Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
01. december 2008 - 03:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

underlige fejl efterfulgt af delvis lydtab

Hej eksperter.
Jeg sad har til aften og så lidt film på computeren mens jeg havde et spil kørende på den anden(2 skærme). Pludselig fryser computeren helt op og lyden går i hak. Kan se minimal bevægelse ved mus etc. med meget lange intervaller. Jeg måtte slukke direkte på kontakt og startede så op igen.. derefter fik jeg en fejlmeddelse under opstart og prøvede at genstarte igen.. samme fejlmeddelse.. Husker ikke den specifikke ordlyd men var noget med indstillingerne til CMOS mener jeg.. havde valget mellem "F1: gå til setup" eller "F2: standard instillinger".. valgte så F2 og bootede fint op.. Er dette på nogen måde muligt at konkludere en fejl ud fra disse info eller kan det være "alt"? Har haft maskinen kørende i små 30 mins nu og har ikke været problemer(har dog ikke kørt film eller spil i den periode). Dog er min lyd fra frontstikkene forsvundet.. har haft højtalere sluttet til lydkort bag på kabinettet og headset sluttet til stik på fronten af kabinet og de stik på fronten virker nu ikke?

Jeg har haft åbnet maskinen og ser ikke nogle umiddelbare skader eller lign og alle blæsere etc kører korrekt og ganske som de plejer.. maskinen har i den sidste halve time også opført sig som den plejer. Nogen der har en forklaring på ovenstående og evt hvad der kan være galt? noget jeg kan fixe selv eller er det hardware fail?

specs på maskinen er som følger hvis det har nogen relevans:

Asus P5K, Intel P35, LGA775
Intel Core 2 Quadro Q6600, BOX, LGA775
Inno3D GeForce 8800GTS, 320MB, PCI-E
WD Caviar SE16 5000AAKS, 500GB, SATAII
Kingston DDR2-667, 2x2048MB, CAS 5
Windows Vista Home Premium 64Bit - DK
be quiet! StraightPower, 650 Watt

På forhånd tak.
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
01. december 2008 - 03:17 #1
lige endnu en opdagelse.. da jeg i sin tid fik min comp blev diskettedrevet aldrig fundet(noget jeg ikke havde tænkt over da jeg aldrig bruger disketter, men alligevel købte en drev med "hvis nu").. det fandt compen da jeg startede op efter fejlen og er nu for første gang at finde under denne computer etc.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
01. december 2008 - 04:15 #2
En Computer fryser fra tid til anden. Er der ikke så meget underligt i.. Hvis den ikke gør det "hele tiden". Og den fejl du fik, kan meget nemt være opstået ved at slukke på kontakten. Skal du nok ikke bekymre dig så meget om (den har jeg set maaange gange). Med hensyn til lyden ville jeg nok bare prøve at reinstallere driverne til lydkortet.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
01. december 2008 - 04:17 #3
Grunden til du fik "fejlen" CMOS er højst sandsynligt fordi der ikke er ret meget strøm på dit batteri på bundkortet, og så nulstiller den indstillinger i BIOS hvis man tager strømmen HELT fra den. Du har så trykket F2 for at gendanne originale indstillinger, og det er nok derfor dit diskettedrev er kommet igen :-)
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
01. december 2008 - 13:12 #4
hvordan kan strømmen på bundkort batteri gå? og er det noget jeg bør bekymre mig om? lader dne sig selv op eller?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
01. december 2008 - 13:37 #5
Er ikke noget at bekymre sig om, du kan altid købe et nyt batteri :-) Hvis det skulle opstå igen.
Avatar billede mouse_dk Nybegynder
02. december 2008 - 20:37 #6
det kommer an på om den er sat til AC97 eller HD audio i bios mener jeg, det er dette problem jeg havde og så satte jeg den tilbage til ac97 i bios´en og startede computeren op igen geninstallerede lydkorts driveren....
Håber det måske kan hjælpe dig..
Det er ikke noget med dit batteri...
Avatar billede jesperpress Nybegynder
03. december 2008 - 03:08 #7
Med F2 "sæt standard" kan den aktive lydenhed være skiftet. Se i kontrol panel-egenskaber for lyd-lydenhed om der to muligheder under afspilning. Hvis det er tilfældet kan du prøve at sætte den anden som aktiv. Men lyd-stikkene i fronten burde køre helt parallelt med de stik der sidder på selve bundkortet.
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
15. december 2008 - 20:11 #8
jeg takker mange gange for svarene.. hvis i evt lige vil lægge et svar så smider jeg points efter jer der har svaret her indenfor et par dage.
Avatar billede mouse_dk Nybegynder
15. december 2008 - 21:00 #9
ja her er et svar..
Avatar billede jesperpress Nybegynder
16. december 2008 - 22:42 #10
ja det er ok hvis du har fået den tilat virke igen.