Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
08. januar 2009 - 19:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Computerekspert søges!

Hej,

Jeg søger en Computerekspert, eller i hvert fald en person som kan løse et problem på min computer. Jeg har lige købt en HP 2133 NetBook, hvor der er Vista Business på, og da computeren ikke er så vild endnu, så vil jeg meget gerne have XP professionel på min PC.

Grunden til, at jeg skal bruge hjælp er, at jeg ikke har skiftet OS før på en PC, og det er pga af SATA problemer, så der skal installeres en ACHI SATA driver, som muligvis allerede er fundet, samt en vejledning til hvordan man installere osv.
Jeg har købt en HP floppy som skal bruges til at installere driveren. Derudover har jeg købt ekstern drev så der kan indlæses CDer og dermed også installere XP professionel. Også sidst men ikke mindst, så har jeg købt en XP professionel CD.

Er det noget du ved, at du 100% kan finde ud af, så skriv til mig på: Kaspersoendergaard@hotmail.com />
Personen vil blive belønnet med 300kr.

Det haster lidt, da jeg skal bruge min computer til min uddannelse, og med Vista kan jeg ikke arbejde ret godt.

Håber der findes en blandt jer, som kan ordne mit problem!

Med venlig hilsen
Kasper Søndergaard

PS. Jeg bor i Nordjylland, 30 km syd for Aalborg!
Avatar billede zesus Praktikant
08. januar 2009 - 19:58 #1
kan jeg og min msn er: Frede@bonbon.net
Avatar billede off-line Nybegynder
08. januar 2009 - 20:15 #2
En ting er 100% sikkert. Ikke alle bærbare kan køre XP.
Så du gør dig selv en tjeneste ved først, at undersøge om din kan.
Findes der i det hele taget en chipsetdriver til XP, som passer til dit chipset?
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
08. januar 2009 - 20:48 #4
jasveg >

Det er lykkedes på en HP 2133. Så det skulle ikke være noget problem.

haverslev >
Jeg bor i Terndrup, så der er ikke så langt imellem os.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. januar 2009 - 20:59 #5
OK! Det var bare for at du ikke kom galt afsted, som det er sket for flere:)
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
08. januar 2009 - 21:09 #6
Det er også kun godt med lidt hjælp. Min far har en HP 2133 ligesom jeg, bar den lille med 1GB ram kun, der var installeret XP på da han købte den, så det kan lade sig gøre :o)
Avatar billede haverslev Novice
08. januar 2009 - 21:15 #7
Prøv at disable Disable SATA native mode  - se i linket hvordan
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=3687084&prodTypeId=321957&objectID=c00758841

Sæt derefter dit ext. cd drev til med XP cd i - genstart pc`en og lad den boote op på cd`en - husk at trykke på en tast, når den skriver det
Se her: http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php

Ps. der er ca. 40 km fra Aars til Terndrup
Kører turen rimelig tit den vej, da jeg har sommerhus i Ø.Hurup
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
08. januar 2009 - 21:22 #8
Jeg har hørt det med at disable ikke er nok. Man skal bruge den SATA driver. Og har kigget lidt på det link, som du linker til, hvor der er en helt guide. Men der går ikke ret lang tid, så står jeg af. Det er alt for konpliceret for mig.
Ville være glad, hvis det var noget, som du kunne komme og ordne.
Avatar billede haverslev Novice
08. januar 2009 - 21:32 #9
Kan desvæære ikke komme forbi i nærmeste fremtid, da jeg har en hel del jeg selv skal have færdigt på mit arbejde og herhjemme.

Men zesus skrev jo i første indlæg:
kan jeg og min msn er: Frede@bonbon.net - så tag da lige en snak med ham.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. januar 2009 - 21:34 #10
Har du simpelhen prøvet at installere XP? Når en computer er bygget til det, går det
ofte helt uden problemer. Jeg havde en stationær Pacard Bell, født med Vista, men
den "Åd" XP helr uden problemer. Problemet var kun at finde drivers, men det gik også.
Avatar billede haverslev Novice
08. januar 2009 - 21:50 #11
Der står ikke direkte nogen steder i hp linket, at den skal have en sata drive - tilgengæld står det med overskrifter og derved kan fortolkes som "enkelte" punkter og den skulle kunne installere med disable native.

Men hent denne sata driver og kør dens exe fil
du skal så gemme den output på en diskette
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericSoftwareDownloadIndex?cc=us&dlc=en&lc=en&softwareitem=ob-39535-1&jumpid=reg_R1002_USEN

Når du så har disketten klar, så starter du XP installationen og har disketten klar til at sætte i diskette drevet, når XP installationen skrive nede for neden "tast på F6 for at installere 3. part drivere"
Se her: http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
08. januar 2009 - 22:02 #12
Okay, det prøver jeg lige imorgen aften igang, så må jeg se om det virker. Ellers vender jeg tilbage. Kan der er et D-drev på min computer med recovery fil, er det en god idé at gemme den, hvis noget skulle gå galt, eller er du så sikker, at du tror den bare kører når jeg har installeret 3. parts driveren?
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
09. januar 2009 - 06:37 #13
Jeg tænkte på, om det ville være en god idé, når min PC er så lille som den er, at lave min egen nlite installation, hvor jeg laver den som her: http://www.i64x.com/eeexp.php - Også integrere alle de øvrige drivere i installationen (ikke SATA driveren, den installere jeg med floppy'en. Så computeren bliver så god, som overhovedet muligt?
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
09. januar 2009 - 08:56 #14
Jeg kom også lige til at se flash filmen med installationen. Jeg ved ikke hvad patitioner er.. Men skal jeg slette alle patitioner under installationen, og oprette en på 2000mb, ligesom på filmen eller hvad?
Avatar billede haverslev Novice
09. januar 2009 - 10:54 #15
Jeg har tidligere skrevet et indlæg på eksperten ang. brug af Nlite osv.
Det indlæg kopier jeg lige herind og en anden bruger lavede i den forbindelse nogle skærmprint.
Ang. partitioner, du er nød til at slette partitionen hvorpå du vil have XP installeret - der er sikkert et c-drev hvorpå vista er installeret idag, det sletter/formatere du og efterfølgende installere XP på c-drevet
D-drevet lader du blot blive, da det sikkert ikke fylder ret meget og du beholder derved din recovery partition af Vista.

Først den skrevne:
her er en lille nem vejledning, og ja, den er ikke så vanskelig som det umiddelbart se ud til:
Brug Programmet: NLITE  - http://www.nliteos.com/
Sådan Slipstreamer du en XP cd med f. eks SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og evt. din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her – husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da

Hent og installere programmet Nlite:
Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet – den vil sikkert starte op men luk den ned.
I programmet nNlite, skal du nu vælge knappen ”gennemse” og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP – den nye mappe kalder jeg: XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter ”forvalg” – det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. I en installation
Som du vil have med, så kan du hente disse ind nu. – Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle – men så bliver du senere i forløbet ”tvunget” til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3, så skal du som minimum vælge knappen med service packs.
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install)
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra pc producents hjemmeside
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen – f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / ”Unattended”
Her kan du tilføje din cd-key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette
Under installationen, når du senere skal i gang med at installere din ”nye XP SP3 cd” på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier
7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) – tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu ”streamer” den, din SP3 ind i den ”oprindelige” Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge -  der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført” – når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen blive til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på knappen INDSÆT og vælger
enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe  - ved enkelt fil er det blot til SAT driveren, ved multi, så er det til alle drivere, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Nå du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE
Kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver – er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et ”JA” og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med ”fed” skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget – blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ændre på noget, blot klikke på knappen ” Lav ISO”
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den ”Iso Oprettet med Succes”  - klik på næste  og du er færdig - Afslut
Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den
Maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere.

Så den "billede mæssige" udgave:
http://www.fromsej.dk/html/nlite/nlite.html
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
12. januar 2009 - 06:34 #16
Hej allesammen.

Så er der installeret XP professionel på min PC.
Det var igår aftes, og jeg kunne bare ikke vente mere,
så jeg forsøgte, uden at ACHI SATA native fra, og
uden at installere SATA driveren, så kørte installationen rent igennem.

Hvordan det kunne lade sig gøre, aner jeg ikke,
da min tidligere bærbar fra HP (købt i august), ikke kunne..

Men min PC er i hvertfald blevet ca. 25% hurtigere, trods,
at jeg ikke lavede min egen installation i nlite,
men det kan jeg jo prøve en anden god gang :o)

Med venlig hilsen
Kasper Søndergaard
Avatar billede haverslev Novice
12. januar 2009 - 12:46 #17
Tja, så skulle du jo lægge et svar selv og derved lukke
Nu har du jo give zesus pointsne, ved at acceptere hans svar og det er/var jo ikke løsningen
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 13:29 #18
Det giver jo tit pote, når en bruger bare lægger et svar, selv om det ikke bidrog til
en løsning.