Avatar billede the-eagle Nybegynder
04. januar 2009 - 20:32 Der er 16 kommentarer

Partionen+sammenlægning

Kan man sammenlægge C og D drevet?
Det er en Xp, hvor C drevet er for lille, kun 12% tilbage.
Kan man lægge de to drev sammen uden at formatere C drevet?
Jeg har formateret D drevet.

Der er skrevet om det før, men synes at det var en smule indviklet.

Er amatør indenfor dette område, så please hav tålmodighed.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. januar 2009 - 20:43 #1
Teknisk kan det godt lade sig gøre, men det kræver det rigtige udstyr og er ikke praktisk for dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. januar 2009 - 20:45 #2
Det er billigere og lettere at købe en ny større disk og så flytte dit c drev over på denne disk i stedet
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 20:51 #3
http://www.acronis.eu/enterprise/products/diskdirector/

Dette program kan gøre det, men koster 45 dollars. Det kan man næsten købe en ekstern hardisk for
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2009 - 20:59 #4
Hvilket drev har du dine dokumenter på? Dumt spørgsmål når du skriver du har formatteret D:/. Men det kunne jo være du har et eksternt drev.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 21:08 #5
Naturligvis kan det lade sig gøre og uden at det koster en øre, hvad er det snart for et forum eksperten er blevet til www.helgec.dk/gparted.html og spørg gerne direkte på min mail adresse hvis du er i tvivl
04. januar 2009 - 21:15 #6
XP Generelt -> Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har eksempelvis ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
Ta' en oprydning med CCleaner som du sansynligvis allerede har. Også/især punktet [Register/Problemer]
--------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 21:34 #7
Spørgsmålet lød på "Kan man sammenlægge C og D drevet?" og så ville det da iøvrigt være rart med lidt respons fra spørgeren
04. januar 2009 - 21:51 #8
Jo jo - men hvis man/brugeren kunne klare problemet med pladsen på C: (Citat: ...hvor C drevet er for lille...)...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 21:56 #9
Helgec--> jeg spørger af alm nysgerrighed:  Syntes du selv at gparted er for amatører, som spørger selv skriver han er ?
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2009 - 21:57 #10
Når du nu, hej helgec, sætter det op på den måde, så vil jeg da godt svare: Ja, det kan man godt. Nu har jeg svaret på spørgerens spørgsmål. :)

Grunden til at jeg lidt tidligere spurgte om hvor dokumenterne er gemt, er fordi hvis de ligger på C:\ så er det jo ret nemt løst. Problemet altså.

Højre-klik på mappen dokumenter på skrivebordet, vælg egenskaber, og i den boks der kommer frem retter du i feltet C:\Dokumenter til D:\Dokumenter, og klikker på OK. Så kommer der et par irriterende spørgsmål, og dem klikker du hhv. JA eller OK til. Derefter flytter bæstet selv hele mappen og indhold over på dei D-drev.
04. januar 2009 - 22:03 #11
... og det er altid sund 'latin' at have STYRESYSTEMET + Seriøse programmer på C: og EGNE filer, dokumenter, foto, ... på en anden harddisk/partion ...
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2009 - 22:22 #12
Jo, men nu er det jo ikke sikkert spørger kan latin. :) Personligt vil jeg bruge en anden HDD men hvis det er en bærbar er der ikke mange hvor den mulighed findes. Og husk så også backuppen.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 22:35 #13
Utroligt at man i den grad skal overfaldes blot fordi der gøres opmærksom på hvorledes sørgsmålet lød
"karrise_larry" jeg giver dig helt ret, men igen, spørgsmålet lød ""Kan man sammenlægge C og D drevet?"

"justrace" jeg giver dig helt ret, men igen, spørgsmålet lød ""Kan man sammenlægge C og D drevet?"

"samsonjens" enhver der ikke er farveblind bør uden vanskeligheder kunne trække en pil til højre, så ja, selv for amatører er det en enkel process
Avatar billede justrace Novice
04. januar 2009 - 23:22 #14
>helgec: Det var absolut ikke for at overfalde dig, mere at vi jo nærmest faldt over hinanden med løsninger uden at "svare". :)

Derfor tog jeg det fra den sjove side og svarede. Det er jeg stadig den eneste der har gjort. :)

Nu kender jeg ikke ret meget til XP :) men kan man ikke ligesom i Vista slette D og lægge det til C?
Avatar billede the-eagle Nybegynder
05. januar 2009 - 00:53 #15
Det er en Bærbar..
Og jeg har fået dokumenter og midlertidige filer flyttet tiil et tredje drev og ingen sidefil på C drevet.
Lige nu er D drevet formateret, og vil gerne lægge det sammen med C drevet.
Jeg vil prøve Helgec løsning i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2009 - 06:59 #16
"
Nu kender jeg ikke ret meget til XP :) men kan man ikke ligesom i Vista slette D og lægge det til C?" Nej det kan man desværre ikke

Kort beskrevet foregår det således med gparted, slet din D: partition -> boot op på INSERT -> start gparted -> højreklik på c: partitionen -> træk partitionen til den ønskede størrelse -> apply