Avatar billede ey Nybegynder
31. december 2008 - 12:23 Der er 15 kommentarer

Hjælp til køb af stationær PC

Jeg står og skal have en ny stationær. Jeg har følgende krav:

- Det skal IKKE være en spille PC der kan køre de vildeste 3D spil.

- Den skal bruges til filmredigering, hvorfor den skal have kraftig CPU og meget ram.

- Hurtige harddiske og samtidig meget støjsvage

- Kabinettet skal ikke være for stort og må gerne være neutralt, altså ikke et med alt muligt fancy lys i. Samtidig skal det være yderst lydsvagt.

- Skal ikke larme for meget

- Bluray brænder

- Yderst støgsvag strømforsyning

- Nyeste chipsæt fra Intel (x58) der sammen med et passende bundkort giver enorm ydelse, men samtidig bruger mindre strøm og udvikler mindre varme.

- Jeg foretrækker en samlet PC - men hvis det ikke kan være anderledes kan jeg godt samle selv.

- Prisen ligger på et sted på maks. 14.000 eksl. moms.
Avatar billede ey Nybegynder
31. december 2008 - 12:25 #1
Jeg har kigget lidt på denne - dog med mindre ram og måske ikke så meget harddisk plads da jeg har en NAS.

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99110&type=pcsystem

Ved dog ikke om det er for dyrt i forhold til hvad jeg får?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2008 - 12:37 #2
Avatar billede alias63 Nybegynder
31. december 2008 - 13:01 #3
Avatar billede ey Nybegynder
31. december 2008 - 13:05 #4
alias63:

Opfylder den mine krav? Det kan du sikkert svare bedre på end jeg.
Avatar billede alias63 Nybegynder
31. december 2008 - 13:12 #5
Avatar billede alias63 Nybegynder
31. december 2008 - 13:24 #6
Arbejder personligt ikke så meget i filmredigering, men af erfaring ved jeg dette kræver gode processorer og ikke mindste hurtige ram.
Vil bestemt mene de 2 alternativ fra Topdata, vil kunne dække dine behov, på lig linje med den meget dyrere "gamer" version fra mm-visons. Vil anbefale dig og kontakte evt. Topdate ( eller andre) med dine behov. Disse butikker lever af og  samle computere efter kundernes behov og ønsker.
Avatar billede rapsac84 Nybegynder
01. januar 2009 - 14:19 #7
den alias63 har fundet http://www.topdata.dk/product.asp?product=5587  har jeg lige købt her d 20 dec. og den er super god og hurtig og kan uden problemer bruges til filmredigering men den er IKKE lydsvag den blæser der sidder i bundkorte er bare en standard fra intel
Avatar billede ey Nybegynder
02. januar 2009 - 12:47 #8
rapsac84: Hvilket kabinet har du valgt i forbindelse med købet?

Jeg er lidt "bange" for at investere i en 64 bit maskine. Vil jeg uden problemer kunne køre ALLE 32 bit programmer på denne uden problemer?

Er det muligt at køre dos programmer?

Jeg har læst flere steder, at der er problemer med spyware programmer. Er det korrekt, at det ikke er muligt at fjerne spyware på en 64 bit maskine?
Avatar billede rapsac84 Nybegynder
02. januar 2009 - 18:06 #9
har taget et NZXT-HUSH kabinet da det var det bedste de havde men nu har jeg købt en asus silent knight 2 blæser til 350kr som jeg vil ha sat i som jeg tror er nok til at gør den lydsvag

Indtil nu har jeg ingen problemer med at køre 32 bit programmer på den og heller ikke med spyware da jeg har købt norton og med dos programmer bruger jeg en emulator der hedder DOSbox www.dosbox.com/ som også køre fint (med de dos spil jeg har spillet har ikke prøvet dos programmer endnu)

men det skal lige siges jeg ikke bruger min maskine til ret meget andet end til at spille på og lave lidt arbejdt
Avatar billede rapsac84 Nybegynder
02. januar 2009 - 18:08 #10
mangler lige at sige at den viden jeg har er kun hvad jeg selv har oplevet på min egen computer så hvad der har været eller er af problemer med 64 bit ved jeg ikke noget om
Avatar billede ey Nybegynder
02. januar 2009 - 22:05 #11
Tak for dine svar som bestemt giver mig lidt mere "ro" i sindet.

Jeg vil dog gerne lige høre fra andre hvad deres erfaringer er med 64 bit hvorfor jeg lader spørgsmålet være åbent lidt endnu.
Avatar billede rapsac84 Nybegynder
02. januar 2009 - 22:15 #12
det kan jeg godt forstå jeg vil også sige at hvis du køber en færdig lavet så snak lige med butikken omkring den pc du køber så du er sikker på den er hurtig og stærk nok til det du skal bruge den til det gjorde jeg selv og den services jeg fik fra topdata var helt i top
Avatar billede fluse Nybegynder
03. januar 2009 - 01:25 #13
Så du har noget at sammenligne med, så kommer her dele til et selvbygger system.
Jeg har lagt vægt på max ydelse, max kvalitet og min. støj. Der mangler en ordenlig støjsvag CPU køler, men det er pga. af LGA1366 soklen er så ny, at der ikke er nogen på edbpriser, og dem er kan findes andre steder er et meget begranset udvalg.

Jeg vil også lige sige, at det her på ingen måde er et value for money system, det er absolut HIGH END! og man ville kunne få et system der er måske 20-30% langsommere til under den halve pris. Men da du skrev at du ville have et Core i7 system ;)

Du skriver også at kabinetet skal være småt, ikke prængende og støjsvagt. Dette er et umuligt kompris! derfor har jeg valgt et kabinet der er lyddæmpet, rimelig anonymt og god kvalitet. Men det er lidt større end gennemsnittet.

Overview:
Core i7 920 quad core
Super kvalitet Asus workstation bundkort
12gb low latency ram
2.5TB Raid 5 Harddisk array. (giver super hastighed, samt bedst mulige data sikkerhed)
Passivt kølet GFX kort med HDMI udgang
blueray brænder
lyddæmpet kabinet
64bit windows Vista

Dele specificeret:
Core i7 920 8 MB: ca. 2000kr
ASUS P6T WS Professional:  ca. 2400kr
Corsair XMS3 DHX 2 x 2 GB: ca. 800kr (3stk ca. 2400kr)
LG GGWH20L Super Multi Blue: ca. 1400kr
Antec Performance One P182: ca. 900kr
Gigabyte GV R485MC-1GH (1 GB GDDR3 - 2x DVI - 1x HDMI - passivt kølet): ca. 1400kr
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB: ca. 450kr (5stk: ca 2250kr)
Chill CP-520A4M 520w PSU: ca. 650kr
Microsoft Windows Vista Ultimate w/SP1 (OEM - Dansk - 64bit): ca. 1400kr

Totalt: ca. 15.000kr inc. moms eller ca. 12000kr ex. moms.

Til slut vil jeg også sige, at hvis PC'en kun skal bruges til video redigering, office osv. burde du måske overveje en rigtig workstation løsning. Med det mener jeg Xeon CPU (evt. 2 CPU'er). ECC(error correction code) Ram og SAS diske. Det burde være muligt inden for dit buget, og er bedere egnet til opgaven forudsat at maskinen ikke skal bruges til andet. Men er nok næppe lige så lydløst da denne type PC er lavet til stabilitet > preformance > alt andet.

Fluse
Avatar billede ey Nybegynder
01. april 2009 - 14:15 #14
Undskyld jeg har været væk længe, men arbejdet har taget al min tid desværre.

Fluse:
Jeg har ikke behov for at køre Raid5, men vil maskinens pris blive væsentlige lavere hvis jeg fravælger dette?

Jeg behøves nødvendigvis ikke den CPU, men findes der noget som kommer i nærheden af denne?

Har du nogen erfaring med at køre 64bit styresystem?

Jeg tror vi er meget tæt på det endelige, vil dog gerne lige høre dit svar på ovenstående spørgsmål, da det jo også kan have indflydelse på valg af bundkort mv.

Ved du om der findes en butik på nettet, som ville kunne samle en maskine der ligger tæt på ovenstående specs?

Det er meget vigtigt, at den er yderst lydsvag.
Avatar billede ey Nybegynder
01. april 2009 - 16:55 #15
Jeg har kig på denne, men ved bare ikke hvilken af modeller det skal være og om der er noget der skal op- eller nedgraderes?

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99111&type=pcsystem