Avatar billede zombien Juniormester
02. december 2008 - 08:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Form felter og bots

Hej Eksperter...

Ja jeg er løbet ind i et problem, på nogle af mine sider, med bots er startet med at oprette brugere eller poste unyttig info rundt omkring på mine sider...

nogle der kender en effektiv måde at komme disse til livs?
Avatar billede d0t Nybegynder
02. december 2008 - 13:35 #1
Ja,

Når brugeren skal oprettes, lav da et ekstrafelt som de skal udfylde.

I dette felt skal brugeren skrive noget som DU bestemmer, det kan være "ostehaps".

hvis ikke brugeren skriver ostehaps i det felt, kan de ikke blive oprettet.. Altså en meget primitiv capcha.

Altså, for at opsummere:

Når en bruger opretter sin profil, laver du et ekstra tekstfelt.. Gør brugeren opmærksom på at de skal skrive ostehaps i det felt.

En bot kan ikke læse at du vil have dem til at skrive ostehaps..
Men en rigtig bruge kan godt læse at de skal skrive ostehaps.
Avatar billede zombien Juniormester
05. december 2008 - 10:19 #2
Ja, må sige dette er en utrolig primitiv metode :D
men virker den så optimalt? og kan man ikke lave et eller andet med array
så værdi'en faktisk skifter for hver gang siden hentes

hvor den vælger et tilfældig billede
Avatar billede d0t Nybegynder
05. december 2008 - 10:55 #3
Jeg skal sige at jeg før har brugt denne metode til at undgå spam .. og implementerede den på en side for over et halvt år siden, som blev bombarderet med forum og gæstebogs indlæg..

Siden jeg implementerede denne, er der ikke kommet ét eneste indlæg siden.

Det skal dog siges, at din side skal være en rimelig stor størrelse før evt spammere gider kigge forbi din side for at manualt løse den primitive CAPCHA..

Men, jo.. der er intet der forhindrer dig i at lave et array med 100 ord, i stedet for et :)

Fidusen idette er at der kommer et ekstra felt, som botsne ikke aner at de skal udfylde.. dvs der skal an af bagmændende ind på din side, og se hvordan din profiloprettelsesside virker, og derefter fortælle sine bots hvordan de skal oprette sig.

Så, din side skal som sagt være af en meget pæn størrelse før de gider at bruge tid på det!
Avatar billede zombien Juniormester
05. december 2008 - 11:26 #4
okay, hvordan fanger jeg så et tilfældig felt, ud fra det array...
så værdien skifter hele tiden??? lige nu har jeg forsøgt dette

<%
RandomNumber(1,10)

Function RandomNumber(LowNumber, HighNumber)
RANDOMIZE
RandomResult = Round((HighNumber - LowNumber + 1) * Rnd + LowNumber)
End Function

response.write RandomResult

checkArray = ","
checkArray = checkArray & "pa93k" & ","
checkArray = checkArray & "osl43" & ","
checkArray = checkArray & "ma73l" & ","
checkArray = checkArray & "a73dg" & ","
checkArray = checkArray & "kd82l" & ","
checkArray = checkArray & "d83la" & ","
checkArray = checkArray & "j39dl" & ","
checkArray = checkArray & "d8s6b" & ","
checkArray = checkArray & "si83s" & ","
checkArray = checkArray & "k39c6" & ","
sortcheckArray = Split(checkArray,",")

For 1 to UBound(sortCheckArray(0))-1

response.write sortCheckArray(0)

Next

%>
Avatar billede d0t Nybegynder
05. december 2008 - 11:41 #5
Kan desværre ikke hjælpe dig så meget med koden .. - da jeg mest har erfaring med C#

Men selve metoden bag kan jeg hjælpe med :)

Men hvis jeg var dig, ville jeg bare holde mig til et ord til at starte med .. for jeg tror det er ret sikkert i dit tilfælde.

Hvis det viser sig ikke at være, kan du bruge tid på at implementere noget mere advanceret.