Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. januar 2009 - 02:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk

Hej hardware kyndige hoveder.

Jeg har fået foræret en ældre bærbar Fujitsu Siemens AMILO A x600, som jeg har monteret nye RAM i (1GB) og nu også et sprit nyt batteri.

Den virker upåklageligt, men er naturligvis ikke en "sprinter". Jeg har overvejet at montere en lidt større og hurtigere harddisk i den, da jeg antager det vil kunne peppe den noget op.

Pt. sidder der en 40GB - 4.200RPM disk i den og jeg forestille mig den skal udskiftes med noget der ligner 80GB (eller evt. lidt større) - 7.200RPM.

Mine spørgsmål er:
Kan jeg bare umiddelbart udskifte den gamle med en ny?
Er der særlige ting jeg skal være opmærksommme på i den forbindelse?

Forslag til billigste/bedste løsning (links)?
Avatar billede Beach Mester
10. januar 2009 - 02:33 #1
Mere HDD, mere RAM.... Mere er altid godt så længe det ikke er programmer og OS.
Men du skal ikke forvente at en "ikke sprinter" bliver som Bjarne Riis på EPO fordi du kaster en ny og noget hurtigere HDD ind:-(

Du skal også være opmærksom på, at kaster du en HDD ind som spinder hurtigere end det du har nu, så grovæder den også at dit nye batteri så du igen bliver bombet tilbage, måske så langt, at den gamle opsætning kunne holde sig i live i lige så lang tid!

Når du nu har brugt så meget (kroner) på en ikke helt ny maskine (var det ikke meget pænt sagt?) så ville jeg nok enten stoppe her og tænke på andre anvendelsesmuligheder til dyret, søge andre muligheder end Windows (?) eller lade hastigheden være som den er.

Har bare på fornemmeren at dit projekt SKAL gennemføres hvilket jeg meget nemt kan forholde mig til. Har tit haft nogle ide´r som alle andre syntes er lidt ude i hampen. Men har jeg sat mig for at sætte et eller andet op efter mine tegninger, så ska andre sgu ikke kommer her og fortælle mig at det ikke kan lade sig gøre. Har også måtte bløde over 50.000,- for en HTPC som jo jo, kan en masse, Men det gav ikke mere sex:-)))

Dit næste træk HVIS du vil, bør være en SSD disk der er mere en vanvittig hurtig til at søge og hente data. Er lidt bange for at det ikke er nok, da SSD ikke er lige så hurtig som alm. HDD til at skrive data. Men kigger man de absolut nye blærbare maskiner igennem i HighEnd enden, så er de alle monteret med SSD diske. Og det kan KUN være fordi der må være noget at hente både på preformance og levetiden på batteriet.

Hvis du senere fortryder dine handlinger, kan man ALTID bruge en SSD disk i en anden blærbar eller en stationær maskine da disken jo stadig er det nyeste og hurtigste der køre til menneskepenge!

Håber du kunne bruge det til noget:-)

//B
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2009 - 08:43 #2
Den kører med en 2.5" pata disk (IDE) det optimale for den vil nok være en med 54oorpm.
Avatar billede haverslev Novice
10. januar 2009 - 11:53 #3
Enig i at en 5400 rpm er det rigtige valg, alt andet på sådan en maskine er overkill
Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. januar 2009 - 14:23 #4
Tak for Jeres input. :o)

En SSD bliver det ikke. Det er for dyrt og er efter min mening "overkill".

Jeg forventer skam ikke det bliver en "sprinter", for nu at fortsætte med det ordvalg. Men lidt må det kunne give og i øvrigt tror jeg ikke den som sidder i nu har det for godt...

Rammene var i øvrigt meget billige (2x512)MB for i alt kr. 230,- plus forsendelse. Og batteriet, et 4.400 mAh til knapt 400 med forsendelse. Så det er altså ikke en herregård der er ofret på den ellers velfungerende maskine, hvormed der i øvrigt fulgte Windows XP Home OEM.

Med hensyn til strømforbrug, forholder det sig så ikke i virkeligheden sådan, at min nuværende gamle disk, faktisk bruger mere strøm end en lidt større og hurtigere disk af nyere dato?

Jeg er tilbøjelig til at tro på I har ret når I nævner, at en disk på 5.400RPM vil være det bedste valg. Så sparer jeg også på finanserne i forhold til en 7.200RPM sag...

Er denne pris ok?
http://www.traderjoe.dk/80_gb_2_5__harddisk_ata_eller_sata-p-1033.html?cat_id=136&cPath=101_136
Avatar billede Beach Mester
11. januar 2009 - 03:29 #5
En tommelfingerregl: Jo hurtigere en HDD spinder, jo mere strøm bruger den. Og det er her at det store forbrug af strøm ligger.
Den HDD du linker til, er noget mangelfuld. Syntes ikke lige jeg kan se hvilket mærke/model eller....? Må derfor formode at det så er en eller anden form for OEM disk af ukendt kvalitet taget fra den hylde der har samlet mest støv:-(

Så ja, den er MÅSKE god, måske ikke!

Dit indkøb af RAM og Batt. har du fået til en rigtig fornuftig pris. Jeg var ovre i at du har kastet 5-600,- i RAM og måske 12-1500,- i et nyt Batt.
Med en udgift alene her på op til 2100,- kan du måske følge mig lidt i hvad jeg ligger i min forrige skriv *S*

//B
Avatar billede victor-1 Nybegynder
11. januar 2009 - 23:19 #6
Fin tommelfingerregel... - men holder den slags teorier nu også altid vand?
Den drives jo af en lille elektrisk motor, der lige som de øvrige dele i harddisken, givet vis også er forbedret. Både med hensyn til levetid og ydelse, men antageligt også med hensyn til strømforbrug. Så jeg er nu ikke så sikker.

Jeps. Jeg forstod godt det du skrev, hvorfor jeg også syntes det var på sin plads, at fortælle lidt om, hvad mine reelle udgifter er løbet op i indtil videre.

Anyway - jeg vil gerne hjælpes med hensyn til valg af den harddisk... Så links til fornuftige og gode valg modtages gerne, som jeg også skrev i spørgsmålet.
Avatar billede Beach Mester
12. januar 2009 - 03:21 #7
Der er ikke sket så hulens meget inden for motor-teknologi inden for de seneste år der har betydet et væsentligt nedsat strømforbrug. Det der de sidste 3-4 år er sket er mest på lydsiden hvor støjen fra motorene er blevet nedsat lidt. Men forbruget ligger nogen lunde stabilt med hastigheden.

Søger lige nogle tests igennem i morgen (mandag) da jeg er dyneklar lige nu:-)

//B
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. januar 2009 - 19:01 #8
@ beach
Fik du set på noget som du kan anbefale?
Avatar billede haverslev Novice
15. januar 2009 - 20:33 #9
7200 vs 5400 rpm incl. power:
http://techreport.com/articles.x/9378/2
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. januar 2009 - 22:37 #10
Tak. Der er ikke den store forskel så vidt jeg kan se.

Har beslutte at følge Jeres råd og sætter mig på en 5.400RPM disk og vil endda nøjes med 60GB... Det er som end rigeligt til mit brug.

Nu er spørgsmålet så bare "hvilken" jeg skal købe, og det er her jeg savner links til noget I kan anbefale og til hvor jeg skal købe.
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2009 - 19:47 #11
Jeg foretrækker enten en Hitachi eller en Seagate disk, da det er dem jeg har bedst erfaring med. Men en 60Gb disk som du ønsker, er faktisk dyrere end en 120Gb disk - her er 2 kr. i forskel, samt søge hastigheden er på hhv 12,5 / 11 MS

60Gb:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231453&Specs=true

120Gb
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381953&Specs=true
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. januar 2009 - 00:16 #12
De som ønsker point smider svar.
Jeg giver inden inden for 24 timer.
Tak for input til alle.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. januar 2009 - 02:46 #13
Fandt lige noget, i denne sene nattetime... http://www.pcworld.dk/art/7838?page=3
Bemærk teksten under det nederste billede. ;o)
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2009 - 11:34 #14
:-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. januar 2009 - 19:22 #15
Jeg ville godt ha' delt pointene mellem Jer, men du får hele dynen som den eneste der har lagt svar.

Til de andre... Tak for hjælpen. ;o)