når jeg fik den "brækket op" med hammer og mejsel!

Prøver med det program du foreslår der... hvordan skal jeg bruge den!? Kan den registrer varmen i systemet ved et "crash" eller er det kun løbende registrering af temperaturerne jeg kan bruge det til!?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2008 - 12:51 #4
Speedfan er et windows program og går derfor ned med windows. Men det fylder ikke
hele skærmen, så du kan se temperaturerne medens du prøver at arbejde med windows.
Avatar billede hat1 Nybegynder
21. november 2008 - 22:16 #5
Erfaring - Jeg rep bl.a. hp bærbar til hverdag.
Avatar billede hat1 Nybegynder
21. november 2008 - 22:18 #6
Men husk det andet skal udelukkes først!
Avatar billede arkoh Nybegynder
22. november 2008 - 00:00 #7
Nåh for faen hat1... så lyder det jo som om jeg burde stole på dig! ;-) Men når du siger systemboard, så er jeg ikke helt vild med hvad jeg hører! For jeg hører også at det bliver dyrt hvis ikke jeg selv kan improvisere lidt her! Eller tager jeg helt fejl!? :-/

Men kan næsten forstå på det hele, at du mener at der som situationen ser ud, ikke rigtig er nogen vej uden om "hammer og mejsel" og min ide om at "åbne dåsen" og se hvad der foregår under overfladen hva!? Nogle gode råd når jeg først klør på hat1?... hvordan griber jeg det bedst an? Har du evt. en manual eller lignende, hvor jeg kan se hvad det er jeg skal kigge efter?
Avatar billede hat1 Nybegynder
23. november 2008 - 10:46 #8
Jeg kender dig selvfølgelig ikke, men det kræver noget teknisk snilde at begynde at åbne en bærbar computer. Ja er det systemboardet kan det muligvis ikke betale sig at skifte det. Du kan selvfølgelig gå ind og få et tilbud et sted. Det gode ved hp bærbar er at de fleste skruer er lige lange (så er der det mindre at holde styr på).

Hvis du mener du kan. Kunne man jo starte med at rense køleprofilen samt blæser for støv. Husk at rengøre for gammelt kølepasta og påfør nyt inden montage af køleprofilen igen. Hvis ikke dette hjælper og blæser kører fint er det stadig min vurdering at det er systemboardet, desværre.

Husk at demontere batteri inden du går igang.

Keyboardet demonteres ved at skyde de 4 flapper for oven tilbage og så er det ellers igang med skrue derudaf.

Vurder lige en ekstra gang om du har mod på det inden du går igang.
Avatar billede arkoh Nybegynder
26. november 2008 - 15:50 #9
Kan lige tilføje... besluettede at forsøge mig lidt mere med forskellige muligheder, inden jeg svang skruetrækkeren og åbnede skidtet! Og har nu endnu engang forsøgt mig med at deaktivere mit trådløse netværkskort (heriblandt bluetooth) fuldstændig! Dvs. slukke for knappen, og slette driver og alt hvad jeg kunne komme i tanke om havde forbindelse til denne.

Tilsyneladende synes jeg faktisk at det fungerer! Har ikke været ude for de hersens.... "ud af det blå" sorte skærme crash! Og jeg har haft den kørende det meste af dagen ved siden af mig på mit skrivebord... surfet, skrevet tekst, installeret programmer, jailbreaket en iPhone ;-) m.a., og den er ikke gået i sort endnu!...

Hmmmmmmmmm... får bekræftet min første mistanke om at det kunne have med det trådløse kort at gøre!! Lyder det som noget der giver mening hat1? Og i så tilfælde... er det en større omgang at skifte et trådløst netværkskort i en HP bærbar?

Nu forsøger jeg mig med at holde den her kørende indtil jeg oplever et crash igen, og så tager jeg den derfra...
Avatar billede hat1 Nybegynder
26. november 2008 - 21:49 #10
Det kunne da bare være fint hvis det bare er dit wireless kort som er defekt. Som du beskriver fejlen lydder det bare ikke specielt sandsynlig, men lad os håbe. Nej det er slet ikke så slemt at skifte wirelesskort i forhold til sysboard. Afhængig af prisen kunne man jo også overveje en usb-stick.
Avatar billede arkoh Nybegynder
04. marts 2009 - 11:44 #11
En lille opdatering:

Skidtet fortsætter med at opføre sig "uterligt"!! :-/ Som tommelfingerregel, så starter den kun op hver 40'ende gang jeg forsøger! VOLDSOMT frustrerende!! =( Men når den gør, så kører den sgu okay!

Det er ikke netværkskortet er jeg ihvertfald nået frem til! Det er deaktiveret, og problemerne fortsætter ufortrødent! Det du siger med systemboardet, frustrer mig stort! Fik skiftet hele lortet for halvanden år siden, da den også gav op dengang (Der var den 1,5 år gammel!). Burde garantien så ikke gælde det nye board alene, selvom bærbaren er 3 år gammel, eller hvordan? "hat1" hvordan ser HP på sådan en sag, ved du det?

ELlers så forsøgte jeg mig med at åbne lortet op, men opgav og skruede den hele sammen igen, da jeg nåede ned til at skulle hive processoren af for at få adgang til de mørke kroge i maskinen, for at finde ud af om der sad et eller andet løst et eller andet sted derinde! Nu forstår jeg hvad det var du sagde "hat1", da du sagde at det var en stor mundfuld!

Lige et par spørgsmål "hat1"... hvor går jeg hen for at få den her tjekket igennem? Noget sted hvor I vil se på den uden at man skal betale en formue bare for at høre at der er noget i vejen med den? Noget godt forslag!? For det er ellers en fantastisk bærbar, der stadig her 3 år efter, giver baghjul til de fleste nye sager, så har sgu ikke lyst til at smide den ud af vinduet hvis jeg kan blive fri!