Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 20:59 Der er 25 kommentarer

Kan ikke få liv i selvbygger-pc

Jeg havde besluttet mig for at opgradere min PC, og købte derfor nyt bundkort (gigabyte GA-81945p-g-rh), ny cpu (Pentium Dual-core 2,5 Ghz E5200), samt 2GB DDR-2 ram) Efter at have revet det gamle forældede bundkort ud og monteret det nye kunne jeg til min store forskrækkelse ikke få liv i det. Jeg har prøvet følgende: Ny strømforsyning (ja, jeg har husket både 24-stikket og 4-stikket), andre ramblokke, og sågar også en ny cpu (socket lga775) -men intet hjælper. Der kommer strøm på boardet og cpu-blæseren kører, men der kommer intet bip fra kortet og der er ingen strøm på drevene (IDE). Har også prøvet at afmontere grafikkortet med samme resultat. Hvis jeg piller ide-kablet af, og nøjes med strømkabler på drevene, kan de sagtens give lyd fra sig, men ikke hvis de er sat til bundkortet. Jeg har aldrig før prøvet at samle et 775-board, men kan sgu ikke se at jeg kan have gjort noget forkert. HJÆLP !!!
Avatar billede off-line Nybegynder
18. december 2008 - 21:10 #1
Ingen strøm på Ide drevene skriver du. Men de får jo strøm direkte fra strømforsyningen, så det må der da være. Er du sikker på, at der ikke er
konflikt med jumper indstillingen? Prøv at starte op uden diske.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 21:27 #2
har prøvet at starte op uden diske, men ingen bip og ingen reaktion på skærm. Hvis IDE-kablet sidder i når jeg sætter strøm på, kommer der ingen reaktion, men hvis jeg tager det ud, så der kun sidder strøm på drevene kommer der (selvfølgelig) strøm til dem.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 21:28 #3
Der sidder ingen jumpere på dette board. - Kun en cmos reset, som jeg har prøvet.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 21:30 #4
fik jeg forresten skrevet, at jeg også har prøvet 2 bundkort. Altså kan det ikke være dét, den er gal med. Det må være mig der har overset noget..
Avatar billede off-line Nybegynder
18. december 2008 - 21:32 #5
Jeg mente da også jumperne bag på harddisk og CD/DVD. Du skrev jo det var Ide.
På hvert kabel må der være 1. master og 1. slave. Aldrig 2 af samme slags.
Hvordan de skal sidde som henholdsvis master og slave, står oven på disken.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 21:35 #6
ja, det er rigtigt, men der er ikke noget ændret i forhold til den gamle pc. En master og en slave.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 21:36 #7
tror heller ikke selv at det kan være drevene, den er gal med. Jeg burde jo kunne få liv i skidtet uden drev.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2008 - 21:38 #8
tag alt ud af kabinettet og tilslut bundkort og grafik kort løst på bordet og se om det hjælper

gør det ,det har du en kortslutning i montagen af bundkortet
Avatar billede off-line Nybegynder
18. december 2008 - 21:39 #9
Ps. men computeren skulle kunne starte uden drev.
Der skal vel ikke ekstra srtøm til grafikkortet? Angående ram har lige købt et
Biostar bundkort. Det ville ikke endgang starte skærmen op med de udmærkede DDR2
ram jeg havde. Gik hen  til ham jeg havde købt bundkortet af. Han prøvede
med andre DDR2 ram, og vupti så kørte det hele. Windows er sygt vanskelig med ram,
så det kan stadig være et ram problem - hvis bundkorter ellers er i orden.
Avatar billede synthaiz Nybegynder
18. december 2008 - 21:42 #10
Start op uden diske, hvis det ikke virker, så jumpere det på Boardet.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 21:51 #11
som sagt, er der inge jumpere på boardet, og boot uden diske virkede ikke, men vil lige prøve at forfølge jetdirect's forslag. Jeg kan sgu snart ikke forestille mig andre problemer. Jeg har sgu haft 2 forskellige boards i kabinettet, men med samme resultat.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2008 - 21:54 #12
hvis det er et pci expres kort og der er et stik i enden af kortet så skal det have strøm (6 polet stik)
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2008 - 21:56 #13
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 22:11 #14
det er godt nok et pcie-kort, men et ret lille et, uden stik.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. december 2008 - 22:13 #15
Sidder de 2 ramblokke i samme farve? hvis ikke, så prøv det.
Avatar billede laksepote Nybegynder
18. december 2008 - 22:18 #16
ja, de sidder i samme farve
Avatar billede off-line Nybegynder
18. december 2008 - 22:27 #17
Fik du prøvet jetdirects forslag? Har du husket alle afstandsbøsningerne, så
bundkortet ikke berører kabinettet. Hvis ja, kan der vel kun være 2 muligheder
tilbage. RAM - selv om de er i orden, er det måske ikke de riktige, og så grafikkortet. Selvfølgelig forudsat at bundkortet er i orden. For de små stik
fra kabinettet til bundkortet sidder vel rigtigt, efter manualen. Prøv med en
skruetrækker at kortslutte de små stifter, det er ikke farligt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2008 - 11:45 #19
For mig lyder det som om jetdirect har fat i det rigtige.

Afstandsbøsningerne skal placeres i kabinettet ud for monteringshullerne i kortet, og KUN der. Monteringshullet er kendetegnet ved at der er en ring af meget små loddeøer omkring hullet, men der kan også være en sammenhængende ring af loddetin omkring hullet. Alle andre huller kan du se bort fra.
Du tæller antallet af disse huller i kortet, og monterer et tilsvarende antal afstandsbøsninger i kabinettet på samme position som hullerne i kortet. Det er vigtigt, at der ikke er en bøsning for meget i kabinettet, da det kan kortslutte bundkortet, med de problemer du oplever til følge.

Så ud med kortet igen, og gør det rigtig denne gang.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2008 - 12:47 #20
typisk 6 eller 9 kobber bøsninger skal der bruges alt efter bundkort størelsen
Avatar billede laksepote Nybegynder
19. december 2008 - 14:18 #21
Ahaaaaa, alarm afblæst. Min cpu var ikke kompatibel. Manden i forretningen sagde ellers at bundkortet kunne bruge alle 775-cpu'er. Prøv at gætte hvor jeg købte bundkortet..... Thats right folks.... Zitech.

Nå, har i hvert tilfælde fået mig et nyt bundkort, og nu kører det. Har så et billigt bundkort og grafikkort til salg...

Nå, men synes alligevel jetdirect skal have point for det gode forslag med alt ud af atx'en. Hvordan f.... giver jeg dig de point ?
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2008 - 14:52 #22
ja det er ikke hyggeligt når man lige har handlet i et firma der er gået nedom og hjem mht til garanti .

kunne du ikke returnere det ,det er jo deres rådgivning der er for dårlig så de burde jo bytte til andet produkt
Avatar billede corleonedk Nybegynder
19. december 2008 - 15:51 #23
Gu ved om det er alt deres dårlige rådgivning og dårlige service der endelig har knækket nakken på dem><
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2008 - 21:45 #24
Øhh, hvis du kigger på Gigabytes egen side, vil du se, at E5200 ER understøttet.

Nu har du jo godt nok fået det hele til at køre, så enten er det en sag om, at troen virkeligt kan flytte bjerge, eller også er det.....?

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=1960
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2008 - 21:51 #25
.... og den kommentar bliver jeg så nødt til at bide i mig efter en langsommere og mere grundig nærlæsning ;-)

Sorry!