Avatar billede nicolai-hc Nybegynder
10. december 2008 - 23:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor max 4% spændingsfald?

Emnet til opgaverne er: Fællesregulativet stiller krav om, at der maximalt må være 4% spændingsfald fra gruppetavlen til belastningen eller brugsgenstanden...

Jeg er igang med en opgave, og er gået i stå ved dette spørgsmål: Hvorfor stiller Fælleregulativet dette krav om ikke at overskride 4% spændingsfald?

har kigget Fællesregulativet igennem fra år 2003 da det er den vi har fået udleveret men der kan jeg ikke finde det i! Så håber virkelig der lige er en som måske kan hjælpe mig :D
Avatar billede antikat Nybegynder
11. december 2008 - 21:22 #1
Hej...
Der er i fællesregulativet ikke krav til spændingsfaldet i installationen... det er stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 ... og det er faktisk kun en anbefaling

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
KLIP fra SB
525 Spændingsfald i forbrugeres installationer.
Under overvejelse.
Note
Hvis der ikke forekommer andet, der skal tages hensyn til, anbefales det, at spændingsfaldet mellem installationens forsyningspunkt og materiellet i praksis ikke overstiger 4 % af installationens nominelle spænding.
Større spændingsfald kan bl.a. accepteres for motorer i startperioden og andet udstyr med høj indkoblingsstrøm.
Der kan ses bort fra forbigående forhold som transienter eller spændingsvariationer, der skyldes unormal drift.
----
Gruden til at man ønsker et så lille spændingsfald, er dels fordi noget udstyr vil ikke kunne funger ved for lav spænding... og dels jo større spændingsfaldet er, jo større effekttab vil der være i kablerne... effekttab = spild af penge
Avatar billede antikat Nybegynder
11. december 2008 - 21:25 #2
Hvis i har fået fællesregulativet fra 2003 så skal jeres lære da lige opdateres lidt i deres viden...

Fællesregulativet 2007 er kommet http://www.danskenergi.dk/~/media/bogbutik_gratis_materiale/faellesregulativ_2007.ashx
Avatar billede nicolai-hc Nybegynder
11. december 2008 - 22:09 #3
Tusind tak! lige hvad jeg havde brug for! Ved ikke hvorfor vi har fået den fra 2003 af?
Venligst giv svar ?
Avatar billede antikat Nybegynder
11. december 2008 - 22:16 #4
Det var så lidt :-)